یک دیوار بلند بین ما و دنیا

انجمن تجارت الکترونیک تهران در سومین گزارش خود اعلام کرد که وضعیت اینترنت در ایران همچنان «پراختلال»، «محدود» و «کند» است و به‌دلیل تحریم‌های خارجی و فیلترینگ داخلی در پایین‌ترین رده‌های جهانی قرار دارد.

به گزارش سرویس فناوری جهان صنعت نیوز ؛ اینترنت در ایران بحرانی است؛ تحریم‌های خارجی از یک طرف و فیلترینگ گسترده داخلی محدودیت را بسیار گسترده کرده‌اند تا جایی که امروز تبدیل به بزرگ‌ترین عامل ایجاد کندی مستمر و ناپایداری و مانعی بزرگ برای افزایش سرعت و توسعه اینترنت شده است. یک گزارش غم‌انگیز دیگر از وضعیت اینترنت در ایران، آن‌هم در قرنی که دنیا با اینترنت به سمت بی‌نهایت‌ها در حرکت است؛ در ایران اما، تلاش‌ها معطوف به محدودیت بیشتر است.

انجمن تجارت الکترونیک تهران در سومین گزارش خود از وضعیت اینترنت کشور اعلام کرده که وضعیت اینترنت در مقایسه با گزارش دوم این انجمن، یعنی زمستان ۱۴۰۲، تفاوت چندانی نکرده است و همچنان نتیجه تداوم سیاست‌های محدودکننده داخلی و تحریم‌های یک‌جانبه خارجی منجر به این شده که اینترنت کشور با سه گزاره «پراختلال»، «محدود» و «کند» توصیف شود. تحریم‌های فناوری از یک سو و فیلترینگ گسترده داخلی از سوی دیگر باعث شده کیفیت اینترنت ایران در رده‌بندی‌های جهانی در پایین‌ترین رتبه‌ها قرار بگیرد.

فیلترینگ در حالی همچنان تداوم پیدا کرده است که ۸۳.۶ درصد از کاربران اینترنت از فیلترشکن استفاده می‌کنند و به‌طور میانگین هر کاربر ایرانی در طول روز چهار ساعت از فیلترشکن بهره می‌برد. با استفاده از همین ابزار، بیش از ۹۰ درصد کاربران شبکه‌های اجتماعی به اینستاگرام بازگشته‌اند. بر اساس یافته‌های این گزارش، ایران در بین ۱۰۰ کشور در جایگاه ۹۵ دسترسی آزاد به اینترنت قرار دارد و اگر کشورهای بدون اطلاعات کافی درباره محدودیت را حذف کنیم، اینترنت ایران در وضعیتی پایین‌تر از چین و کامرون، در صدر کشورهای دارای محدودیت در دسترسی آزاد به اینترنت قرار می‌گیرد.

اخبار برگزیدهدانش و فناوریویدئو

شناسه : 436495
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا