تحلیل شرایط بازار سهام؛

پیش بینی بورس؛ کوچک بخرید

با توجه به گزارش‌های عملکرد منتشر شده و شرایط کنونی، به نظر می‌رسد محتمل ترین سناریو برای پیش بینی بورس، اقبال به نمادهای کوچک و ادامه رکود در نمادهای بزرگ باشد.

به گزارش سرویس بورس جهان صنعت نیوز؛ بازار سهام به کجا می‌رود؟ آیا می‌توان آینده امیدوار بود و پیش بینی بورس خود را بر پایان روند نزولی قرار داد؟ این پرسش‌هایی است که بعد از گذشت بیش از یک سال هنوز هم فعالان بازار سرمایه از خود می‌پرسند و همچنان امیدوارند که بالاخره بازار سهام یک روند صعودی قوی را آغاز کند.

استدلال‌ها برای آنکه بازار سهام آماده یک روند صعودی است، بیش‌تر بر این مبنا قرار دارد که با رکود یک سال گذشته بازار و کاهش قیمت سهام در حالی که قیمت دلار روند صعودی قابل توجهی را تجربه کرده است، عملا بورس به کفت خود رسیده است. هر چند این منطق برای پیش بینی بورس درست است اما باید توجه داشت که عوامل متعددی در پیش بینی بورس اثرگذار هستند و لزوما ارزشمند بودن قیمت‌ها به معنای آغاز روند صعودی نیست.

برای آنکه بتوانیم به یک تحلیل درست از آینده بازار سهام و پیش بینی بورس دقیق دست پیدا کنیم، نقاط مثبت و منفی بازار را در شرایط کنونی مرور می‌کنیم:

نقاط روشن برای پیش بینی بورس

گزارش‌های مثبت شرکت‌های کوچک‌تر: در حالی که گزارش‌های شرکت‌های بزرگ عمدتاً ضعیف بوده، گزارش‌های نمادها و سهم‌های کوچک‌تر مثبت بوده است.

پایان مجامع و تعیین تکلیف انتخابات:  انتظار می‌رود تا نیمه دوم تیرماه، با پایان یافتن مجامع بورسی و تعیین تکلیف انتخابات ریاست جمهوری، تصویر بازار سرمایه روشن‌تر شود.

افزایش دامنه نوسان:  افزایش دامنه نوسان می‌تواند به افزایش نقدشوندگی و جلوگیری از روند کند قیمت سهام کمک کند.

تقسیم سود نمادهای کوچک:  با توجه به تقسیم سود در نمادهای کوچک، انتظار می‌رود روند نزولی بازار در این نمادها متوقف شود.

نقاط تاریک برای پیش بینی بورس

عدم اقبال به نمادهای بزرگ: نمادهای بزرگ که گزارش‌های خوبی نداشتند، ممکن است با کمبود خریدار مواجه شوند.

ابهامات مربوط به سیاست‌های دولت آینده: دولت سیزدهم به نفع شرکت‌های بورسی نبوده و ابهامات مربوط به سیاست‌های دولت آینده، فعالین بازار را محتاط کرده است.

ایست بورس پشت سد دامنه نوسان

مسعود موفقی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» در خصوص شرایط کنونی بازار سهام و پیش بینی بورس اظهار کرد: محدود کردن دامنه نوسان در ابتدای امر می‌توانست کار درستی باشد، یعنی صرفا برای یک مقطعی مثبت بود اما ادامه‌دار شدن آن باعث شد که نقدشوندگی تا حدود زیادی در بازار کاهش پیدا کند و قیمت سهام هم روند کندی به خود بگیرد.

او بیان کرد: معمولا وقتی به تجربه‌های بین‌المللی نگاه کنیم متوجه می‌شویم که محدودیت دامنه نوسان معمولا اثر منفی دارد. شاید برای یکسری شوک‌های خاص در کوتاه‌مدت برای جلوگیری از هیجان در مدت دو یا سه روز لازم باشد ولی تداوم آن خوب نیست و فکر می‌کنم تصمیم درستی است که دامنه نوسان را بزرگ‌تر کنند و امیدواریم بازار هم که افت زیادی داشته از این موضوع استقبال کند و به حالت تعادل برگردد و بازار از کف فروش خارج می‌شود. همچنین در نهایت نمادهای دیگر هم در شرایط فعلی باقی نمی‌مانند.

روزهای روشن کوچک ها

موفقی تصریح کرد: در نمادهای کوچک با توجه به اینکه بعضا گزارش‌های خوبی برخلاف فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها وجود داشته و روند معکوس داشته‌اند و نسبت به سال قبل هم با p/e‌های پایین سود داشته‌اند و الان با توجه به مجامع تقسیم سود نیز دارند، فکر می‌کنم در نمادهای کوچک در همین هفته با توجه به تقسیم سود روند نزولی بازار متوقف شوند. البته نمادهای بزرگ که گزارش‌های خوبی نداشتند ممکن است خریدار نداشته باشند، چراکه پول در جریان موجود در بازار خیلی پایین است.

ابهام اساسی هم در مورد دولت بعدی است و فعالان بازار هم نسبت به این موضوع حق دارند. سیاست‌های دولت سیزدهم حداقل برای شرکت‌های بورسی خیلی به نفع‌شان نبود. الان فعالان بازار منتظر این هستند که ببینند دولت جدید چه سیاستی را دنبال می‌کند و مثلا در مورد دلار نیما چه اتفاقی می‌افتد. طبیعتا بعد از انتخابات این ابهام برطرف می‌شود و احتمالا شاهد ورود پول بیشتری به بازار خواهیم بود.

اخبار برگزیدهبورس

شناسه : 433907
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *