بانک مرکزی نتایج نهمین مرحله از حراج اوراق مالی را اعلام کرد

نتایج نهمین حراج اوراق دولتی بانک مرکزی نشان می‌دهد که برخلاف هفته گذشته که بانک‌ها مشارکت پررنگ‌تری در خرید اوراق دولتی داشتند، در هفته گذشته هیچ‌ بانک یا موسسه مالی در این حراج شرکت نکرده است.

به گزارش سرویس بانک و بیمه جهان صنعت نیوز، نهمین مرحله از حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال جدید در تاریخ۶ تیر ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. بانک مرکزی نتایج آن را اعلام کرد. طبق گزارش بانک مرکزی، از نزدیک به ۱۸هزار میلیارد تومان اوراق عرضه شده، حدود ۳ هزار میلیارد تومان تنها توسط بازار سرمایه جذب شده است. سقف حراج در حالی به ۱۸ همت رسیده که در حراج قبل این رقم نزدیک به ۴۰ همت بوده است. همچنین، تنوع اوراق عرضه شده نیز در مقایسه با هفته قبل کمتر شده و تنها اراد ۱۶۰ و اراد ۱۶۲ عرضه شده است.

بانک مرکزی با اعلام نتایج نخستین مرحله از حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۳ (مورخ ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳)، اعلام‌کرد: حراج جدید اوراق یاد شده در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

۲ اوراق عرضه شده در حراج نهم دولت

در نهمین حراج دولت، ۲ نوع اوراق اسلامی منتشر شده است. اولین اوراق، اراد ۱۶۰ است که به میزان ۳ هزار و ۹۶۱ میلیارد تومان و با نرخ سود ۲۸.۹ درصد عرضه شده است. این نرخ، بالاترین نرخ سود را در مقایسه با اوراق دیگر دارد.

دومین اوراق، اراد ۱۶۲ است که حجم عرضه آن ۱۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و نرخ سود آن ۲۸.۴ درصد بوده است. شایان ذکر است که افزایش نرخ سود عمدتا تحت تاثیر مدت قرارداد تعیین می‌شود و هرچقدر نرخ سود بالاتر باشد به معنای سررسید بلندمدت‌تر اوراق است.‌

اُفت درامدزایی دولت از فروش اوراق

بنابراین، در مجموع ۱۸ هزار و ۸۰ میلیارد تومان اوراق دولتی عرضه شده است. این رقم در حراج قبل ۳۹ هزار و ۵۸۴ میلیارد تومان بوده است. بنابراین، حجم اوراق عرضه شده در حراج دولت ۵۲ درصد کاهش یافته است. در این حراج، هیچ بانکی خریدار اوراق دولتی نبوده و تنها بازار سرمایه اقدام به خریداری ۳.۴ همت از اوراق دولتی کرده است.

حجم خرید بازار سرمایه از اراد ۱۶۰ برابر با ۹۶۶ میلیارد تومان و حجم خرید این نهاد از اراد ۱۶۲ برابر با ۲.۵ همت بوده است. بنابراین، در مجموع دولت توانست در حراج نهم ۳ هزار و ۴۶۶ میلیارد تومان از اوراق خود را به فروش برساند. این در حالی است که حجم خرید بازار پول و سرمایه در حراج قبلی بیش از ۱۹ همت بوده است.

منبع: اکو ایران

بانک و بیمه

شناسه : 435393
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا