ارز مسافرتی کاهش یافت؟

در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.

به گزارش سرویس طلا و ارز جهان صنعت نیوز، نگاه روندی این مزیت را دارد. که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم. در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم. و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های ۱۳۹۴،۱۳۸۴،۱۳۷۴،۱۳۶۴،۱۳۵۴ از هر دهه انتخاب شده است.

در سال ۱۴۰۳ «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های. روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

نهم تیر ۱۳۵۴؛ قیمت شورلت ایرانی افزایش می‌یابد

امروز اطلاع حاصل شد. که در مورد افزایش بهای مدل‌های مختلف شورلت ایران آخرین بررسی‌ها انجام گرفت. و رقم نهایی آن احتمالا عصر امروز تعیین خواهد شد.

گزارش خبرنگار ما حاکی است. که افزایش قیمت با وجودی که رقم چشمگیری است. معهذا نسبت به رقم پیشنهادی به مرکز بررسی‌های قیمت‌ها خیلی کمتر خواهد بود.

اتومبیل شورلت مدتی است. که در انتظار تعیین تکلیف قیمت به نمایندگی‌ها عرضه نمی‌شود. ظاهرا این موضوع فردا روشن و اعلام خواهد شد.

نهم تیر ۱۳۶۴؛ میزان جدید ارز پرداختی به مسافران خارجی اعلام شد

به پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به تصویب هیات وزیران. میزان ارز پرداختی به مسافرین عازم خارج از کشور کاهش یافت.

متن تصویب نامه هیات وزیران به شرح زیر است:

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، هیات وزیران در جلسه مورخ ۲/۴/۶۴ بنا به پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد. که ارز مسافرت با رعایت مقررات ذیل پرداخت گردد:

۱- ارز پرداختی به هر جلد گذرنامه (دسته‌جمعی و یا منفرد) در هر سال ۳۰۰ دلار می‌باشد که ۵ دلار آن به صورت نقد و معادل ۲۵۰ دلار ارز مورد نظر مسافر به صورت چک مسافرتی (تراولد چک) قابل پرداخت در همان کشور پرداخت می‌گردد.

۲- مسافرت‌های دسته‌جمعی که زیر نظر وزارت ارشاد اسلامی انجام می‌پذیرد از نظر فوریت اخذ گذرنامه و ارز اولویت دارند.

نهم تیر ۱۳۸۴؛ مخالفتی با ورود تویوتا و بنز صورت نگرفته است

هیچ‌گوه مخالفتی از سوی گمرک برای ورود خودروهای لوکس بنز و تویوتا صورت نگرفته است.

سید محمود بهشتیان، معاون امور گمرکی گمرک درخصوص ادعای شرکت تویوتا و بنز مبنی بر مخالفت گمرک برای ورود این خودروها به کشور گفت: هیچ گونه مخالفتی از سوی گمرک برای ورود این خودروها به کشور صورت نگرفته است.

وی با تاکید بر این که گمرک تنها با دریافت حقوق و عوارض اقدام به ترخیص کالا می‌کند، تصریح کرد: ورود خودرو به کشور مستلزم دریافت مجوزهایی است به عنوان نمونه خودرو باید یا آخرین مدل و یا یک سال از مدل گذشته و کار نکرده باشد.

بهشتیان ادامه داد: این خودروها باید توسط وزارت بازرگانی ثبت سفارش شوند، منتهی در صورتی ثبت سفارش می‌شود که در ایران دارای نمایندگانی تعمیرات باشد، همچنین باید مجوز کمیته بهینه‌سازی مصرف سوخت محیط زیست و استاندارد را اخذ کرده باشند.

نهم تیر ۱۳۹۴؛ اداره اقتصاد با یک چهارم درآمد نفتی دولت قبل

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با استناد به آمارهای رسمی نشان داد که درآمد نفتی اقتصاد کشور در اواخر دهه ۸۰ و ابتدای دهه ۹۰ به طور متوسط بالای ۱۰۰ میلیارد دلار در هر سال بود. این در حالی است که درآمد نفتی در دو سال اخیر به ۲۵ میلیارد دلار رسیده است.

این موضوع نشان‌دهنده آن است که درآمدهای نفتی در دوره کنونی در مقایسه با دوره گذشته یک چهارم شده است.

وی ادامه داد: در نیمه دوم دهه ۸۰ اقتصاد کشور همراه با اقتصاد دیگر کشورهای صادرکننده نفت با حجم عظیمی از درآمد حاصل از فروش نفت مواجه شد. به طوری که سال ۱۳۷۷ حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت با قیمت ۱۰ دلار صادر می‌شود و کمترین رکورد قیمت نفت در طول دوره بلندمدت تا قبل از دهه ۵۰ بود اما در سال ۱۳۸۴ به یک باره رکورد درآمد ۷۰ میلیارد دلاری ثبت شد و حجم عظیمی از درآمد حاصل از فروش نفت نصیب کشور شد.

به گفته نیلی، همین روند درآمدهای ارزی کشور تا سال ۱۳۹۰ ادامه داشت که درآمد حاصل از فروش نفت به ۱۵۳ میلیارد دلار رسید.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۸۴ تا پایان سال ۱۳۹۲ جمع درآمد ارزی کشور که عمده آن از فروش نفت حاصل شده بود، عدد سرسام‌آوری در حد ۹۵۰ میلیارد دلار بود، گفت: با این درآمد علاوه بر نوسازی صنعت کشور می‌شد برای متولدین دهه ۶۰ که به علت نامساعد بودن شرایط اقتصادی کشور شغل و درآمد کافی ایجاد نشده بود، زندگی و شغل و مسکن مهیا کرد.

نیلی با بیان اینکه این مقدار از منابع نفتی در سال‌های گذشته به حجم عظیمی از واردات تبدیل شد، تصریح کرد: از سال ۱۳۸۴ تا پایان سال ۱۳۹۲ دقیقا ۶/۷۱۸ میلیارد دلار واردات کالا و خدمات داشتیم. وی عنوان کرد: اقتصادی که ظرفیت واردات حدود ۲۰ تا ۲۲ میلیارد دلار را داشته به یک باره واردات ۸۴ تا ۸۵ میلیارد دلار را تجربه کرده که این امر مساله‌ساز است.

منبع: اقتصادنیوز

طلا و ارز

شناسه : 435302
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا