توریست‌های ۴۰۰ دلاری!

کاهش ارزش ریال نه تنها موجب رونق گردشگری ایران نشده، بلکه باعث جذب گردشگران کم درآمد از کشورهای فقیرتر شده و بهبود آماری در تعداد گردشگران ورودی به معنای افزایش درآمد اقتصادی برای کشور نیست.

به گزارش سرویس فرهنگ جهان صنعت نیوز؛ کاهش ارزش ریال می‌توانست به توسعه گردشگری بینجامد، چرا که ایران برای سفر خارجی‌ها ارزان می‌شود. اما نتیجه معکوس شده و نه تنها گردشگری رونق نیافته، بلکه کسانی هم که ایران را انتخاب می‌کنند، عمدتاً از کشورهای فقیر هستند که پول کمتری برای سفر خرج می‌کنند. بنابراین، صنعت گردشگری ایران حتی از تعداد اندک توریست‌ها هم بهره‌ای نمی‌برد.

گزارش‌های جهانی سفر و گردشگری نشان می‌دهد که با وجود افزایش تعداد گردشگران ورودی به ایران پس از برجام و رفع نسبی تحریم‌ها، در سال‌های اخیر گردشگری ایران دچار کاهش شدیدی شده است. به طوری که در سال ۲۰۲۰، تعداد گردشگران ورودی به کشور به حدود یک میلیون نفر کاهش یافته است.

ترکیب جمعیتی گردشگران نیز نشان می‌دهد که به جای گردشگران اروپایی و آمریکایی که زمانی به ایران سفر می‌کردند، بیشتر گردشگران کنونی از عراق یا افغانستان هستند. این در حالی است که دولت سیزدهم به دنبال جلب گردشگران چینی و روسی بود، اما این هدف محقق نشد.

در واقع، گردشگران غربی که عموماً به ولخرجی و هزینه‌کرد بالا مشهور هستند، تمایلی ندارند به ایران سفر کنند. براساس برآوردها، گردشگران عراقی و افغانستانی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار و گردشگران اروپایی حدود ۱۲۰۰ دلار در ایران هزینه می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد که بهبود آماری در تعداد گردشگران ورودی لزوماً به معنای درآمد اقتصادی بیشتر برای کشور نیست.

آخرین آمار رسمی مربوط به درآمدهای ایران از محل گردشگران ورودی مربوط به سال ۱۴۰۱ است. علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری کشور، اعلام کرده است که ایران در این سال ۲.۶ میلیارد دلار از جذب گردشگر ورودی درآمد کسب کرده است، اما این میزان فاصله زیادی با هدف تعیین‌شده در سند چشم‌انداز دارد.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهویدئو

شناسه : 436813
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *