رشد پلتفرم‌ های مالی غیرمتمرکز و تأثیرات آن بر بازار

 سیستم‌های غیرمتمرکز یا DeFi بازار رمزارزها را متحول کرده‌اند. این سیستم‌ها فرصت‌های جدیدی ایجاد می‌کنند تا خرید ارز دیجیتال، فروش آن و به‌طورکلی کسب درآمد از این حوزه با شیوه‌هایی جدید انجام شود. شیوه‌هایی که سیستم‌های پیشین در آن‌ها محدودیت داشتند؛ بنابراین با رشد فن‌آوری‌های DeFi، ارزش و مقبولیت ارزهای دیجیتال نیز افزایش پیدا می‌کند.

 در سال‌های اخیر امور مالی غیرمتمرکز در ابعاد مختلف پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند. به‌روزرسانی‌های امنیتی، نوآوری‌ها و ایجاد پروتوکول‌های جدید به گسترش استفاده از دیفای کمک می‌کنند.

ویژگی ‌های خاص دیفای

 ویژگی‌هایی خاص دیفای را از امور مالی سنتی و متمرکز متفاوت می‌کنند. در ادامه به شاخص‌ترین این تفاوت‌ها اشاره می‌کنیم:

 مبادلات غیرمتمرکز (DEXs): برخلاف مبادلات متمرکز، DEXs اجازه می‌دهد که کاربران بدون واسطه و به‌صورت مستقیم دارایی‌های خود را تبادل کنند. این ویژگی منجر به حفظ حریم خصوصی، افزایش امنیت و کاهش هزینه‌ها می‌شود.

 پلتفرم‌های وام‌دهی: این پلتفرم‌ها به کاربران اجازه می‌دهند که دارایی‌های خود را در ازای دریافت مقداری بهره به دیگران قرض دهند. وام‌گیرندگان نیازی به چک‌های اعتباری ندارند.

مزایای سیستم ‌های دیفای برای خرید ارز دیجیتال

 یکی از چالش‌هایی که می‌توانست برای معامله ارزهای دیجیتال وجود داشته باشد امنیت تبادل و نگه‌داری از آن‌ها بود. امور مالی غیرمتمرکز بر پایه بلاک چین توسعه پیدا کرد تا با فراهم‌کردن امنیت، شفافیت و به‌حداقل‌رساندن خطا معاملات ارز دیجیتال را ایمن کند. به شکلی که امروزه مزایای تبادل این دسته ارزها از دارایی‌های معمول و سنتی بیشتر شده است. به‌طورکلی DeFi مزایایی شامل موارد زیر دارد:

 شفافیت: معاملات انجام شده بر پایه پلتفرم‌های DeFi در بلاک چین ثبت شده و در دسترس عموم قرار می‌گیرند. این شفافیت احتمال تقلب و سوءاستفاده مالی را کاهش می‌دهد.

دسترسی: پلتفرم‌های DeFi برای هر شخصی که به اینترنت متصل باشد قابل‌دسترسی هستند و از این نظر نیز نسبت به سیستم‌های مالی متمرکز و سنتی برتری دارند.

 کاهش واسطه‌ها: با حذف واسطه‌هایی از جمله بانک‌ها، پلتفرم‌های DeFi خدمات را با هزینه پایین‌تر و با کارایی بیشتری ارائه می‌دهند؛ در نتیجه کاربران می‌توانند معاملات را با سرعت و صرف هزینه کم‌تری انجام دهند.

آخرین به‌ روزرسانی ‌های دیفای برای تسهیل خرید ارز دیجیتال

 سیستم‌های DeFi مداوم به‌روز شده و بهبود پیدا می‌کنند. این تحولات و پیشرفت‌های سیستم در نهایت به افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال، افزایش بها و رواج بیشتر آن‌ها کمک می‌کنند.

 در ادامه به برخی از جدیدترین تحولات این حوزه اشاره خواهیم کرد.

راه‌ حل‌ های لایه ۲

دیفای برای تسهیل خرید ارز دیجیتال

 یکی از مهم‌ترین تحولات حوزه DeFi ظهور راه‌حل‌های لایه ۲ (Layer 2 Solutions) است تا مشکل مقیاس‌پذیری که بسیاری از شبکه‌های بلاک چینی با آن روبه‌رو هستند برطرف شود. از جمله این راه‌حل‌ها می‌توان به Rollups و Zk-Rollups اشاره کرد که اجازه می‌دهند معاملات سریع‌تر و با هزینه کم‌تری انجام شوند. با استفاده از لایه ۲، ازدحام در بلاک چین اصلی کاهش‌یافته و دیفای برای کاربری روزمره بهینه‌تر می‌شود.

قابلیت همکاری بین زنجیره ‌ای

 یکی دیگر از پیشرفت‌های بزرگ حوزه دیفای فن‌آوری همکاری بین زنجیره‌ای است. این فن‌آوری به شبکه‌های مختلف بلاک چینی امکان برقراری ارتباط و تعامل می‌دهد. پروژه‌هایی مانند پولکادات (DOT) و کازماس (Cosmos یا ATOM) در این زمینه پیشرو هستند. همکاری بین زنجیره‌ای به کاربران اجازه می‌دهد تا دارایی‌ها و داده‌ها را به‌طور یکپارچه بین بلاک چین‌های مختلف جابه‌جا کنند.

بهبود قابلیت‌ های قرارداد هوشمند

 قراردادهای هوشمند ستون فقرات پلتفرم‌های DeFi هستند. پیشرفت‌های اخیر در قراردادهای هوشمند آن‌ها را ایمن‌تر و کارآمدتر کرده‌اند؛ در نتیجه امروزه می‌توان از این قراردادها با امنیت و اطمینان خاطر بیشتری استفاده کرد.

تأثیر DeFi بر ارزهای دیجیتال

 در میان ارزهای دیجیتال اتریوم تنگاتنگ‌ترین ارتباط را با امور مالی غیرمتمرکز دارد. قراردادهای هوشمند نیز غالباً به اتریوم و شبکه بلاک چینی آن وابسته هستند. ETH ویژگی‌هایی دارد که آن را برای توسعه دیفای و قراردادهای هوشمند بهینه کرده است.

 اتریوم می‌تواند توکنی باشد که در صورت برآورده‌شدن شرط یا شروطی خاص پرداخت می‌شود. در این صورت توافقات مالی پیچیده ممکن می‌شوند. همچنین امکان توسعه نرم‌افزارهای غیرمتمرکز یا DApps نیز بر پایه شبکه آن وجود دارد. این دست نرم‌افزارها از DeFi و قرارداد هوشمند استفاده می‌کنند و پتانسیل توسعه بسیار بالایی دارند.

 اتریوم همچنین دارایی بزرگ‌ترین استخرهای نقدینگی DeFi بوده و پروژه‌های مختلف این حوزه می‌توانند در بلاک چین آن تعامل بسیار گسترده‌ای داشته باشند.

 بیت کوین نیز توانسته با کمی تغییر و تبدیل‌شدن به بیت کوین بسته‌بندی‌شده یا (WBTC) وارد شبکه بلاک چینی اتریوم شده و در دیفای کاربرد داشته باشد. ازآنجایی‌که بازار BTC بسیار گسترده است، ورود آن به امور مالی غیرمتمرکز می‌تواند کاربران بیشتری را به این حوزه وارد کرده و زیرساخت‌های آن را تقویت کند.

 بایننس اسمارت چین (BSC) نیز یکی دیگر از شبکه‌هایی است که در حوزه دیفای کاربرد دارد و معاملاتی با سرعت بیشتر و هزینه‌ای حتی کم‌تر از اتریوم فراهم می‌کند.

 پیش‌تر به پروژه‌هایی همچون پولکادات و کازماس اشاره کردیم. رسالت اصلی این دو پلتفرم ایجاد ارتباط میان شبکه‌های بلاک چینی مختلف است تا تعامل بین آن‌ها ممکن باشد.

چکیده مطالب

 باوجود پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز خرید ارز دیجیتال، نگه‌داری و فروش آن با سرعت بیشتر، هزینه کم‌تر و امنیت بالاتری انجام می‌شود. حوزه دیفای همچنین به توسعه و بهبود عملکرد قراردادهای هوشمند نیز کمک می‌کند تا کارآمدتر باشند.

از جمله پروژه‌های مرتبط با DeFi می‌توان به کازماس، پولکادات و بایننس اسمارت چین اشاره کرد. انتظار می‌رود که در آینده نیز به پروژه‌های این حوزه افزوده شود و با به‌روزرسانی‌های مختلف در حوزه‌های گوناگون بلاک چین شاهد بهبود بیشتر دیفای باشیم.

ارز دیجیتال

شناسه : 435358
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا