قیمت جهانی غلات کاهش یافت

طبق جدیدترین پیش بینی فائو تولید جهانی غلات در سال 2024 به 2854 میلیون تن می رسد که بالاترین رکورد جدید در تاریخ است. داده‌های فائو در مورد قیمت مواد غذایی هم نشان می‌دهد که در ماه گذشته میلادی قیمت‌ ثابت ماند. به باور برخی تحلیلگران این اتفاق نوید ثبات قیمت در ماه‌های آتی را هم می‌دهد.

به گزارش سرویس کشاورزی جهان صنعت نیوز، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) روز جمعه گزارش داد که شاخص قیمت‌های جهانی مواد غذایی در ماه ژوئن بدون تغییر باقی ماند، چراکه در این مقطع افزایش قیمت‌های جهانی روغن‌های نباتی، شکر و محصولات لبنی کاهش قیمت غلات را جبران کرد.

براساس داده‌های این گزارش، میانگین قیمت اقلام مورد بررسی در ژوئن به‌طور میانگین ۱۲۰.۶ واحد بود که مشابه رقم تجدیدنظر شده در ماه گذشته بود. این شاخص ۲.۱ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است و ۲۴.۸ درصد کمتر از اوج خود در مارس ۲۰۲۲ است.

کاهش قیمت جهانی غلات

شاخص قیمت غلات فائو در ژوئن نسبت به ماه قبل ۳.۰ درصد کاهش یافت، بطوری که قیمت‌های جهانی غلات سخت، گندم و برنج با کاهش مواجه شد که تا حدی ناشی از بهبود چشم‌انداز تولید در کشورهای اصلی صادرکننده بود.

رشد قیمت روغن، شکر و لبنیات

در مقابل، شاخص قیمت روغن نباتی، با احیای تقاضای واردات جهانی برای روغن پالم و تقاضای قوی بخش سوخت زیستی در آمریکا برای روغن سویا و آفتابگردان، ۳.۱ درصد نسبت به ماه می افزایش یافت.

شاخص قیمت شکر فائو پس از سه کاهش متوالی ماهانه، نسبت به ماه می ۱.۹ درصد افزایش یافت که تا حد زیادی به دلیل نگرانی از تأثیر احتمالی آب‌وهوای نامساعد و بادهای موسمی بر تولید در برزیل و هند است.

شاخص قیمت لبنیات با افزایش تقاضای جهانی برای تحویل در کوتاه‌مدت در میانه خرده‌فروشی‌های قوی، کاهش فصلی تحویل شیر در اروپای غربی و موجودی کم در اقیانوسیه، ۱.۲ درصد افزایش یافت و قیمت‌های جهانی کره به بالاترین حد در ۲۴ ماه گذشته رسید.

شاخص قیمت گوشت فائو اما در ماه ژوئن تقریبا بدون تغییر بود، زیرا افزایش جزئی در قیمت‌های جهانی گوشت گوسفند و گاو تاحد زیادی کاهش قیمت‌های جهانی گوشت طیور ناشی از عرضه را جبران کرد.

صعود تولید جهانی غلات

طبق جدیدترین پیش بینی فائو تولید جهانی غلات در سال ۲۰۲۴ به ۲۸۵۴ میلیون تن می‌رسد، که بالاترین رکورد جدید در تاریخ است.

گزارش عرضه و تقاضای غلات که امروز نیز توسط فائو منتشر شد، پیش بینی‌های افزایش یافته خود را به چشم انداز بهتر برداشت برای ذرت در آرژانتین و برزیل و همچنین ترکیه و اوکراین نسبت داد، که کاهش تولید در اندونزی، پاکستان و چندین آفریقای جنوبی جبران می‌کند.

پیش‌بینی تولید گندم نیز بر اساس چشم‌انداز بهتر تولید در آسیا، به‌ویژه پاکستان، مربوط است، که باید از کاهش پیش‌بینی‌شده در فدراسیون روسیه به دلیل آب‌وهوای نامناسب در مناطق اصلی تولید گندم در اوایل فصل پیشی بگیرد.

پیش بینی می‌شود تولید جهانی برنج نیز به رکورد ۵۳۵.۱ میلیون تن برسد.

افزایش مصرف غلات

پیش‌بینی‌های فائو همچنین خبر از افزایش مصرف غلات در جهان طی سال‌ ۲۰۲۴/۲۵ می‌دهد. در این مقطع مصرف معادل ۲۸۵۶ میلیون تن خواهد بود که ۰.۵ درصد رشد را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود در این رشد سهم برنج و غلات سخت بیشتر باشد.

به گفته فائو، ذخایر جهانی غلات در سال ۲۰۲۵ تا ۱.۳ درصد افزایش خواهد یافت و نسبت ذخیره جهانی غلات به مصرف در سال ۲۰۲۴/۲۵ تقریبا بدون تغییر در ۳۰.۸ درصد باقی می‌ماند.

تجارت کل غلات روی ۴۸۱ میلیون تن بدون تغییر خواهد بود، که نشان‌دهنده کاهش ۳ درصدی نسبت به سال‌ ۲۰۲۳/۲۴ است.

اکوایران

کشاورزی

شناسه : 436668
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا