ضرر ۳۰۰ میلیارد دلاری

به گزارش سرویس اقتصاد کلان جهان صنعت نیوز؛ عمق راهبردی برای حجاب و قانون اقدام راهبردی هر دو محدودکننده هستند؛ یکی برای زنان و دیگری برای اقتصاد کشور. آنطور که حسن روحانی رییس جمهور سابق ایران گفته قانون اقدام راهبردی با محدود کردن مذاکرات برجام ۳۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد ایران زیان وارد کرده است؛ نتیجه این محدودیت تورم بیش از ۴۰ و نرخ فلاکت ۵۴ درصدی شد.

 

همبستگی نرخ تورم با توافق برجام، این نکته را اثبات می‌کند که سیاست خارجی تعاملی، در کاهش نرخ تورم اثر بسیار زیادی داشته و عدم تداوم توافق هسته‌ای، چه در دولت سابق و چه در دولت فعلی، موجبات وارد آمدن خسارات بسیار سنگینی به کشور شده است.

پیامد رشد نرخ تورم، تشدید خروج سرمایه و شوک‌های متعدد ارزی شد؛ به طوری که با خروج میانگین سالانه ۱۱ میلیارد دلاری سرمایه از کشور، نرخ‌های تورم مزمن و افزایش تقاضا برای ارز را برجا گذاشت.

بی‌گمان هیچ عقل سلیمی تداوم این روند فعلی را مطالبه نمی‌کند، جز در ارتباط با گروه‌های ذی‌نفع که از شرایط فعلی رضایت کافی دارند و از آب‌ گل‌آلود تحریم صید می‌کنند.

حتی نرخ رشد اقتصادی ایجاد شده در این دوران نیز ناشی از افزایش مصرف دولت بوده است و آنچه دولت در قالب گزارش رشد اقتصادی اعلام می کند در زمره رشدهای مصنوعی است که از کیفیت و عمق کافی برخوردار نیست.

بی شک تداوم تحریم‌های بین‌المللی به همه شئونات اقتصادی ایران آسیب می‌زند و از همین رو هم دولت آینده باید علاوه‌بر داشتن التزام عملی به تعاملات بین‌المللی، به لزوم ایجاد اصلاحات ساختاری در اقتصاد کشور باور داشته باشد تا بتواند از فرصت احیای تعاملات بین‌المللی، حداکثر بهره‌برداری اقتصادی را داشته باشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانویدئو

شناسه : 434120
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا