واقعی‌سازی نرخ گازوئیل اقدامی ارزشمند از سوی دولت

جهان صنعت نیوز:  شنیده‌ها از برنامه‌ریزی دولت برای افزایش مجدد نرخ گازوئیل خبر می‌دهد موضوعی که می‌توان آن را اصلی‌ترین راهکار کاهش قاچاق سوخت دانست هر چند که شائبه تامین کسری بودجه را نیز از این  طریق قوت می‌بخشد اما به اعتقاد کارشناسان واقعی سازی نرخ سوخت و حامل‌های انرژی از مهمترین اقداماتی است که با وجود احتمال تاثیر‌پذیری هزینه‌های حمل و نقلی اما عواید حاصل از آن به مراتب جبران کننده افزایش‌های مقطعی قیمت‌ها خواهد بود. افزایش قیمت گازوئیل که به اعتقاد کارشناسان موجب واقعی‌سازی نرخ این محصول می‌شود چرا که پایین بودن بهای این فرآورده نفتی در کشور خود عاملی در راستای ترغیب به  قاچاق سوخت خارج از مرزها می‌شود.

حسن مرادی، کارشناس انرژی با اشاره به برنامه دولت برای افزایش قیمت مجدد گازوئیل و واقعی‌سازی نرخ این فرآورده نفتی، اظهار داشت: مطمئنا درصدی از این افزایش قیمت می‌تواند باعث جبران کمبود بودجه شود هر چند که این میزان افزایش نیز هم‌چنان از نرخ جهانی کمتر بوده و نباید منابع رایگان یا با نرخ پایین تری عرضه شوند.

وی در ادامه افزود: نرخ گازوئیل در ایران جزو ارزان ترین قیمت‌های سوخت در جهان محسوب می‌شود و با وجود برنامه دولت برای افزایش بهای گازوئیل هم‌چنان نرخ این محصول از فوب خلیج فارس نیز کمتر است.

این کارشناس حوزه انرژی گفت: افزایش قیمت گازوئیل اقدامی ارزشمند از سوی دولت است چرا که با عملی شدن این هدف به منافع بیت‌المال کمتر آسیب وارد می‌شود.

وی با توجه به تورم ناشی از این افزایش قیمت بر سایر حوزه‌های اقتصادی به ویژه حوزه حمل و نقل بیان داشت: این افزایش قیمت مطمئنا تاثیراتی بر حوزه حمل و نقل خواهد داشت اما با توجه به سودی که از فروش نفت‌گاز عاید دولت می‌شود خیلی چشمگیر و قابل توجه نیست.

مرادی در ادامه گفت: اگر این افزایش قیمت بهانه‌ای برای گرانی حوزه حمل و نقل نباشد، در این صورت نمی‌تواند سبب ایجاد تورم بزرگی در اقتصاد شود و تاثیر آن در حد مینیمال ممکن است بروز پیدا کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 43529
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا