بررسی آخرین گزارش بانک مرکزی؛

آینده بازار مسکن چگونه خواهد بود؟

با توجه به کاهش سرعت رشد قیمت‌ها و تلاش‌های دولت برای ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا، می‌توان انتظار داشت که قیمت مسکن در آینده تثبیت شده یا حتی کاهش یابد.

به گزارش سرویس مسکن «جهان صنعت نیوز»؛ گزارش اخیر بانک مرکزی نشان می‌دهد که با وجود نوسانات کوتاه‌مدت و افزایش قیمت مسکن در تهران، در میان‌مدت سرعت رشد قیمت مسکن کاهش یافته است. این موضوع می‌تواند به تثبیت یا حتی کاهش قیمت مسکن در آینده منجر شود.

بر اساس آخرین آمارهای بانک مرکزی، تورم نقطه به نقطه قیمت مسکن در تهران در خرداد امسال به ۹.۷ درصد رسیده که کمترین میزان از مهر ۱۳۹۶ به بعد است. این روند نزولی از اردیبهشت سال گذشته آغاز شده و به طور مداوم از سرعت رشد قیمت واحدهای مسکونی کاسته شده است. اگر این وضعیت تداوم داشته باشد، می‌توان انتظار تثبیت یا حتی کاهش قیمت مسکن در پایتخت را داشت.

تورم ماهانه مسکن در تهران نیز در یک سال اخیر نزولی بوده است. در خرداد امسال، نرخ تورم ماهانه مسکن ۱.۴ درصد بوده که نسبت به اردیبهشت کاهش یافته است. این روند نزولی نشان می‌دهد که بازار مسکن در تهران در حال تثبیت است.

بخشی از کاهش سرعت رشد قیمت مسکن ناشی از رکود معاملاتی است. میانگین ماهانه تعداد معاملات مسکن در سال گذشته حدود ۳ هزار واحد بوده که نشان از کاهش قابل‌توجه خرید و فروش مسکن در تهران دارد. این کاهش معاملات به دلیل ناتوانی خانوارها در خرید مسکن بوده است.

شوک‌های اقتصادی و افزایش قیمت مسکن

فارغ از مسائل بنیادی مختص بازار مسکن، باید توجه داشت که بخشی از افزایش قیمت مسکن به دلیل شوک‌های اقتصادی گذشته بوده است. با بی‌ثباتی شرایط اقتصادی، مسکن از ماهیت مصرفی به ماهیت سرمایه‌گذاری تغییر کرده است. در ایران، به دلیل نوسانات اقتصادی، مسکن به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است. طرح‌هایی مانند مالیات بر عایدی سرمایه برای کاهش تمایل به خرید غیرمصرفی مسکن مطرح شده‌اند، اما هنوز به سرانجام نرسیده‌اند.

در این شرایط انتظار می‌رود که با پیروزی پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری، فضای نااطمینانی اقتصادی تا حدودی تعدیل شود. البته این موضوع بستگی به نحوه چیدمان هیات دولت چهاردهم و البته شرایط انتخابات آمریکا دارد. با این وجود می‌توان انتظار داشت که به طور کلی شرایط اقتصاد ایران نسبت به گذشته آرام‌تر خواهد بود.

کاهش ساخت و ساز و عرضه مسکن

یکی دیگر از عوامل اثر گذار در رشد قیمت مسکن طی سال‌های گذشته به کاهش شدید ساخت و ساز و در نتیجه عرضه مسکن بر می‌گردد. رشد منفی ارزش‌افزوده بخش ساختمان در دهه ۹۰ نشان از کاهش تولیدات حوزه ساختمان دارد که عرضه مسکن را محدود کرده است. این در حالی است که تقاضای مسکن همچنان افزایشی است و سیاست‌هایی مانند ساخت مسکن دولتی نیز نتوانسته‌اند تعادل بین عرضه و تقاضا را برقرار کنند.

افزایش هزینه ساخت مسکن

یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت مسکن، افزایش هزینه ساخت آن است. تورم تولیدکننده نهاده‌های ساختمانی در تابستان سال ۹۹ به دلیل جهش نرخ ارز و افزایش قیمت مصالح ساختمانی، افزایش یافته است. این موضوع تاثیر مستقیمی بر افزایش قیمت مسکن داشته است.

به طور کلی، روند نزولی تورم نقطه به نقطه و ماهانه قیمت مسکن در تهران نشان می‌دهد که بازار مسکن در حال تثبیت است. با توجه به کاهش سرعت رشد قیمت‌ها و تلاش‌های دولت برای ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا، می‌توان انتظار داشت که قیمت مسکن در آینده تثبیت شده یا حتی کاهش یابد.

اخبار برگزیدهمسکن

شناسه : 437394
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *