سال سیاه جنگل‌های زاگرس

آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌های ایران به‌ویژه زاگرس در سال ۱۴۰۳، با عواملی نظیر تغییرات اقلیمی و ناکارآمدی مدیریتی همراه بوده و منجر به نابودی بخش بزرگی از این منابع طبیعی ارزشمند شده است.

به گزارش سرویس محیط زیست جهان صنعت نیوز؛ جنگل‌ها در آتش می‌سوزند، غم می‌ماند و حسرت؛ هرچند تغییرات اقلیمی بخشی از این سوختن‌های فراگیر است، با این حال در ایران، عوامل انسانی از نبود نیروی متخصص گرفته تا ناکارآمدی مدیریتی، مجموعه عواملی است که جنگل‌های ایران را در معرض نابودی قرار داده است.

سال ۱۴۰۳ سالِ خوبی برای جنگل‌های زاگرس نبوده و بخش بزرگی از این میراث طبیعی، که یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های کشور شمرده می‌شود، طعمه حریق شده است. براساس اعلام منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان، ۷۳.۵ هکتار از جنگل و مرتع این استان از ابتدای امسال تا ۲۲ خرداد‌ماه دچار حریق شده است و براساس آمار تجمیعی نیز تا پایان خرداد‌ماه امسال، ۱۳۰۰ هکتار از جنگل‌های لرستان در آتش سوخته است. دامنه آتش‌سوزی در جنگل‌های ایران اما محدود به لرستان نیست و مناطقی از جنگل‌های ایلام، چهارمحال‌و‌بختیاری و سایر مناطق نیز آسیب‌هایی دیده‌اند. این در حالی است که انتظار می‌رفت دولت و نهادهای متولی برای حفاظت موثر از این میراث طبیعی، که می‌تواند نقش بی‌بدیلی در توسعه گردشگری ایران داشته باشد، اقدامات موثرتری را به انجام رسانند.

حجت‌الله مرادخانی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه، در این رابطه به «جهان‌صنعت» می‌گوید: در خرداد‌ماه امسال شاهد بروز آتش‌سوزی‌های بسیاری در نقاط مختلف استان ایلام، کردستان، لرستان، چهارمحال‌و‌بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد بودیم. تلخی ماجرا اما اینجاست که عموماً بیشتر شاهد حضور سازمان‌های مردم‌نهاد و گروه‌های مردمی در فرآیند اطفای حریق هستیم. این در حالی است که این سازمان‌های مردمی از لحاظ منابع، امکانات و دسترسی به تجهیزات اطفای حریق بسیار محدود هستند. متاسفانه سازمان‌هایی مثل منابع طبیعی و سازمان حفاظت از محیط‌زیست، جز در قالب موضع‌گیری‌های مدیریتی و ابراز تاسف، فعالیت موثری نداشته‌اند. تمام این‌ها در حالی است که در کشور، هواپیماهای پهن‌پیکر و هلیکوپترهای مناسب برای اطفای حریق داریم و نباید به این گونه چشم‌مان را در برابر خاکستر شدن زاگرس ببندیم.

اخبار برگزیدهمحیط زیستویدئو

شناسه : 436494
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا