فرار از بورس

به گزارش سرویس بورس جهان صنعت نیوز؛ شاید هیچ بازاری مثل بورس به خصوص در سه سال گذشته، بلاتکلیف و محل آزمون و خطای دولت قرار نگرفته است؛ تا جایی که خیلی از معامله‌گران عطای بازار را به لقایش بخشیدند و با جگر خونین و پر زیان از بازار رفتند و آنها که ماندند، هر روز گرفتار یک قانون شدند؛ یک روز نرخ خوراک پتروشیمی، روز دیگر دامنه نوسان و داستان‌هایی که کماکان ادامه دارد و برای بازار سهام رمقی باقی نگذاشته است.

طبق یک اصل کلی بازار سهام تابعی از شرایط اقتصاد کلان است؛ یعنی وضعیت متغیرهای اقتصادی مانند نرخ بهره و نرخ ارز با تعیین سطح بازده انتظاری سرمایه‌گذاران، حرکت بازار سهام را مشخص می‌کند. ولی فقط این متغیرها کافی نیست؛ ریسک پازل سرمایه‌گذاری را کامل و در کنار سایر متغیرها حرکت کلی بازار سهام را مشخص می‌کند.

 دکتر علی سعدوندی کارشناس اقتصادی درباره وضعیت بازار سهام به «جهان‌صنعت» می‌گوید: دولت و بانک مرکزی از بازار سرمایه پشتیبانی و حمایت نمی‌کند و متاسفانه اعتقادی به رشد بازار سهام ندارند.

مردم به دنبال بستری مطمئن برای سرمایه‌گذاری هستند و این فقدان و نبود یک بازار مطمئن برای تضمین حداقل سود بانکی در کنار اعطای دارایی به مردم موجب شده که سرمایه مردم به بازار‌های غیرمولد برود. در این شرایط در دولت بعدی لازم است که با تکیه بر مدل تامین مالی «شرکت سهامی عام پروژه» علاوه بر تضمین حداقل سود، سهام پروژه‌های راهبردی کشور را با سرمایه مردم در این بستر تامین مالی کند و در عین حال اعتماد را به بازار سرمایه بازگرداند.

 

اخبار برگزیدهبورسویدئو

شناسه : 434119
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا