از بحران تا امید؛ نفت و گاز در دولت چهاردهم

با انتخاب مسعود پزشکیان به ریاست‌جمهوری، فعالان اقتصادی به بهبود وضعیت ناترازی‌های انرژی و مشکلات اقتصادی کشور امیدوار شده‌اند.

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی «جهان صنعت نیوز»؛ پس از پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری دور چهاردهم، سوالی مهم برای فعالان صنعت نفت و گاز به وجود آمده است: آیا این صنعت که در سه سال گذشته با بحران‌های بزرگی مواجه بوده، به دوران شکوفایی بازخواهد گشت؟ انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران نه‌تنها حامیان او را امیدوار کرده، بلکه موجی از امید را در دل فعالان اقتصادی و بخش خصوصی ایجاد کرده است. این در حالی است که بخش خصوصی در دولت سیزدهم با شدیدترین محدودیت‌ها برای تولید و صادرات مواجه بوده است.

بحران‌های بزرگ در صنعت نفت و گاز

در سه سال اخیر، صنعت نفت با بحران‌های جدی ناترازی مواجه شده است. متخصصان و مهندسان میادین نفتی گزارش می‌دهند که در این مدت، نه‌تنها پیشرفتی حاصل نشده، بلکه ایران از همسایگان خود نیز عقب‌تر افتاده است. بنزین، که سه سال پیش یکی از کالاهای پردرآمد صادراتی بود، اکنون به پاشنه‌آشیل دولت تبدیل شده است و برای تأمین ناترازی آن در سال جاری، چهار میلیارد دلار هزینه لازم است. همچنین، وضعیت میادین گاز به ویژه میدان گازی پارس‌جنوبی که ۷۰ درصد گاز ایران را تأمین می‌کند، به شدت نگران‌کننده است. ناترازی گاز ناشی از کمبود سرمایه‌گذاری و تکمیل نشدن پروژه‌ها، به مرحله بحران نزدیک شده است.

برنامه‌های مسعود پزشکیان برای اصلاحات در حوزه انرژی

مسعود پزشکیان در مناظره‌های انتخاباتی خود، حل ناترازی در انرژی را به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی خود معرفی کرد. او صراحتاً اعلام کرد که «هر حرکتی که می‌خواهیم برای اصلاح قیمت بنزین و رفع هر ناترازی انجام دهیم، در ابتدا باید مردم را توجیه و آماده کنیم.» پزشکیان بر این باور است که «افزایش قیمت بنزین در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی نشده است و دولت نمی‌تواند خارج از قانون اقدام به افزایش قیمت بنزین کند.» او همچنین بر ضرورت ایجاد عدالت در توزیع یارانه‌های انرژی تأکید کرده و گفت: «باید یارانه‌ای که به یک عده داده می‌شود، عادلانه شود و پول مصرف اضافه از افراد پولدار گرفته شود.»

استفاده از توان کارشناسان بخش خصوصی برای حل مشکلات

دولت چهاردهم به زودی بر مسند کار خواهد نشست و باید علاوه بر بحران ناترازی‌ها، مسائل متعددی در حوزه انرژی را حل‌وفصل کند. حمیدرضا صالحی، عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران، در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» توصیه کرد که «آقای پزشکیان باید روی پتانسیل فعالان بخش خصوصی به ویژه در حوزه انرژی حساب ویژه باز کند» و از متخصصان در حوزه نفت، گاز و برق مشورت بگیرد. او افزود: «انتظار از دولت چهاردهم این است که شرایط کنونی انرژی را برای مردم تشریح کند و از متخصصان هر بخش کمک بخواهد.»

نیاز به برنامه‌ریزی و شایسته‌سالاری در حوزه انرژی

ابراهیم خوش‌گفتار، رئیس هیئت‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق، به «جهان‌صنعت» گفت: «اولین کاری که آقای پزشکیان برای انرژی باید انجام دهد، این است که تکلیف بخش‌های مختلف انرژی را روشن کند.» او تأکید کرد که «برای حل مشکلات انرژی باید ابتدا از برق کار را شروع کرد» و افزود که «در این سال‌ها هیچ اتفاقی در حوزه برق نیفتاد به جز مدیریت مصرف.»

تمرکز بر توسعه میادین مشترک

هدایت‌الله خادمی، نماینده پیشین مجلس و کارشناس انرژی، در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» به «مشکلات اساسی در صنعت نفت» اشاره کرد و گفت: «ما در میادین مشترک مانند فرزاد A و B و میدان فروزان، از عربستان عقب افتاده‌ایم.» او بر این نکته تأکید کرد که «صنعت نفت باید بر شایسته‌سالاری و توسعه میادین مشترک تمرکز کند» و به ویژه از «خام‌فروشی نفت‌خام» اجتناب کند.

اخبار برگزیدهنفت و پتروشیمیویدئو

شناسه : 437021
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا