رتبه ایران در تولید شیر جهان مشخص شد

میزان تولید شیر خام در سال 1400 به 11 میلیون و 49 هزار تن، سال 1401 حدود 11 میلیون و 648 میلیون تن و در سال گذشته بیش از 12 میلیون تن رسید و با این شرایط شاهد رشد 11 درصدی محصولات لبنی در سال‌‌های گذشته بودیم.

به گزارش سرویس کشاورزی جهان صنعت نیوز، گزارش منتشر شده از سوی فائو (سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد) ایران با تولید سالانه بیش از ۱۲ میلیون تن شیر در رتبه ۲۳ جهان قرار دارد.

در این خصوص محمدابراهیم حسن‌نژاد با اشاره به اینکه ایران در زمان پیروزی انقلاب اسلامی با تولید سالانه حدود ۲۶۰ هزار تن شیرخام، وارد کننده لبنیات بود به این نکته اشاره کرد که با اجرای برنامه‌های متنوع اصلاح نژادی و توسعه‌ای، امروزه با تولید بیش از ۱۲ میلیون تن شیر به صادر کننده لبنیات تبدیل شده‌ایم.

به گفته معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی، صادرات محصولات لبنی در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با مدت مشابه با سال گذشته، ۱۴ درصد افزایش وزنی داشته و به ۴۹۶ هزار تن رسیده است.

میزان مصرف سرانه شیر

براساس گزارش وزارت جهاد‌کشاورزی، حسن‌نژاد میزان مصرف سرانه شیر را یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی کشورها دانست و تصریح کرد: میزان مصرف سرانه شیر کشور برای هر نفر در سال ۱۳۵۷ حدود ۷.۳ کیلوگرم بوده که در سال ۱۴۰۲ این عدد به ۱۱۳ کیلوگرم رسیده است که با مصرف سرانه بیش از ۳۰۰ کیلوگرم در کشورهای توسعه یافته فاصله زیادی دارد.

در همین حال تکمیل ظرفیت‌های غیرفعال و نیمه فعال گاوداری (شیری) را از اهداف توسعه‌ای در حوزه تولید شیر عنوان کرد.

وی افزایش نسبت گاوهای اصیل غیرهلشتاین همچون جرزی، سیمنتال، مونت بلیارد را از یک درصد در سال ۱۳۹۱ به ۱۳ درصد در سال ۱۴۰۶ و افزایش تولید شیر بز با به‌گزینی و ورود مواد ژنی جدید را از دیگر اهداف توسعه‌ای در این بخش عنوان کرد.

حسن‌نژاد تاکید کرد: برای پایداری تولید شیرخام، کنترل عرضه و تقاضا در بازار و همچنین جلوگیری از به خطر افتادن سلامت جامعه باید تداوم صادرات شیرخشک، احیای توزیع شیر مدارس، توزیع سه قلم محصولات لبنی یارانه‌دار (شیر استریل، پنیر UF و ماست کم چرب) در قالب کارت الکترونیکی در دستور کار قرار گیرد.

وی سنتز نژاد گاو کشور، اصلاح نژاد و ساماندهی گاوهای بومی، توسعه نژادهای دو منظوره، ژنومیک و تشکیل پایه‌های ژنتیکی و توسعه و بهبود زنجیره‌های تولید و عرضه شیر را از جمله پروژه‌های موثر برای افزایش تولید شیر برشمرد.

منبع: اکو ایران

کشاورزی

شناسه : 434766
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا