سود سهام عدالت، گروگان شرکت‌ها

پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت به دلیل عدم واریز کامل سود توسط برخی شرکت‌ها به تعویق افتاده است و تا زمانی که این معوقات وصول نشود، واریزی انجام نخواهد شد. سهامداران می‌توانند با مراجعه به سامانه سجام یا تماس با 1520 از وضعیت سهام خود مطلع شوند.

به گزارش سرویس بورس جهان صنعت نیوز،  در حالی که پیش‌بینی می‌شد سومین مرحله سود سهام عدالت در خردادماه سال جاری به حساب سهامداران واریز شود، تاکنون این اتفاق رخ نداده است. این موضوع برای نخستین بار در تاریخ سهام عدالت رخ می‌دهد که پرداخت سود آن به صورت سه مرحله‌ای انجام می‌شود.

علت تاخیر پرداخت سود سهام عدالت

طبق گفته مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس، ۶ شرکت از جمله فجر انرژی خلیج فارس، سود سهام عدالت مربوط به عملکرد مالی سال ۱۴۰۱ را به طور کامل واریز نکرده‌اند. ۲ شرکت دیگر نیز در همین وضعیت هستند، اما برخلاف ۴ شرکت قبلی، هنوز هیچ برنامه‌ای برای افزایش سرمایه اعلام نکرده‌اند. به بیان دیگر از میان ۶ شرکت، ۴ شرکت به دلیل شرکت در افزایش سرمایه احتمالا سود نقدی نخواهند داشت.

در حال حاضر ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از سودسهام عدالت مربوط به عملکرد مالی سال ۱۴۰۱ شرکت‌ها وصول نشده است.تا زمانی که تمام شرکت‌ها سود سهام عدالت خود را واریز نکنند، امکان اخذ مجوزهای لازم از شورای عالی بورس و در نتیجه، واریز سود به سهامداران وجود ندارد.

در این شرایط به نظر می‌رسد که پرداخت سودسهام عدالت مرحله سوم منتفی باشد.

چگونه آخرین وضعیت سهام‌عدالت را پیگیری کنیم؟

سهامداران می‌توانند با مراجعه به سامانه سجام یا تماس با شماره ۱۵۲۰ از وضعیت سهام‌عدالت خود و شرکت‌هایی که در آنها سهم دارند، مطلع شوند.

در صورت مشاهده هرگونه مشکل یا ابهام، می‌توانند از طریق مراجع ذیصلاح مانند سازمان بورس و اوراق بهادار یا شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سپه) پیگیری کنند.

با وجود تاخیر در پرداخت مرحله سوم سودسهام عدالت، مسئولان مربوطه در حال تلاش برای حل این مشکل و واریز سود سهامداران در اسرع وقت هستند. سهامداران می‌توانند با پیگیری از طریق مراجع ذیصلاح، از آخرین وضعیت سهام‌عدالت خود و زمان واریز سود مطلع شوند.

اخبار برگزیدهبورس

شناسه : 437869
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا