آیا صبح زود بیدار شدن مفید است؟

با توجه به تفاوت‌های ژنتیکی و نیازهای فردی هر شخص، نمی‌توان توصیه کرد که بیدار شدن در ساعت ۵ صبح برای همه مفید است. مهم‌ترین نکته این است که هر فرد نیازهای خواب خود را بشناسد و بر اساس آن برنامه‌ریزی کند تا بهترین بهره‌وری را در طول روز داشته باشد.

به گزارش سرویس عمومی جهان صنعت نیوز، ساعت خواب، مقدار خواب و زمان بیدار شدن از مهم‌ترین دغدغه‌های بسیاری از افراد است. توصیه‌های بسیاری در مورد صبح زود بیدار شدن از خواب و فواید سحرخیزی شده است، اما آیا زود بیدار شدن برای همه مفید است و موجب بهره‌وری بیشتر در طول روز خواهد شد؟

خواب مناسب: یک اندازه برای همه نیست

توصیه‌های زیادی برای بیدار شدن در ساعت ۵ صبح وجود دارد، اما آیا این روش برای همه افراد مفید است و موجب عملکرد بهتر می‌شود؟ پاسخ به این سوال خیر است. در مورد مقدار خواب مورد نیاز، نمی‌توان یک استاندارد واحد برای همه افراد ارائه داد. با اینکه به طور متوسط بزرگسالان هشت ساعت می‌خوابند، برخی با توجه به نیاز بدنشان شش ساعت و برخی دیگر نه تا ده ساعت خواب نیاز دارند.

ساعت بدن ما یک سیستم زمانبندی داخلی دارد که مشخص می‌کند چه زمانی گرسنه هستیم و چه زمانی نیاز به خواب داریم. بخش زیادی از این سیستم مربوط به ژنتیک است. ژن‌ها بر جنبه‌های خواب تأثیر می‌گذارند، مانند میزان خوابی که هر فرد برای مختل نشدن روند زندگی عادی به آن نیاز دارد.

تأثیر ژنتیک بر مشکلات خواب

تحقیقات نشان می‌دهند که شما می‌توانید از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به انواع مشکلات خواب باشید. اگر به طور ژنتیکی شب‌زنده‌دار هستید، بیدار شدن در ساعت ۵ صبح برای شما مناسب نیست. بیدار شدن در این ساعت ممکن است موجب از دست دادن خواب رم (REM) شود.

خواب به دو بخش خواب رم و خواب غیر رم تقسیم می‌شود. خواب رم چند بار در طول شب تکرار می‌شود و هر بار طولانی‌تر از دفعه قبل است و در اوایل صبح به بیشترین زمان خود می‌رسد. متخصصان خواب معتقدند که در خواب غیر رم بدن فرصت بازسازی خود و در خواب رم روان فرصت آسایش و تنظیم دوباره خود را دارد.

عمومی

شناسه : 435975
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا