قیمت دلار پس از انتخابات کجا می‌رود؟

یک تحلیلگر اقتصادی در خصوص پیش بینی قیمت دلار معتقد است که بازار ارز به پیروزی جلیلی و پزشکیان دو واکنش کاملا متفاوت نشان می‌دهد.

به گزارش سرویس طلا و ارز جهان صنعت نیوز؛ قیمت دلار طی از روزهای آخر اردیبشت ماه روند صعودی به خود گرفته بود و از محدود ۵۸ هزار تومانی به مرز ۶۲ هزار تومان رسید. هر چند شیب صعودی قیمت دلار در دو روز گذشته کاهشی شده اما تحلیلگران معتقدند که بازگشت دوباره دلار به زیر ۶۰ هزار تومان و یا ادامه روند صعودی به نتیجه انتخابات روز شنبه بستگی دارد. در حقیقت متغیر مهم و اصلی برای پیش بینی قیمت دلار در کوتاه مدت به انتخابات ریاست جمهوری بستگی دارد.

مرتضی افقه، اقتصاددان، در خصوص پیش بینی قیمت دلار و طلا پس از انتخابات معتقد است که انتخاب سعید جلیلی به عنوان رئیس‌جمهور می‌تواند به دلیل سوابق او در تحمیل تحریم‌ها و دیدگاه‌هایش، منجر به افزایش شدید قیمت دلار و طلا و سقوط بورس شود، و تداوم افزایش قیمت‌ها در تمامی کالاها را به همراه داشته باشد. در مقابل، پیروزی پزشکیان می‌تواند باعث کاهش موقت قیمت دلار و بهبود نسبی شاخص بورس شود، اما اگر مسائل تحریمی حل نشود و مجلس نیز او را همراهی نکند، مشکلات اقتصادی دولت قبلی بر دولت او تأثیر خواهد گذاشت و موفقیت چندانی نخواهد داشت.

پیش بینی قیمت دلار پس از انتخابات ریاست جمهوری

واکنش بازار ارز به رئیس جمهوری جلیلی چه خواهد بود؟

افقه درباره واکنش اقتصاد به ریاست جمهوری جلیلی گفت: شاخص‌های اقتصادی به شدت تحت تأثیر ثبات و آرامش در تمام زمینه‌ها هستند. برای داشتن یک اقتصاد پایدار، باید تمام ابعاد کشور از جمله سیاست خارجی در شرایط ثبات به سر ببرد.

این اقتصاددان در خصوص پیش بینی قیمت دلار در صورت پیروزی سعید جلیلی بیان کرد: سوابق جلیلی و نقش او در تحمیل تحریم‌ها و دیدگاه‌هایش در مناظرات، نشان می‌دهد که انتخاب او می‌تواند اولین اثر روانی را در قالب افزایش شدید قیمت دلار و طلا و سقوط بورس به همراه داشته باشد. با حضور جلیلی و بدون حل تحریم‌ها، روند افزایش قیمت‌ها در تمامی کالاها تداوم پیدا خواهد کرد. همچنین، با توجه به تئوری‌های اقتصادی تیم جلیلی، بعید است که بتوانند این متغیرها را کنترل کنند.

پیروزی پزشکیان قیمت دلار را موقتا کاهشی خواهد کرد

در نقطه مقابل افقه معتقد است که محتمل‌ترین سناریو برای پیش بینی قیمت دلار در صورت پیروزی پزشکیان، کاهش موقت و کوتاه مدت است.

این اقتصاددان بیان کرد: با توجه به نگاه اقتصادی پزشکیان و تیم او، در صورت پیروزی‌اش، شاخص بورس سبز خواهد شد و قیمت دلار کاهش موقت خواهد داشت. اثر روانی پیروزی پزشکیان می‌تواند وضعیت اقتصادی را کمی بهتر کند. اگرچه نباید این توقع را داشت که پزشکیان تمامی مشکلات را حل کند. اگر او نتواند در کوتاه‌مدت مسائل تحریمی را حل کند، نتایج عملکرد دولت رئیسی گریبان‌گیر او خواهد شد. همچنین، مجلس نیز ممکن است او را همراهی نکند و اجازه ندهد افراد شایسته را برای وزارتخانه‌ها انتخاب کند. اگر برای مدیران میانی نتواند افراد قوی را انتخاب کند، موفقیتی کسب نخواهد کرد.

فرار سرمایه از تندورها

افقه درباره فرار سرمایه با قدرت گرفتن تندروها گفت: فرار سرمایه یکی از نخستین اتفاقات اقتصادی است که با دولت جلیلی رخ می‌دهد. هم‌اکنون تنش حزب‌الله و اسراییل نگرانی در داخل را افزایش داده است. اگر جلیلی این وضعیت را ادامه دهد، اتفاق خوبی برای سرمایه نخواهد افتاد. سیاست خارجی رئیسی نیز شکست خورده و هیچ‌کدام از مشکلات را حل نکرده است. جلیلی سیاست خارجی را حتی تندتر از دولت فعلی ادامه خواهد داد، بنابراین فرار سرمایه در دولت جلیلی شدت خواهد گرفت. همچنین، با توجه به نگاه فرهنگی جلیلی، فرار مغزها نیز به اوج خواهد رسید.

اخبار برگزیدهطلا و ارز

شناسه : 436451
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا