تورمی‌ترین خوراکی‌ها در آخرین ماه بهار

جدیدترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم کل اقلام خوراکی در خرداد امسال نسبت به اردیبهشت ماه افزایش یافته است. «میوه و خشکبار» نیز بالاترین تورم ماهانه را میان کالا‌های خوراکی به ثبت رسانده و یک رکورد ۴ ساله را شکسته است.

به گزارش سرویس عمومی جهان صنعت نیوز، محاسبه تورم بر اساس یک سبد مشخص از کالا و خدمات مورد استفاده خانوار‌ها صورت می‌گیرد. این سبد از کالا‌های خوراکی، غیرخوراکی و خدمات تشکیل شده است. طی خرداد سال جاری، در گروه کالا‌های خوراکی بالاترین تورم ماهانه مربوط به «میوه‌ها و خشکبار» و پایین‌ترین سطح این نرخ مربوط به «روغن‌ها و چربی‌ها» بوده است.

در گروه اقلام غیرخوراکی و خدمات، بالاترین تورم ماهانه به «بهداشت و درمان» اختصاص یافته است. بالعکس، تورم «آموزش» کمتر از سایر اقلام غیرخوراکی و خدمات بوده که حاکی از کاهش سرعت رشد قیمت‌ها در حوزه آموزش است.

تغییر قیمت سبد خوراکی‌ها در خرداد ۱۴۰۳

تورم ماهانه کل کشور در خرداد امسال به ۲.۸ رسیده و نسبت به اردیبهشت ماه ثابت مانده است. این نرخ مربوط به کل سبد مصرف خانوار و میانگینی از کل کشور است. اگر سبد خوراکی‌ها و غیرخوراکی‌ها به صورت مجزا بررسی شود نتایج متفاوتی به دست می‌آید.

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم ماهانه سبد خوراکی، آشامیدنی و دخانیات خانوار‌ها از ۱.۸ درصد در اردیبهشت به ۴.۲ درصد در خرداد افزایش یافته است. از میان اقلام موجود در این سبد، بالاترین تورم ماهانه ۱۶.۷ درصد و برای میوه‌ها و خشکبار بوده است. این رقم، بالاترین تورم ماهانه این گروه کالایی از فروردین ۹۹ به بعد بوده و یک رکورد ۴ ساله محسوب می‌شود. در مقابل، کمترین تورم ماهانه مربوط به روغن‌ها و چربی‌ها بوده که نرخ آن کمتر ۰.۷ درصد است. بجز برخی از اقلام خوراکی، دخانیات نیز با افزایش تورم روبرو بوده‌اند و تورم ماهانه آن با ۰.۲ واحد درصد افزایش به ۳.۲ درصد رسیده است.

بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که به طور کلی، تورم ماهانه خوراکی‌ها از میان ۱۰ قلم اصلی، برای ۳ کالا نسبت به اردیبهشت کاهش یافته و برای سایر اقلام افزایشی بوده است.

اُفت تورم غیرخوراکی‌ها در خرداد ۱۴۰۳

تورم کالا‌های غیرخوراکی و خدمات در کل کشور طی خرداد امسال به ۲.۱ درصد رسیده در حالی که در اردیبهشت ۳.۳ درصد بوده است. از میان تمام اقلام موجود در سبد غیرخوراکی و خدمات خانوار، بالاترین تورم ماهانه ۲.۶ درصد بوده که مربوط به «بهداشت و درمان» است. این نرخ ۶.۴ واحد درصد نسبت به اردیبهشت ماه کاهش یافته است.

در رتبه دوم، خدمات «هتل و رستوران» قرار گرفته که تورم ماهانه آن به ۲.۴ درصد رسیده است. این نرخ نسبت به اردیبهشت ماه ۱.۵ واحد درصد کاهش داشته است. کمترین تورم ماهانه کالا‌های غیرخوراکی و خدمات نیز به نام «آموزش» با نرخ نیم درصدی به ثبت رسیده است.

منبع: اکوایران

عمومی

شناسه : 434304
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا