بر اساس گزارش مرکز آمار؛

کف تورم ۳۰ درصدی شکسته نمی‌شود

بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم برای دومین ماه پیاپی افزایش یافت و تورم نقطه به نقطه خرداد افزایش یک واحد درصدی را ثبت کرد.

به گزارش سرویس اقتصاد کلان جهان صنعت نیوز، بر اساس اعلام مرکز آمار، تورم نقطه‌به‌نقطه در خرداد ماه برابر با ۳۱.۹ درصد بود که نسبت به اردیبهشت افزایش حدود یک واحد درصدی را نشان می‌دهد. تورم نقطه به نقطه پس از آنکه در فروردین ماه به سطح ۳۰.۹ درصدی رسید در دو ماه گذشته روند افزایشی به خود گرفته است.
منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد.
تورم ماهانه خرداد همانند اردیبهشت برابر با ۲.۸ درصد گزارش شده‌است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، ۴.۲ درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، ۲.۱ درصد بوده است.
میوه و خشکبار با ثبت تورم ماهانه ۱۶.۷ درصدی رکورددار افزایش قیمت در آخرین ماه بهار بوده است.
در میان استان‌های کشور، هرمزگان با ثبت تورم ماهانه ۳.۷ درصدی رکورددار افزایش قیمت در خرداد بود. پس از آن اصفهان و سمنان با تورم ماهانه ۳.۶ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
در خرداد سه دهک پایین درآمدی تورم بیش‌تری را نسبت به سه دهک بالای درآمدی تجربه کردند. تورم ماهانه برای سه دهک پایین درآمدی به طور میانگین حدود ۳ درصد بود که این رقم برای سه دهک بالای درآمدی ۲.۷ درصد گزارش شده است.
بنابراین در حالی روند کاهشی تورم متوقف شده و تا حدودی روند صعودی گرفته است که خانوارهای کم‌درآمد بیش‌ترین آسیب را از این شرایط متحمل شده‌اند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 433975
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا