کالابرگ الکترونیکی فجرانه همچنان در وضعیت مبهم بسر می برد

کالابرگ الکترونیکی فجرانه با گذشت نزدیک به دو ماه از اتمام مهلت آن، هنوز تعیین تکلیف نشده و این در حالیست که قرار است کابینه جدیدی روانه پاستور شود که احتمالا تا نیمه شهریور باید منتظر شکل‌گیری آن باشیم. بنابراین این سوال مهم برای یارانه‌بگیران مطرح شده که تکلیف کالابرگ فجرانه چه خواهد شد؛ آیا از سوی دولت چهاردهم به فراموشی سپرده می‌شود یا قرار است وزارتخانه آن از الگوی جدیدی رونمایی کند؟

به گزارش سرویس اقتصاد کلان جهان صنعت نیوز، اعتبار کالابرگ الکترونیکی در هجدهم خردادماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. اما به‌مثابه قبل. یعنی به جای ۲۲۰ هزار تومان،. ۱۲۰ هزار تومان در قالب کالابرگ الکترونیکی به یارانه‌بگیران اختصاص یافت. اقدامی که در پی آن،‌ این سوال در ذهن یارانه بگیران مطرح شد. که چرا خبری از کالابرگ فجرانه نیست. و یا حتی این نگرانی برای برخی از آنها پیش آمد. که مبادا از فهرست مشمولان خط خورده‌اند. اما پاسخ دولتمردان متفاوت بود.

آخرین بار صولت مرتضوی، وزیر کار در نهم اردیبهشت ماه در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا کالابرگ الکترونیکی فجرانه ادامه خواهد داشت، گفته بود: «برای ادامه پرداخت جایزه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ الکترونیکی (طرح فجرانه) موضوع در حال پیگیری و بررسی است. به زودی نتیجه اعلام می‌شود.» البته مرتضوی تنها شخصی از وزارت کار نبود که درباره کالابرگ الکترونیک در قالب طرح فجرانه اظهار نظر کرد.

یک روز بعد از گفته‌‌های او، معاونش در این باره اعلام کرد که «چون این طرح منابع بسیاری این می‌خواهد و باید در بالاترین سطح کشور تصمیم‌گیری شود، از این رو طی ۱۰ روز آینده تصمیم‌گیری می‌شود که آیا تغییر خواهد کرد یا تمدید می‌شود، اما میزان استقبال و عدد‌های این طرح فوق‌العاده است.» با این حال، کالابرگ الکترونیکی فجرانه در زمانی که معاون وزیر وعده داده بود، تعیین تکلیف نشد و حالا این احتمال تقویت شده که سرنوشت این طرح به دولت آتی واگذار خواهد شد؟

کالابرگ الکترونیکی فجرانه از چه زمانی به اجرا درآمد؟

اما کالابرگ الکترونیکی فجرانه چیست و از چه زمانی به اجرا درآمد؟ دولت سیزدهم بهمن ماه سال قبل بود که طرح کالابرگ الکترونیکی را در دستور کار خود قرار داد؛ آن هم اولین بار در استان هرمزگان. در ابتدای امر، این طرح با انتقاداتی همراه شد، چون اطلاعات میدانی از این استان نشان می‌داد که مردم بیشتر ترجیح می‌دهند پول نقد به دستشان برسد تا کالا. هرچند کالابرگ الکترونیکی اختیاری بود و اجباری در استفاده از آن وجود نداشت. در ادامه، دست اندرکاران دولت سیزدهم از استقبال مردم خبر دادند و حتی اخیرا صولت مرتضوی از موفقیت بالای ۸۵ درصدی آن خبر داده است. در ادامه اما دولت تصمیم گرفت کالابرگ الکترونیکی فجرانه را با اعتباری بالاتر و به رقم ۲۲۰ هزار تومان به اجرا درآورد.

کالابرگ الکترونیکی فجرانه قرار شد از هفدهم بهمن ماه ۱۴۰۲ آغاز و تا هجدهم اردیبهشت ماه برای دهک‌های اول تا هفتم ادامه پیدا کند. این طرح شامل ۱۱ قلم کالای اساسی یعنی گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم‌مرغ، قند و شکر، روغن، برنج، شیر، ماکارونی، ماست، پنیر و حبوبات می‌شد. بنابراین این سبد برای تامین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد با قیمت‌های مبنای سال ۱۴۰۱ تشکیل شد. مابه‌التفاوت قیمت سبد مبنا سال ۱۴۰۱ با قیمت روز سال ۱۴۰۲ از محل یارانه دولت تامین می‌شد.

اعتبار کالابرگ الکترونیکی فجرانه؛ ۲۲۰ هزار تومان

وزارت رفاه می‌گوید جدای از یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی، اعتبار کالابرگ الکترونیکی فجرانه به میزان ۲۲۰ هزار تومان به حساب سرپرستان خانوار شارژ می‌شود تا در زمان خرید و متناسب با میزان خرید مصرف کنند، البته اگر دلشان بخواهد. در این بین، وزارتخانه تبصره‌هایی هم گذاشته، برای مثال افراد می‌توانند اقلام کالابرگ الکترونیکی فجرانه را در سقف وزنی و کالایی تعریف‌شده خریداری کنند اما امکان جابه‌جایی بین گروه‌های کالایی وجود ندارد. یعنی اگر فرد اعتباری برای خرید شکر دارد، نمی‌تواند به غرفه روغن مایع در فروشگاه برود.

ناگفته نماند که افرادی که در دهک‌های اول تا سوم درآمدی قرار دارند، یعنی یارانه آنها ۴۰۰ هزار تومانی است، اعتبار کالابرگ الکترونیکی آنها به ۶۲۰ هزار تومان می‌رسد اما اگر جزو دهک‌های چهار تا هفت هستند، هر ماه با احتساب یارانه نقدی ۳۰۰ هزار تومانی، اعتبار خرید کالای آنها به ۵۲۰ هزار تومان می‌رسد.

حالا باید منتظر ماند و دید که وزارت کار دولت سیزدهم در این روزهای پایانی تصمیمی درباره کالابرگ الکترونیکی فجرانه خواهد گرفت یا به همان دلیلی که معاون این وزارتخانه اعلام کرد یعنی منابع سنگین لازم برای اجرای آن، سرنوشتش به دست دولت چهاردهم می‌افتد.

منبع: اقتصادنیوز

اقتصاد کلان

شناسه : 435630
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا