وزیر خارجه پزشکیان چه کسی است؟

سه گزینه احتمالی برای تصدی وزارت خارجه در دولت چهاردهم نام برده می‌شود: عباس عراقچی، محمد صدر و مهدی سنایی.

به گزارش سرویس سیاسی «جهان صنعت نیوز»؛ با پیروزی مسعود پزشکیان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و فاصله گرفتن از شور و هیجانات اولیه، حالا گمانه‌زنی‌ها درباره نفرات احتمالی کابینه آغاز شده است. سوال اصلی این است که چه کسانی وزرای کابینه دولت چهاردهم را تشکیل خواهند داد.

دیدگاه‌های پزشکیان درباره سیاست خارجی و تحریم‌ها

پزشکیان در جریان رقابت‌های انتخاباتی بارها دیدگاه‌های خود را درباره سیاست خارجی و تحریم‌ها مطرح کرده است. او معتقد است:

«هیچ حاکمیتی در طول تاریخ نتوانسته در درون قفس به رشد و پویایی برسد. مجبوریم ابتدا با کشورهای همسایه و منطقه و سپس با دنیا تعاملات پیدا کنیم. نفت ما نباید به جیب قاچاقچیان برود. با تحریم شاید بتوان زنده ماند اما نمی‌توان پیشرفت کرد. با حضور گسترده مردم در انتخابات قوی‌ترین برگ برنده را در مذاکرات به دست خواهیم آورد. با پشتوانه مردمی، احیای برجام، رفع تحریم‌ها و موانع بانکی مانند FATF شدنی خواهد بود. در طول تاریخ، دیپلماسی سازنده و تعامل گسترده با جهان همواره برگ برنده ایران بوده است. اگر بتوانیم تحریم‌ها را حل کنیم مردم راحت‌تر می‌توانند زندگی کنند.»

با توجه به رویکرد مشخص پزشکیان، انتخاب وزیر خارجه از اهمیت بالایی برخوردار است. مقام وزارت خارجه همواره جایگاه خاص و سازنده‌ای در کشور داشته و این بار نیز با توجه به تاثیر تحریم‌ها بر وضعیت اقتصادی و نیاز به انجام مذاکرات، اهمیت آن بیشتر شده است.

گمانه‌زنی‌ها درباره گزینه‌های وزارت خارجه

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه سابق، در ستاد پزشکیان فعالیت کرده و همراه او در میزگرد سیاست خارجی صدا و سیما شرکت کرد. اما او اعلام کرد که صرفا به عنوان مشاور با رئیس‌جمهور منتخب همکاری خواهد کرد و جوان‌ترهایی وجود دارند که بهتر از او می‌توانند کار کنند.

 گزینه‌های احتمالی وزارت خارجه

در غیاب ظریف، سه گزینه احتمالی برای تصدی وزارت خارجه در دولت چهاردهم نام برده می‌شود: عباس عراقچی، محمد صدر و مهدی سنایی.

عباس عراقچی

عباس عراقچی، ۶۲ ساله، در حال حاضر دبیر شورای راهبردی روابط خارجی است. او سفیر ایران در ژاپن و فنلاند و معاون وزیر خارجه در دولت اول و دوم حسن روحانی بوده است. همچنین مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات برجامی بوده است. عراقچی در انتخابات ریاست جمهوری با دعوت مردم به مشارکت در انتخابات، نقش فعالی ایفا کرد. از او به عنوان محتمل‌ترین گزینه وزارت خارجه یاد می‌شود.

 مهدی سنایی

مهدی سنایی، ۵۶ ساله، نماینده سابق مجلس و سفیر اسبق ایران در روسیه و استاد دانشکده مطالعات جهان است. او در میزگرد سیاست خارجی صداوسیما پزشکیان را همراهی کرد و به عنوان مشاور او در این برنامه حاضر شد.

محمد صدر

محمد صدر، ۷۳ ساله، دیپلمات اسبق، سیاستمدار و چهره اصلاح‌طلب است. او مشاور رئیس دولت اصلاحات بوده و در حال حاضر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. صدر اعلام کرد که محمد خاتمی، رئیس‌جمهور سابق، از او خواسته بود برای انتخابات کاندیدا شود، اما او در انتخابات ثبت‌نام نکرد.

اخبار برگزیدهسیاسی

شناسه : 437705
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا