چرا دلار دوباره گران شد؟؛

نگاه دلار به مناظره آمریکایی – ایرانی

قیمت دلار از ابتدای تیر دوباره وارد کانال ۶۰ هزار تومان شده و گارد صعودی به خود گرفته است. در این شرایط پیش بینی قیمت دلار چگونه خواهد بود؟

به گزارش سرویس طلا و ارز «جهان صنعت نیوز»؛ قیمت دلار که تا سطح حدود ۵۷ هزار تومانی پایین آمده بود و از اواخر اردیبهشت ماه زیر سطح ۶۰ هزار تومانی قرار داشت، در یک هفته گذشته دوباره به بالای ۶۰ هزار تومان افزایش یافته است و حالا در آستانه عبور از سطح ۶۲ هزار تومانی است.

چرا قیمت دلار دوباره گارد صعودی به خود گرفت و چه سناریویی برای پیش بینی قیمت دلار محتمل است؟

ناامیدی بازار ارز به بایدن!

اولین سیگنال بازار ارز مربوط به آغاز مناظرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود؛ جاییکه بایدن بازنده بدون اما و اگر در برابر ترامپ بود. نظرسنجی‌های انجام شده بعد از اولین مناظره نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها بر این باورند که به احتمال بیش از ۶۵ درصد رئیس جمهور آینده این کشور خواهد شد.

ریاست جمهوری ترامپ برای بازار ارز معنایی جز تکرار تجربه تلخ سال‌های ۱۳۹۷ به بعد ندارد؛ روزهایی که قیمت دلار نه روزانه بلکه ساعتی رکورد شکنی می‌کرد.

حالا باید دید که آیا بایدن شرایط را در مناظره بعدی تغییر خواهد داد و یا دموکرات‌ها،‌ فرد دیگری را به عنوان رقیب ترامپ معرفی ‌می‌کنند. در غیر این صورت به نظر می‌رسد که بازگشت ترامپ به کاخ سفید محتمل‌ترین اتفاق باشد. در این شرایط به نظر می‌رسد که باید منتظر ادامه روند صعودی قیمت دلار از این منظر باشیم.

جلیلی یا پزشکیان؟

عامل سیاسی دوم به انتخابات ایران باز می‌گردد؛‌جاییکه یکی از میان مسعود پزشکیان و سعید جلیلی در روز جمعه به عنوان رئیس جمهور چهار سال آینده کشور معرفی می‌شود. پیروزی سعید جلیلی با توجه به دیدگاه‌های سیاسی و اقتصادی او سیگنال منفی به بازار ارز است؛ به بیان دیگر،‌ فعالان بازار ارز بر این باورند که در صورت پیروزی جلیلی،‌ قیمت دلار حداقل در کوتاه مدت یک شوک را تجربه خواهد کرد. در نقطه مقابل با توجه به دیدگاه‌های سیاسی و اقتصادی مسعود پزشکیان،‌ پیروزی احتمالی او می‌تواند کمی‌ از التهابات بازار ارز را کاهش دهد.

تقاضا، قیمت دلار را صعودی کرد؟

در کنار دو عامل سیاسی، موضوع دیگر نیز منجر به صعود قمیت دلار شده است؛ به طور سنتی با افزایش تقاضا برای ارز در فصل تابستان، قیمت دلار روند صعودی به خود می‌گیرد. بنابراین بخشی از افزایش قیمت دلار در هفته گذشته را می‌توان ناشی از این موضوع دانست.

پیش بینی قیمت دلار

متغیرهای متعددی در پیش بینی قمیت دلار موثر هستند. با این وجود در شرایط کنونی انتخابات ایران و آمریکا دو عامل کلیدی در تعیین روند کوتاه مدت بازار ارز محسوب می‌شوند؛ به بیان دیگر وزن این دو عامل بیش‌تر از سایر عوامل اقتصادی است.

در این شرایط به نظر می‌رسد که تا روز شنبه بازار ارز بیش‌ترین توجه را به نتایج انتخابات ریاست جمهوری داشته باشد؛ پیروزی احتمالی سعید جلیلی حداقل در کوتاه مدت می‌توان منجر به تشدید التهاب در بازار ارز شود و شاید شاهد ثبت رکود جدیدی در بازار ارز باشیم. در نقطه مقابل با پیروزی مسعود پزشکیان می‌توان انتظار داشت که قیمت دلار در قدم اول دوباره به کانال ۵۰ هزار تومانی بازگردد.

اخبار برگزیدهطلا و ارز

شناسه : 435939
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا