پیام دور اول دریافت شد؟

هما میرزاییجهان صنعت نیوز؛ تکلیف دور اول انتخابات معلوم شد؛ پزشکیان و جلیلی در دور دوم روبه‌روی هم قرار خواهند گرفت و جمعه  این هفته آینده نتیجه نهایی انتخابات زودهنگام را رقم خواهند زد. پیش‌بینی حال و هوای یک هفته پیش رو تا حدودی سهل است؛ دوقطبی ایجاد خواهد شد و اصلاح‌طلبان تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا با تاکید بر دیدگاه‌های تند جلیلی و همقطارانش قشر متوسط شهری و آرای خاموش را به میدان بیاورند. از آنسو اصولگرایان تلاش می‌کنند تا برخلاف دور اول به اجماع برسند و سبد رای جلیلی را سنگین‌تر کنند.

بخشی از بار سنگین دور دوم بر دوش رای‌دهندگان به قالیباف

اختلاف نظرهای به وجودآمده میان هواداران دو کاندیدای اصولگرا یعنی قالیباف و جلیلی و ناکامی در راضی کردن یکی برای انصراف به نفع دیگری که در مواردی به توهین و تهدید در فضای مجازی نیز انجامید، ماجرا را کمی پیچیده کرده است. حالا و در شرایط پیش آمده تصمیم افرادی که در دور اول به قالیباف رای داده‌اند، در سرنوشت انتخابات تاثیر زیادی خواهد داشت. چرا که بخشی از این افراد دلسپرده اصولگرایی هستند و فارغ از این‌که چه کسی نامزد حزب متبوعشان است، به کاندیدای اصلاح‌طلب فرصت پیروزی نخواهند داد. بخشی دیگر که به دلیل عملگرا بودن قالیباف و سابقه او به عنوان فردی تکنوکرات به او رای داده بودند، در نبود وی ترجیح می‌دهند فارغ از جناح‌بندی سیاسی به جای افراطیون به کاندیدای عقلگراتر رای دهند.

آرای خاموش فعال خواهند شد؟

گزینه دیگری که می‌تواند در تعیین تکلیف و انتخاب رئیس جمهور بعدی در دور دوم نقش مهمی بازی کند، بیدار کردن آرای خاموش و به میدان آوردن آن‌ها است. مردم معترضی که در دور اول با عدم مشارکت سعی کردند صدای اعتراضشان را به گوش حاکمان و سیاست‌مداران برسانند. در دور دوم انتخابات، دو قطبی سنگین‌تر و مواضع کاندیداها شفاف‌تر است و احتمال ترغیب شدن بیشتر مرددین به رای دادن وجود دارد. به خصوص در شرایطی‌که دیدگاه‌های یکی از کاندیداها با دیدگاه‌های قشر جوان، زنان و طبقه متوسط شهری زاویه زیادی دارد. برگزاری مناظرات دو نفره چالشی و همچنین استفاده از افرادی که هنوز در میان مردم اندک اعتباری دارند، می‌تواند به ایجاد فضای رقابتی شدیدتر در دور دوم انتخابات کمک شایان توجهی کند.

پیام دریافت شد؟

پیام مردم در دور اول انتخابات واضح و روشن بود؛ قهر با حاکمیت، به تنگ آمدن از نادیده و ناشنیده گرفته شدن و اعتراض به ترجیح اقلیت بر اکثریت. تلنگری تلخ و جدی برای سیاست‌گذاران که در صورت پذیرش و تلاش برای بهبود وضعیت می‌تواند به روزنه‌ای برای کاهش آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی به وجود آمده تبدیل شود، و یا ادامه نادیده انگاری و خود را به خواب زدن که تبعات خطرناکی را با خود به همراه داشته و همه آحاد جامعه را غرق خواهد کرد.

تحلیل اجتماعی نتایج به دست آمده، نشان می‌دهد مردم به همان اندازه که نگرانی‌های معیشتی و اقتصادی دارند، از افراطی‌گری در حوزه‌های اجتماعی همچون برخورد با زنان به دلیل نوع پوشش و وضعیت نگران‌کننده اینترنت و فیلترینگ هم خسته شده‌اند. نمایندگان حامی جلیلی به طور واضح از اعمال شدیدتر فیلترینگ صحبت کرده‌اند و قصد اجرای طرح صیانت و لایحه بحث‌برانگیز حجاب و عفاف را دارند. در سمت مقابل، پزشکیان وعده داده است که نه فورا اما حتما با این دو پدیده افراطی که روان جامعه را هدف قرار داده است، برخورد کند.

 عملکرد کاندیداها و ستادهای تبلیغاتی ایشان در یک هفته پیش رو می‌تواند رئیس‌جمهور آینده ایران را مشخص کند. آیا قشر خاکستری، مردم معترض، آرای خاموش و یا هرچه که اسمش را بگذاریم به میدان خواهد آمد و ایران در مسیر انجام اصلاحات قرار خواهد گرفت؟ یا بدنه ثابت رای‌دهنده تکلیف رئیس‌جمهور بعدی را مشخص خواهد کرد؟

اخبار برگزیدهسیاسی

شناسه : 435558
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا