هشدار نسبت به ریسک‌های پیش روی بازار سهام؛

رشد بورس پایدار است یا موقتی؟

بازار سهام تحت تاثیر جو مثبت پس از انتخابات ریاست جمهوری، رشدی کوتاه مدت را تجربه کرد، اما تحلیلگران در پیش بینی بورس معتقدند که این رشد فزاینده پایدار نخواهد بود و بازار در نهایت متعادل خواهد شد.

به گزارش سرویس بورس «جهان صنعت نیوز»؛ در حالی که بسیاری از نوسانگیرها و حقوقی‌ها در هفته پیش پرتفوی خود را برای یک نوسان بسته بودند، حقیقی‌ها به امید سود سنگین وارد بازار شدند. این در حالی است که بازار بر مبنای ارزندگی پیش می‌رود. تحلیلگران بازار سهام در پیش بینی بورس معتقدند که جو مثبت کنونی بعد از انتخابات می‌تواند شاخص کل را به راحتی تا مقاومت محدوده ۲ میلیون و ۲۶۰ هزار واحدی بالا ببرد.

پیش بینی بورس؛ بازار سهان متعادل می‌شود

شهیر محمدنیا، کارشناس بازار سهام، با اشاره به اینکه بازار تحت تأثیر انتظارات مثبت از رییس‌جمهور جدید است، گفت: با توجه به اینکه پیش‌بینی بورس بهبود روابط خارجی است، معاملات روند مثبت خود را حفظ می‌کند از طرف دیگر، اصلاح نرخ خوراک، تعیین تکلیف دو خودروساز بزرگ و همچنین احتمال اصلاح قیمت‌گذاری دستوری منجر به افزایش تقاضا در بازار سهام شده است.

محمدنیا تأکید کرد که بازار بعد از یک رشد کوتاه‌مدت متعادل می‌شود و افزود: ریسک‌هایی همچنان پیش روی بازار وجود دارد که یکی از آنها می‌تواند حضور ترامپ در کاخ سفید باشد. با آغاز به کار دولت چهاردهم بسیاری از مسائل مانند سیاست‌های ارزی شفاف خواهد شد، هرچند در حال حاضر قیمت ارز نیما نسبت به هفته‌های گذشته رشد داشته است.

با وجود اینکه بازار متعادل شده، حقیقی‌ها ترجیح دادند در این روز پرهیجان به سمت خرید نروند. البته در شرایط پایدار در رشد کوتاه‌مدت ابهاماتی وجود دارد. به نظر می‌رسد بسیاری از معامله‌گران در هفته گذشته سبد خود را برای مثبت‌های این هفته بسته‌اند. در واقع، تقریبا قیمت اکثر دارایی‌ها به نقطه تعادلی خود برای استقبال از پیروز انتخابات رسیده بودند. هرچند ممکن است اخبار خاصی روی ذهنیت بازارها تأثیر بگذارد، اما احتمال بالا اکثر دارایی‌ها نوسان سنگینی نخواهند داشت.

با نگاهی دقیق‌تر به نظر می‌رسد در صورتی که دولت جدید سیاست سرکوب ارزی و اعمال قیمت‌گذاری دستوری را در پیش نگیرد، وضعیت بهتری را مشاهده خواهیم کرد. در غیر این صورت، تبعات آن دامنگیر بازار سهام و برخی صنایع صادرات‌محور خواهد شد. این موضوع شرکت‌های وارداتی را نیز متأثر می‌کند.

تحلیل شرایط بنیادی بورس

حسن کاظم‌زاده، کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به افزایش نرخ دلار نیما در هفته‌های اخیر گفت: “شاید از آن مهم‌تر قیمت جهانی برخی کالاهای مهم مانند اوره و متانول رشد کرده است. از طرف دیگر، قیمت گاز خوراک و سوخت به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی افت کرده است.

 به نظر می‌رسد در مجموع، حاشیه سود بهار بسیاری از شرکت‌ها نسبت به زمستان بهتر خواهد شد. برخی شرکت‌ها خصوصا در صنعت پتروشیمی، اقدام به شناسایی هزینه‌های احتیاطی در زمستان کرده‌اند. با قطعیت یافتن برخی موارد مانند تخفیف مالیاتی به تولیدکنندگان، یک برگشت هزینه‌هایی نیز در فصل بهار تجربه خواهد شد.

کاظم‌زاده با تأکید بر اینکه با فصل گرمی هوا و سیاست قطعی برق صنایع مواجه هستیم، گفت: این موضوع باعث کاهش عرضه بسیاری از کالاها شده است. قیمت کالاهای وابسته به تولید برق در بازار آزاد و بورس کالا تحت تأثیر رقابت بر خرید افزایش پیدا کرده است.” این افزایش رقابت برای خرید کالاها در گزارش‌های خرداد و تیر شرکت‌ها منعکس خواهد شد.

اخبار برگزیدهبورس

شناسه : 437320
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *