ساعت‌های پایانی نفس‌گیر

به گزارش سرویس سیاسی جهان صنعت نیوز؛ مهلت تبلیغات ۶‌ کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری به پایان رسید و چند ساعتی بیشتر تا فرارسیدن روز سرنوشت انتخابات باقی نمانده است؛ انتخاباتی که درپی سانحه بالگرد ریاست‌جمهوری ظرف بازه زمانی بسیار کوتاه‌تر از آنچه هر دوره شاهد بودیم، برگزار خواهد شد و به همین دلیل شوکی بزرگ به جامعه و فضای به‌نسبت سرد و رخوتناک سیاسی کشور وارد کرد؛ شوکی که حتی ظاهراً بر نرخ مشارکت نیز تاثیر گذاشته و دست‌کم آنطور که نظرسنجی‌های دولتی و رسمی روایت می‌کنند، اگرچه نباید منتظر مشارکتی پرشور همچون آن چند انتخاباتی باشیم که در دهه‌های پایانی سده‌ای که پشت‌سر گذاشتیم، برگزار شد اما دست‌کم می‌توان امیدوار بود که نرخ نزولی مشارکت در این چند انتخابات اخیر متوقف شود و به مشارکت کمتر از ۴۰درصد نرسیم!

بنابر نتایج موج چهارم پیمایش انتخاباتی که توسط موسسه افکارسنجی ملت مرکز پژوهش‌های مجلس انجام شده، بیش از ۴۵درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کرده‌اند که قطعا در این انتخابات شرکت خواهند کرد و در حالی حدود ۲۲‌درصد اعلام کرده‌اند که به هیچ عنوان قصد مشارکت ندارند، قریب به ۳۱‌درصد نیز گفته‌اند کماکان مردد هستند.

هرچند حدود ۲۳‌درصد از کسانی که گفته‌اند قطعا یا احتمالا در انتخابات پیش‌رو شرکت خواهند کرد، در پاسخ به این سوال که «از بین نامزدهای انتخابات، شما به کدامیک رای خواهید داد؟»، گفته‌اند که به پزشکیان رای خواهند داد.

براساس این نظرسنجی بیش از ۲۸‌درصد گفته‌اند که باوجود آنکه قطعا یا احتمالا در انتخابات شرکت می‌کنند اما هنوز نامزد موردنظرشان را انتخاب نکرده‌اند و ۳‌درصد هم گفته‌اند که در این انتخابات رای سفید یا باطله می‌دهند.

وضعیت هر یک از کاندیدا در میان آرای آن دسته از شرکت‌کنندگان که اعلام کرده‌اند برای شرکت در انتخابات پیش‌رو تردید دارند نیز جالب‌توجه و معنادار است، به‌طوری که از میان این دسته از شرکت‌کنندگان بیش از ۳۰‌درصد گفته‌اند درصورتی که تردیدشان برطرف شود و پای صندوق رای بروند، به مسعود پزشکیان رای خواهند داد. این در حالی است که حدود ۱۲‌درصد از این افراد در این صورت به قالیباف رای می‌دهند و رای تنها ۶‌درصد، سعید جلیلی خواهد بود.

سیاسیویدئو

شناسه : 434856
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا