دانه درشت‌های فرار مالیاتی در تور سازمان مالیات قرار می‌گیرند

نماینده مجلس گفت: با تکمیل سامانه جامع مالیاتی و اصلاح سیستم مالیات ستانی، تمامی دانه درشت‌های فرار مالیاتی شناسایی می‌شوند.

به گزارش سرویس اقتصاد کلان جهان صنعت نیوز، رضا زارع نماینده مجلس شورای اسلامی درباره اصلاحات انجام شده. در سیستم مالیات ستانی در دولت سیزدهم گفت. سیستم مالیات ستانی در کشور ما با ایرادات و اشکالات اساسی روبرو بود. و این ایرادات باعث شده بود که فراریان مالیاتی روز به روز افزوده شوند. و مشاغل پردرآمد مالیات حقه خود را نپردازند. و در مقابل بخش شفاف اقتصاد مثل کارمند و کارگر که حقوق بگیر هستند. در ابتدای هر ماه مالیات بپردازند. و در مواردی بعضاً مالیات پرداختی این مشاغل خیلی بیشتر از مالیات مشاغل دانه درشت در کشور شده بود.

زارع در ادامه بیان کرد: در همین راستا اصلاحات در سیستم مالیات ستانی آغاز شد. و سامانه جامع مالیات که ۱۲ سال است در کشور شروع به کار کرده بود. طی چند سال گذشته اصلاح و به روز رسانی شد و شروع به کار جدی داشت. تا به این وسیله پرداخت مالیات‌ها و شناسایی مؤدیان به صورت کاملاً هوشمند انجام شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد. سامانه جامع مالیاتی در حال حاضر به یک بانک جامع تبدیل شده. که برای جلوگیری از فرار مالیاتی و با رصد اطلاعات درآمدی مودیان مالیاتی و مشاغل توانسته. از بخش عمده‌ای از مشاغل فراری از پرداخت مالیات، به میزان متناسب عادلانه اخذ کند.

این اصلاحات در سیستم مالیاتی باید تلاش شود

به گفته این نماینده مجلس؛ در این اصلاحات در سیستم مالیاتی باید تلاش شود. که در نحوه مالیات ستانی از مردم مناطق محروم نیز اصلاحاتی انجام شود. تا آنها نیز در حقشان اجحاف نشود.

این نماینده مجلس دوازدهم افزود: در مجموع سیستم مالیات ستانی در این سال‌ها به سمت شفافیت هوشمندی و جلوگیری از فرار مالیاتی و شناسایی دانه درشت‌های اقتصادی حرکت کرده و مشاغلی که تاکنون مالیاتی پرداخت نمی‌کردند را شناسایی کرد و بر این اساس بر تعداد مودیان مالیاتی در کشور افزوده شد.

او بیان کرد:در سال‌های آینده نیز این سامانه باید به سمت تکمیل‌تر شدن پیش برود تا به طور کامل جلوی فرار‌های مالیاتی در کشور گرفته شود و چاره‌ای برای جلوگیری از فرار مالیاتی عده‌ای دانه درشت اقتصادی که هنوز در تور نظام مالیاتی نیفتاده‌اند اندیشیده شود.

زارع بیان کرد: دولت در سنوات قبل با یک کسری بودجه شدید مواجه می‌شد و این کسری منجر به استقراض از بانک مرکزی و در نهایت تورم در کشور و فشار به اقشار ضعیف جامعه می‌شد.

اصلاحات در سیستم مالیات ستانی

وی اظهار کرد: ما با این اصلاحات در سیستم مالیات ستانی درآمد‌های مالیاتی دولت افزایش یافت و میزان تحقق درآمد مالیاتی در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ۱۰۰ رسید و این امر باعث شد که کسری بودجه دولت کاهش پیدا کند و استقراض از بانک مرکزی نیز به همان میزان کاهش پیدا کند این مسئله گامی مهم برای تراز مالی بودجه کشور محسوب می‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: در دولت شهید رئیسی تلاش شد تا با تحقق این درآمد‌های مالیاتی به حق این درآمد‌ها صرف توسعه آموزش بهداشت و رفاه مردم شود به عنوان مثال یکی از اقداماتی که در این دولت انجام شد رایگان کردن درمان کودکان زیر ۷ سال بود که به پشتوانه همین درآمد‌های مالیاتی انجام شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی توضیح داد: مالیات صرف هزینه‌های عمومی مثل درمان بهداشت آموزش تکمیل پروژه‌های عمرانی توسعه شهر‌ها و روستا‌ها در دولت سیزدهم شد و تلاش شد تا نحوه هزینه کرد این درآمد‌های مالیاتی را ساختارمند و شفاف کند امیدواریم دولت بعد نیز این مسیر را ادامه دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اقتصاد کلان

شناسه : 434078
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا