پزشکیان و آینده اقتصاد ایران؛ وعده‌ها و امیدها

با انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور، امید به رفع تحریم‌ها و بهبود اقتصادی و اجتماعی در ایران افزایش یافته است.

هما میرزاییجهان صنعت نیوز؛‌ انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور ایران، در رقابتی دو قطبی، نشان از تغییرات مثبت در نگاه حاکمیت به خواست مردم دارد. او با تاکید بر رفع تحریم‌ها و گشایش‌های اقتصادی و اجتماعی، امید را در جامعه‌ای که تحت فشار اقتصادی و اجتماعی بود، زنده کرده است. معرفی کارشناسان اقتصادی و برنامه‌های او برای اصلاح روابط خارجی و احیای برجام، نویدبخش بهبود شرایط اقتصادی است. رسانه‌های خارجی نیز به این تحولات و احتمال بازگشایی درهای تعامل میان ایران و غرب امیدوارند، و انتظار می‌رود این تلاش‌ها به نتایج مثبتی برای کشور منجر شود.

مژدگانی بده ای دوست که محنت بگذشت

نعمت فتح و گشایش به زمان باز آمد (سعدی)

انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران، آن هم در یک رقابت دوقطبی که رقیب اصلی نماینده تفکرات خطرناک اقتصادی و اجتماعی بود، می‌تواند به فال نیک گرفته شود و نویدبخش روزهای بهتر دانسته شود. به نظر می‌رسد حاکمیت متوجه خسارت‌های ناشی از نادیده‌انگاری خواست مردم طی سال‌های اخیر شده و زنگ خطر یک‌دست‌سازی را شنیده است. هرچند پزشکیان در جلب نظر بدنه تحریم‌کنندگان چندان موفق نبود، اما توانست با صحبت از رفع تحریم‌ها و گشایش‌های اقتصادی و اجتماعی تا حدودی حس امید را در جامعه ناامید و سرخورده از انواع تبعیض‌ها ایجاد کند. جامعه‌ای که با ریل‌گذاری‌های غلط اقتصادی و قدرت گرفتن افرادی که برنامه‌های تخیلی در سر می‌پروراندند، زیر فشار کمر خم کرده و در اجتماع نیز تحت سرکوب اقلیتی تمامیت‌خواه و تندرو قرار گرفته بود. حالا با تکیه بر مسند ریاست‌جمهوری، پزشکیان باید برنامه‌های خود در زمینه سیاست خارجی و سیاست داخلی را با قدرت تمام به پیش ببرد تا مردم بار دیگر طعم تلخ ناامیدی را حس نکنند.

چراغ سبز بورس و دلار برای آقای رئیس‌جمهور و تیم اقتصادی قوی‌اش

پزشکیان تاکنون با ارائه برنامه اقتصادی منسجم و معرفی غیررسمی کارشناسان خبره اقتصادی به عنوان وزیر اقتصاد، رئیس سازمان برنامه و رئیس سازمان بورس، سیگنال مثبت و امیدوارکننده‌ای برای بازسازی اقتصاد شکننده کنونی داده که می‌تواند سرآغاز روند بهبود اقتصادی باشد. امید می‌رود اصلاح روابط خارجی و احیای احتمالی برجام در سیاست خارجی و استفاده از نخبگان اقتصادی و جلب اعتماد دوباره مردم در سیاست داخلی به بهبود فضای کسب و کار، تقویت بنیان اقتصاد، رشد اقتصادی و کاهش تورم بینجامد. حضور اقتصاددانان خبره و با تجربه همچون علی طیب‌نیا که به عنوان یکی از موفق‌ترین وزرای اقتصاد در تاریخ جمهوری اسلامی شناخته می‌شود، در کنار پزشکیان سیگنال مثبتی را به بازارهای مالی مخابره می‌کند؛ در ساعات ابتدایی روز، دلار وارد کانال زیر ۶۰ هزار تومان شد و تابلو معاملات بورس سبزپوش شد. طیب‌نیا نیز مانند سایرین، بر لزوم رفع تحریم‌ها و ایجاد ارتباط گسترده با کشورهای قدرتمند جهان تاکید می‌کند و می‌گوید: “وقتی ایران در لیست اف‌ای‌تی‌اف قرار می‌گیرد، تعاملات ما با خارج دچار محدودیت می‌شود و ما حتی درآمدهای نفتی‌مان را هم نمی‌توانیم به کشور منتقل کنیم؛ نمی‌توانیم سرمایه‌های ایرانی‌ها را از خارج به داخل بیاوریم و تمام تعاملات ما حذف می‌شود”.

احیای دیپلماسی و تلاش برای رفع تحریم‌ها

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های پزشکیان تلاش برای رفع تحریم‌های بین‌المللی است که در سال‌های اخیر با ایجاد تغییرات مداوم در نرخ ارز، کاهش درآمدهای نفتی و کسری بودجه دولت اصلی‌ترین نقش را در افزایش تورم و کوچک کردن سفره مردم ایفا کرده‌اند. علیرغم تلاش تیم اقتصادی دولت سیزدهم برای بی‌اهمیت نشان دادن تحریم‌ها و نادیده گرفتن بار آن بر دوش اقشار مختلف جامعه، وعده پزشکیان برای از سرگیری مذاکرات بین‌المللی و تلاش برای خارج کردن ایران از انزوا نظر بسیاری را به خود جلب کرد. اکنون نگاه جامعه به تصمیمات رئیس‌جمهور منتخب است تا با پوشاندن جامه عمل به وعده گسترش دیپلماسی، رفع تحریم‌ها، و به دست گرفتن ابتکار عمل در مذاکرات، کشور را از شرایط بحرانی خارج کرده و آرامش را بر کشتی طوفان‌زده اقتصاد مسلط کند. پزشکیان پیشتر و در جریان مناظرات انتخاباتی درباره دیپلماسی مورد نظر رقیب خود گفته بود: “اقتصاد ایران را بر اساس تعامل با جهان، شایسته‌گزینی و مشارکت گسترده مردم اصلاح خواهم کرد. فکر غلط یعنی اینکه چند روز در انتخابات ریاست‌جمهوری دیدیم که بدون تعامل با دنیا می‌توانیم به رشد ۸ درصدی برسیم. مدیریت ضعیف یعنی فردی به مذاکرات می‌رود و نتیجه ارجاع پرونده به شورای امنیت سازمان ملل است”. حسن روحانی، رئیس‌جمهور دوره یازدهم و دوازدهم نیز در پیام تبریک خود درباره سیاست خارجی می‌نویسد: “یکی از محورهای بارز تقابل دو دیدگاه رقیب، حوزه سیاست خارجی کشور بود. مردم به روشنی در این همه‌پرسی ملی، به دیدگاه تعامل سازنده با جهان و بهره‌گیری از دیپلماسی هوشمندانه و عزتمندانه و احیای توافق برجام رأی دادند. اینک فرصتی دیگر پیش آمده است که به جبران فرصت‌سوزی‌های گذشته برخاست و حق حضور عزتمندانه کشور در جامعه جهانی را بازپس گرفت”.

رسانه‌های خارجی از بازگشایی درهای تعامل و گفت‌وگو میان ایران و غرب می‌گویند

در همین ابتدای کار و تنها چند ساعت پس از مشخص شدن نتایج انتخابات، سیگنال بهبود دیپلماسی و تاکید پزشکیان برای گشودن درهای کشور به روی سرمایه‌گذاری خارجی به کشورهای غربی نیز رسیده است. روزنامه فایننشال تایمز می‌نویسد: “جانشین رئیسی به دنبال تعامل مجدد با غرب برای تضمین رفع تحریم‌ها است”. سی‌ان‌ان نیز با اشاره به امکان ایجاد تغییرات اجتماعی در داخل ایران می‌نویسد: “انتخاب فردی معتدل به عنوان رئیس‌جمهور می‌تواند گفت‌وگو و تعامل بین ایران و غرب را تسهیل کند”. برای اولین بار، انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا اتفاق افتاد و اکنون همگی چشم به نتایج انتخابات در آن سر دنیا دارند. آن‌چه که تجربه سال‌های اخیر و دوران پسابرجام به ما آموخت این است که سیاست خارجی ایران در چهار سال آینده به سیاست خارجی آمریکا گره خورده است و برای دانستن این‌که نام بایدن از صندوق بیرون می‌آید یا نام ترامپ باید حدود سه ماه منتظر بمانیم. به نظر می‌رسد، پزشکیان با در اختیار داشتن برنامه‌ها و آلترناتیوهای متنوع، توانایی عبور کشور از این پیچ را داشته باشد؛ به شرطی که مانع‌تراشان کمی انصاف داشته باشند و این بار با سنگ‌اندازی و ترجیح منافع حزبی به منافع ملی سد راه دولت نشوند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 437040
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *