چالش‌های عملیاتی مصوبه جدید؛

وام ۸۰۰ میلیونی مسکن ملی اجرایی می‌شود؟

در آخرین جلسه شورای عالی مسکن، وام ۸۰۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن تصویب شد اما اجرای آن همچنان به تأیید شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی نیاز دارد و عملکرد ضعیف بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن ملی همچنان چالش‌برانگیز است.

به گزارش سرویس مسکن جهان صنعت نیوز، در هجدهمین و آخرین جلسه شورای عالی مسکن که به ریاست محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری، در هفته گذشته برگزار شد، وام ۸۰۰ میلیون تومانی نهضت مسکن ملی مصوب شد. این مصوبه باید به تأیید شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی نیز برسد و هنوز مشخص نیست که آیا در دولت چهاردهم اجرایی خواهد شد. با این حال، سیستم بانکی با سقف کنونی وام مسکن ملی که ۵۵۰ میلیون تومان است، مشکل دارد و از پرداخت آن طفره می‌رود.

عملکرد بانک‌ها در پرداخت وام مسکن ملی

بانک‌ها این روزها در پرداخت تسهیلات مسکن ملی عملکرد خوبی ندارند. از میان ۲۶ بانک، ۱۸ بانک عملکرد صفر داشته‌اند. تازه‌ترین گزارش از عملکرد بانک‌ها تا پایان اردیبهشت سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که جمع تسهیلات پرداختی ۲۶ بانک دولتی و خصوصی در سرفصل‌های مختلف به ۲.۰۷۳.۰۸۷ میلیارد ریال رسیده است.

بانک‌های مسکن، سپه، ملی، تجارت، ملت، صادرات، صنعت و معدن، و توسعه صادرات تنها بانک‌هایی بودند که تا تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه امسال مجموعاً ۶۸۳.۳۹۷ میلیارد ریال تسهیلات در نهضت ملی مسکن پرداخت کرده‌اند.

هادی عباسی اصل، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بازار، درباره عملکرد بانک‌ها و احتمال اجرایی شدن مصوبه شورای عالی مسکن گفت: “بانک‌های خصوصی باید مسئولیت بیشتری در بخش مسکن بپذیرند و سازمان امور مالیاتی باید برخورد لازم را با بانک‌هایی که در بخش مسکن همکاری مناسبی ندارند، انجام دهد.”

او همچنین افزود که بیش از ۳۵۰ همت تسهیلات بانکی به بخش مسکن اختصاص یافته که باید تقویت شود. اما پنج دهک نخست جامعه دسترسی به تسهیلات مسکن ندارند. افزایش ۱۰۰ همتی سرمایه بانک مسکن در دست پیگیری است تا بتوان نرخ سود را کاهش داد و با متعهد کردن بانک‌ها به پرداخت تسهیلات، سرعت عمل در تکمیل واحدها افزایش یابد.

کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن‌ملی

عباسی تأکید کرد که نرخ سود تسهیلات مسکن‌ملی سال گذشته از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافته است. وی گفت: “برای کاهش نرخ سود تسهیلات باید به سمت خط اعتباری و یا افزایش سرمایه بانک مسکن حرکت کنیم.” او معتقد است که اگر تسهیلات بانکی وارد بخش مسکن شود، ۲ درصد از ۸ درصد رشد اقتصادی از بخش مسکن به دست خواهد آمد.

اقساط وام مسکن ملی

در آخرین جلسه شورای عالی مسکن، وام ۸۰۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن مصوب شد. با اجرایی شدن این مصوبه، اقساط وام ۸۰۰ میلیون تومانی در دوره ۲۰ ساله و بازپرداخت ساده ماهانه حدود ۱۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان خواهد بود. کل بازپرداخت وام مذکور حدود ۳ میلیارد تومان خواهد بود که از این رقم، ۲ میلیارد و ۱۶۳ میلیون و ۱۵۸ هزار تومان سود تسهیلات خواهد بود.

دیماه سال گذشته، پس از انتقادها به اقساط بالای وام، مدیرعامل صندوق ملی مسکن از کاهش اقساط ماهانه وام نهضت ملی مسکن به ۵ میلیون تومان خبر داد. محمدرضا مهدیار اسماعیلی اعلام کرد که اقساط وام نهضت ملی مسکن پلکانی خواهد شد تا وام‌گیرندگان در ماه‌ها و سال‌های ابتدایی بازپرداخت تحت فشار نباشند. در دو سال ابتدایی بازپرداخت، اقساط حداکثر ماهانه ۵ میلیون تومان خواهد بود و پس از آن به‌صورت پلکانی دریافت خواهد شد.

با وجود تصویب وام ۸۰۰ میلیون تومانی، هنوز وعده‌های کاهش اقساط محقق نشده و باید منتظر ماند و دید که آیا دولت چهاردهم برنامه‌ای برای کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن ملی و کمک به اقشار آسیب‌پذیر جامعه دارد یا خیر.

اخبار برگزیدهمسکن

شناسه : 437100
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *