دولت پنهان آشکار شد

یادداشت محمود خاقانی، کارشناس بین‌المللی انرژی در روزنامه جهان صنعت درباره نقش دولت سایه سعید جلیلی در قرارداد کرسنت

دولت هفتم و هشتم هر ۹روز با یک بحران دست به گریبان بود. دولت نهم و دهم در دو سال آخر با دوستان اختلاف پیدا کرد. دولت یازدهم و دوازدهم دائم از دست دولت پنهان می‌نالید که چوب لای چرخ دولت می‌گذاشت. همین پرونده کرسنت که باید از مصطفی پورمحمدی تشکر کرد که با جرات و جسارت در مناظره سوم تیرماه در مقام پاسخ به علیرضا زاکانی با شفافیت مطرح کرد از مصادیق عملکرد دولت پنهان بود.

معلوم شد که مقصر کیست

برای کارکنان شاغل و بازنشستگان صنعت نفت که ساختمان متعلق به صندوق بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت در لندن بابت بخش کوچکی از میلیارد‌ها دلاری که ایران در دادگاه‌های مختلف محکوم شده و باید (علیرضا زاکانی به آن اذعان داشت و دارد) به شرکت گاز کرسنت پرداخت می‌شود بابت چیست و مقصر کیست. با حضور فعال برخی مدیران ارشد صنعت نفت در ستاد رییس «دولت در سایه» حالا معلوم می‌شود که چرا وزیر نفت دولت سیزدهم، معاونان ایشان و برخی اعضای هیات رییسه صندوق بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت سکوت کرده‌اند.

وای از دست دولت پنهان

مسعود پزشکیان نایب رییس وقت مجلس دهم در گفت‌وگویی تفصیلی با روزنامه «سازندگی» در شهریورماه ۱۳۹۸ از مراکز متعدد تصمیم‌گیری در کشور و کارکرد صداوسیما انتقاد کرد و عدم پایبندی مسوولان به اهداف و شعارهای اعلام شده را علت سرخوردگی مردم اعلام کرد.

مسعود پزشکیان در آن زمان گفت همه اعم از اصلاح‌طلب یا اصولگرا در واقعیت فساد و ناکارآمدی گسترده مقصرند و از ایجاد سیستمی که بتواند «جلوی بخور و ببرها» را بگیرند غفلت کرده‌اند: «… هر دولتی روی کار آمد عده‌ای شعار دادند بی‌عرضه است. بعد از سوی دیگر در ۴۰سالگی انقلاب از دستاوردهای انقلاب می‌گوییم. خب اگر دستاوردی داریم همین بی‌عرضه‌ها به دست آورده‌اند و اگر همه آنها بی‌عرضه‌اند که از کدام دستاورد سخن می‌گویید. یعنی این تناقض را باید حل کنیم.»

مسعود پزشکیان همچنین گفته بود، بی‌اعتمادی مردم، نتیجه رفتار «دولت پنهان» است و تاکید کرد که همه جناح‌ها به صورت موقتی آمده و رفته‌اند اما ثبات کاری دست کسانی بوده که در سایه حرکت می‌کنند: «این سازمان در سایه همیشه حضور داشته و ثابت بوده است. در نتیجه اگر مشکلی در کشور وجود دارد آنهایی که ثبات دارند باید جواب بدهند و نه آنهایی که یک روز آمده و و یک روز هم می‌روند.»

پزشکیان در توضیح رفتار «دولت پنهان» از دوران وزارت خودش مثال ‌آورد: «زمانی که من وزیر بهداشت بودم ۲۵ کانون در بهداشت و درمان تصمیم می‌گرفتند. من وزیر بودم اما اختیاراتم در دست ۲۵واحد و سازمان و ارگان دیگر بود. بعد هم در نهایت من باید پاسخگو می‌بودم. در بقیه وزارتخانه‌ها هم همین وضع است. شما فکر می‌کنید فرهنگ را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کنترل می‌کند؟ سازمان‌های مختلف در این زمینه نقش‌آفرینی می‌کنند اما وقتی می‌خواهند فحش بدهند تنها به وزارت ارشاد فحش می‌دهند.»

نفوذی‌ها در دولت پنهان؟

طبیعی است که دشمن و دوست سعی می‌کنند که در دولت پنهان حضور فعال داشته باشند و نفوذ کنند. محمود علوی وزیر اطلاعات دولت دوازدهم روز یکشنبه ۱۲ بهمن ماه ۱۳۹۹ گفته بود: از آنجا که عامل تدارک ترور شهید هسته‌ای محسن فخری‌زاده از اعضای نیروهای مسلح بوده است، وزارت اطلاعات با وجود هشدار قبلی درباره برنامه ترور، اجازه کار امنیتی در حوزه این نهاد نظامی را نداشته است.

وزیر اطلاعات دولت روحانی به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)‌ همچنین گفته بود که پس از ترور شهید فخری‌زاده، اسرائیل قصد انجام عملیات دیگری را در ایران داشت که: «با هوشیاری سربازان گمنام امام زمان وزارت اطلاعات» آن اقدامات شناسایی و خنثی شد و افرادی هم در این رابطه «دستگیر» شدند.

پرونده کرسنت و آمریکا

پس از سال‌ها زحمت و زندان سرانجام آمریکا پذیرفت که دست از خواسته برای بازگرداندن جولیان آسانژ بنیانگذار وبسایت افشاگر ویکی‌لیکس پس از دستیابی به توافقی که به مبارزه حقوقی علیه استردادش به آمریکا پایان می‌دهد، از زندانی در انگلیس آزاد شد. او قرار است به زادگاهش استرالیا بازگردد. آمریکا آقای آسانژ را متهم به افشای اسرار حساس در مورد جنگ در عراق، افغانستان و ایران کرده است. آقای آسانژ با اتهام دسیسه برای دستیابی به اطلاعات دفاعی و امنیتی آمریکا و افشای آنها مواجه بود. آقای آسانژ پنج سال را در زندانی در انگلیس حبس بود. او پیش از آن هفت سال را هم در سفارت اکوادور در لندن سپری کرد تا به آمریکا مسترد نشود. سازمان ویکی‌لیکس در شبکه ایکس نوشت که آقای آسانژ روز سه‌شنبه پنجم تیرماه ۱۴۰۳ زندان بلمارش را بعد از ۱۹۰۱ روز حبس ترک کرده است.

سندی که ویکی‌لیکس فاش کرد

در بهمن‌ماه سال ۱۳۸۸ سندی در ویکی لیکــس منتشر شد که در آن کنسول آمریکا در امارات‌متحده عربی در گزارشی به واشنگتن نوشته بود: «… عرضه گاز از سوی ایران به شکل منظم به همسایه‌ای مانند امارات را می‌توان تصمیمی استراتژیک تعبیر کرد که ارزش توافق بر سر قیمت را داشته باشد اما انتقادات پیوسته از این کار در ایران و شکست در تکمیل آن نشان از دو دستگی اساسی در ایران دارد که در حال حاضر در حال عمل ضدتحقق یافتن اهداف استراتژیک است.»

درواقع سفارت آمریکا در گزارش به واشنگتن از اینکه در ایران فرد یا گروهی سعی می‌کردند یا می‌کنند که قرارداد کرسنت اجرایی نشود اظهار خرسندی می‌کند.

اشتباه زاکانی

علیرضا زاکانی اشتباه کرد که مصفطی پورمحمدی را با لبخندی که معمولا دارد به چالش طلبید و تهدید کرد. شاید هیچکس حتی مسعود پزشکیان که به‌طور قطع و یقین از ماجرا مطلع بوده و می‌باشد، نمی‌توانست به این چالش به نحو و روشی که مصطفی پور محمدی ورود کرد پاسخ می‌داد. چهره سعید جلیلی بعد از اظهارات مصطفی پورمحمدی نشان از شوک و درهم پاشیدگی داخلی رییس «دولت در سایه» می‌داد. از اظهارات مصطفی پورمحمدی و پاسخ سعید جلیلی و حمایت زاکانی از جلیلی با دستپاچگی اینگونه می‌توان استنباط کرد، دادگاهی که درحال رسیدگی پرونده مهندس زنگنه است به خواسته «دولت در سایه» تشکیل شده باشد.

زنگنه چه می‌گوید

سال‌هاست که زنگنه مهر سکوت برلب زده است و درباره پرونده کرسنت حرفی نمی‌زند. در سال ۹۶ به دبیر وقت شورای‌عالی امنیت ملی در دولت نهم و دهم گفت: «ما طلبکار شما هستیم. شما یک گره‌ای که به سادگی می‌شد باز کرد، با لجبازی و بی‌تحرکی و ندانستن طبیعت کار و خارج کردن کار از مسیر طبیعی‌اش به یک معضل برای کشور تبدیل و ما را گرفتار کردید. درواقع پیگیری پرونده کرسنت تحت نظر دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی بود و به همین دلیل هیچ کس اجازه اظهارنظر درباره آن را نداشت.»

خبرگزاری فارس در اردیبهشت سال ۹۶ در یکی از مطالب خود پیرامون این موضوع نوشته بود: «نکته مهم اینجاست که مسوول اصلی پیگیری وضعیت پرونده کرسنت در دادگاه لاهه، شورای‌عالی امنیت ملی بوده و یکی از دلایل ایجاد وضعیت به ‌شدت مبهم درباره این پرونده در رسانه‌ها عدم تمایل و همچنین محدودیت‌های ایجاد شده توسط دبیرخانه این شورا برای اطلاع‌رسانی درباره این موضوع بوده است.»

بنابراین تهدید «علیرضا زاکانی» درمناظره انتخاباتی مبنی‌بر اینکه «مصطفی پورمحمدی» مقصر بوده است بازخورد تند و غیر‌قابل پیش‌بینی متحدان و اعضای دولت درسایه داشت. زنگنه هم پیام داده و خواهان مناظره با رییس دولت در سایه شده تا ثابت کند میزان خسارات غیرقابل جبرانی که دولت درسایه به کشور زده است چه میزان می‌باشد.

چرا باید درانتخابات شرکت کرد؟

دشمن که رسانه‌هایی نظیر ایران اینترنشنال جمهوریت نظام را هدف قرار داده‌اند و به مردم توصیه عدم شرکت در انتخابات را می‌کنند و اقلیتی که به صورت یک دولت «پنهان» در کشور حکمرانی می‌کنند هر دو خواهان عدم حضور و شرکت اکثریت مردم در انتخابات هستند و از حضور اکثریت مردم نگران می‌باشند. دشمن می‌داند که سرانجام روزی ایران خواهان مذاکره با آمریکا خواهد شد. بنابراین، از یک دولت اقلیت که فقط برای بقای حکمرانی‌اش تلاش می‌کند و نه منافع ملی ایران بهتر می‌تواند امتیاز دریافت کند. همه مردم جهان علیه جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه بسیج شده و افکار عموی به‌شدت علیه آمریکا و اسرائیل است. بنابراین «دیپلماسی میدانی» ایران برای تداوم تحریم‌ها از هرنوع ممکن ادامه پیدا کند.

آمریکا و متحدان کلیدی اروپایی‌اش یعنی آلمان، بریتانیا و فرانسه علیه ایران وارد عمل شدند.

روز دوشنبه چهارم تیرماه ۱۴۰۳ در جریان نشستی درسازمان ملل متحد، آمریکا متعهد شد که «از همه ابزارهای لازم برای جلوگیری از ایجاد یک ایران مجهز به سلاح هسته‌ای استفاده کند.» آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان، ایران را به تشدید فعالیت‌های هسته‌ای خود بسیار فراتر از محدودیت‌هایی که در توافق سال ۱۳۹۳ مقرر شده بود متهم کردند.

همچنین ایران به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم شد. نشست روز دوشنبه پس از گزارش آژانس در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد که اعلام می‌کرد ایران بیش از ۱۴۲ کیلوگرم اورانیوم غنی شده تا ۶۰ درصد خلوص دارد و به این ترتیب از نظر فنی به سطح ۹۰ درصد خلوص برای تولید تسلیحات هسته‌ای بسیار نزدیک شده است. در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین آمده است که میزان اورانیوم غنی شده ایران نسبت به ماه فوریه بیش از ۲۰کیلوگرم افزایش یافته است.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد خواسته است که طرف‌های اروپایی وآمریکا به میز مذاکره در وین بازگردند و تعهد خود را با هدف احیای توافق هسته‌ای «برجام» نشان دهند. جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده برجام نیز اعلام کرد که متن مصالحه‌ای که دو سال پیش برای بازگشت آمریکا به برجام و ازسرگیری اجرای کامل توافق توسط ایران ارائه کرده بود، همچنان روی میز است.

نتیجه‌گیری

روز جمعه هشتم تیرماه چنانچه اقلیت مردم فقط رای بدهند، ممکن است «دولت پنهان» از سایه برون آید وضعیت فعلی تداوم پیدا کند اما درصورت حضور بیش از ۵۵درصد مردم در پای صندوق‌های رای ممکن است که قدرت دولت پنهان محدود شود و ایران می‌تواند از موضع قدرت مردم ایران با غرب و شرق مذاکره و سیاست نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی احیا خواهد شد.

اخبار برگزیدهسیاسییادداشت

شناسه : 434653
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا