نقد کارشناسان بر سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم؛

چپاول اقتصادی یا مدیریت هوشمندانه؟

سخنان محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری، در مصاحبه‌ای که به تازگی منتشر شده است، نشان‌دهنده عمق بحران اقتصادی کشور است. واکنش‌های کارشناسان اقتصادی به این اظهارات نشان می‌دهد که سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم با شکست مواجه شده‌ و کشور نیازمند تغییرات جدی در سیاست‌های اقتصادی و رفع تحریم‌ها است. بدون این تغییرات، آینده اقتصادی کشور در معرض خطر بیشتری قرار خواهد گرفت.

به گزارش سرویس اقتصاد کلان «جهان صنعت نیوز»؛ مصاحبه محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری، در فضای مجازی سر و صدای زیادی به پا کرده است. او در این مصاحبه اظهار داشت که دولت سیزدهم برای تهیه کالاهای اساسی مانند گندم و جو، آنها را از کشتی‌های در حال عبور و بنادر کشورهای مختلف خریداری و وارد کرده است. این در حالی است که دولت همواره ادعا می‌کرد که انبارهای کشور پر از کالا است و مردم نباید نگران تامین کالاهای اساسی خود باشند. این سخنان، نشان از شکست کامل سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم است؛ دولتی که نتیجه‌ سیاست‌های اقتصادی آن در طول سه سال فعالیت چیزی جز فقیرتر شدن مردم، گرانی، افزایش نرخ ارز، سقوط بورس، و عدم تحقق وعده‌های اشتغال و مسکن نبوده است.

چپاول اقتصادی یا تامین کالاهای اساسی؟

حسین راغفر، کارشناس اقتصادی، در نقد سخنان مخبر گفت: “شاخص‌های اقتصادی نشان‌دهنده شکست کامل سیاست‌های دولت سیزدهم است. قیمت ارز از ۲۷ هزار تومان تا ۷۰ هزار تومان رشد کرد و در حال حاضر در کانال ۶۰ هزار تومان است. تورم لجام‌گسیخته و عدم تحقق وعده‌های اشتغال و مسکن نشان از شکست فاجعه‌بار سیاست‌های اقتصادی دارد. افزایش نرخ ارز مصیبت اقتصادی را برای خانوارها به ارمغان آورده است.”

راغفر ادامه داد: “این شیوه معاملات کالاهای اساسی که مخبر اعلام کرده، مصداق چپاول اقتصادی است. این اتفاقات در حالی رخ داده که دولت بارها اعلام کرده که انبارهای ما پر است و هیچ نگرانی بابت تامین کالاهای اساسی وجود ندارد. به تعبیری سخنان مخبر، افشای شکست کامل اقتصادی دولت سیزدهم است. دولت عملاً نقشی در اقتصاد ندارد و نهادهای قدرتمندی منابع ارزی و تسهیلات بانکی را کنترل می‌کنند. در چنین شرایطی اگر تغییر دولت‌ها به همین شیوه ادامه یابد، باید شاهد فلاکت و مصیبت بیشتر برای خانوارهای ایرانی باشیم.”

مسیر «زنده‌مانی» در برابر توسعه

وحید شقاقی‌شهری، کارشناس اقتصادی، نیز در خصوص سخنان مخبر گفت: “اداره کشور با این روش دوام نخواهد داشت. اینکه با چه فلاکتی و روش‌های سختی کالاهای استراتژیک را تامین کنیم، به توسعه کشور منجر نخواهد شد. این مسیر ‘زنده بمانیم’ است و به تحول، توسعه، رفاه، آسایش، و رقابت با رقبای منطقه‌ای منجر نخواهد شد.”

شقاقی‌شهری بیان کرد: “در سال ۲۰۱۰، اقتصاد ایران با عربستان و ترکیه تقریباً برابر بود، اما در ۱۳ سال اخیر به دلیل تحریم‌ها و مسائل حاشیه‌ای، عقب‌گرد اقتصادی داشتیم. اکنون اقتصاد ترکیه دو برابر و اقتصاد عربستان ۴۰ درصد بزرگ‌تر از اقتصاد ایران است. با بزرگ‌تر شدن کیک اقتصاد، رفاه و آسایش ملت بیشتر می‌شود. دولت سیزدهم فرصت بزرگی را برای رفع تحریم‌ها از دست داد. درگیری آمریکا با روسیه و چین می‌توانست فرصتی برای بازگرداندن ایران به بازار نفت باشد، اما این فرصت را سوزاندیم و میانگین تورم به ۴۰ درصد رسید.”

کشور را با توهم نمی‌توان اداره کرد

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: “ما فرصت بسیار بزرگی را از دست دادیم. فرصت سه ساله بایدن برای رفع تحریم‌ها یک فرصت بی‌نظیر بود که سوزانده شد. دولت سیزدهم می‌توانست در اوایل دولت برجام را یکسره کند، اما این مساله سه سال متوقف شد و نتیجه آن میانگین تورم به ۴۰ درصد رسید. در این میان، دهک متوسط جامعه در حال از دست رفتن است.”

شقاقی‌شهری تصریح کرد: “عبارات آقای مخبر نشان می‌دهد که هزینه مبادلات با ایران چقدر سنگین شده است. برای تامین مایحتاج، باید مسیرهای پیچیده و پرهزینه‌ای را طی کنیم. این همان آفت ممانعت از حذف تحریم‌هاست. ما نتوانستیم یک اجماع محکمی برای رفع تحریم‌ها داشته باشیم. کشور را با توهم نمی‌توان اداره کرد و باید به دنبال تقویت اقتصاد داخلی و رفع تحریم‌ها باشیم.”

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه

شناسه : 435962
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا