قرارداد کرسنت قربانی دعواهای جناحی

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی جهان صنعت نیوز؛ پرونده کرسنت اگر پیچیده‌ترین و بحث‌برانگیزترین قراردادهای اقتصادی ایران نباشد، حتما یکی از مهم‌ترین آنهاست.پای چهار دولت از سال ۱۳۸۱ که قرارداد بسته شده تاکنون در میان است. هرکدام از دولت‌ها به نوعی یا جلوی قرارداد را بستند یا کم کار کردند و نتیجه این شده که این قرارداد با مسائل متعدد مالی، حقوقی و سیاسی به یک مناقشه بزرگ تبدیل شده است. تا جایی که هربار در جریان مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان یک دستاویز از سوی هر دو گروه طرفدار و مخالف مطرح می‌شود. هم مردم گیج شده‌اند و هم پرونده بلاتکلیف است. با‌وجود هزینه‌های سنگین مالی برای کشور که هنوز هم تبعات آن ادامه دارد، هربار که موضوع قرارداد کرسنت مطرح می‌شود، انبوهی از سوالات بی‌پاسخ باقی می‌ماند تا بار دیگر کرسنت محل ضد و خوردهای سیاسی شود.

در جریان مناظرات انتخاباتی چهاردهم نام بیژن زنگنه بارها مطرح شد؛ از این جهت که قرارداد کرسنت در دوران مسولیت او بسته شده است؛ زنگنه اما ساکت ننشست و طی ویدیویی که در شبکه های اجتماعی منتشر کرد جلیلی و زاکانی را به مناظره دعوت کرد. به نظر می رسد که زنگنه سندی در دست دارد که نشان می‌دهد سعید جلیلی در دوران دبیری شورای‌عالی امنیت ملی، تصمیمی گرفته که بر مبنای آن مسیر کرسنت به بن بست خورده است؛ درست در روزهایی که محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور اسبق ایران دستور پیگیری و اجرایی شدن قرارداد کرسنت را صادر کرده بود.

محمود خاقانی کارشناس بین الملل انرژی در یادداشتی برای جهان صنعت نوشت: زنگنه در سال ۹۶ هم خطاب به دبیر وقت شورای‌عالی امنیت ملی در دولت نهم و دهم گفته بود که ما طلبکار شما هستیم. شما یک گره‌ای که به سادگی می‌شد باز کرد، با لجبازی و بی‌تحرکی و ندانستن طبیعت کار و خارج کردن کار از مسیر طبیعی‌اش به یک معضل برای کشور تبدیل و ما را گرفتار کردید. درواقع پیگیری پرونده کرسنت تحت نظر دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی بود و به همین دلیل هیچ کس اجازه اظهارنظر درباره آن را نداشت.

پیشنهاد ویژهنفت و پتروشیمیویدئو

شناسه : 434601
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *