انتخاب‌های محدود پزشکیان

رسانه‌های مخالف دولت چهاردهم، با شایعه‌پراکنی و فشار بر رییس‌جمهور منتخب، به دو گروه با محوریت سیاست خارجی و رفع تحریم‌ها در رقابت پرداخته‌اند، در حالی که سه گروه از اقتصاددانان با دیدگاه‌های متفاوت برای تشکیل تیم اقتصادی دولت دسته‌بندی شده‌اند.

به گزارش سرویس سیاسی «جهان صنعت نیوز»؛در همین چند روز تازه سپری‌شده، آزار روحی و روانی رییس‌جمهور منتخب آغاز شده و رسانه‌های شکست‌خوردگان دولت تشکیل‌نشده را زیر تیغ قرار داده و تولید شایعات می‌کنند و می‌خواهند هر چهره‌ای که مردم آرزو دارند در سبد دولت چهاردهم بیندازند. روایت‌ها از این فشارها نشان می‌دهد که رقابت میان دو گروه با محوریت سیاست خارجی و بازگشت به میز مذاکره است.

هواداران و علاقه‌مندان به اقتصاد آزاد و نیز سیاسیون اصلاح‌طلب باور دارند دولت چهاردهم نمی‌تواند بدون حل تحریم آمریکا کسب‌وکار و معیشت شهروندان را از گردنه‌های سخت و سراشیبی مرگ‌آور نجات دهد. در مقابل، اما شکست‌خوردگان انتخابات تازه برگزارشده می‌گویند نباید دل به حذف تحریم بست و راه این است که از امکانات درونی استفاده کنیم. علاقه‌مندان به سیاست و اقتصاد باور دارند این مسئله باید به شکلی حل شود و راه برای سرمایه‌گذاری خارجی باز شود.

سه گروه از اقتصاددانان برای تشکیل تیم اقتصادی دولت دسته‌بندی شده‌اند:

یک گروه از اقتصاددانان جوان ایرانی هستند که توانسته‌اند از دانشگاه‌های معتبر جهانی در غرب که به آسانی به افراد مدرک نمی‌دهند با درجه دکتری فارغ‌التحصیل شوند. گروه دیگر که در دهه‌های تازه‌سپری‌شده از حالت تدافعی بیرون آمده و به‌ویژه در دولت سیزدهم مناصب اقتصادی را در دست گرفتند، اقتصادخوانده‌های دانشگاه امام صادق (ع) هستند. این گروه در سه سال دولت رییسی هر چه بلد بودند را در اقتصاد ایران اجرا کردند. دستاوردهای این گروه از اقتصاددانان شوربختانه ناامیدکننده بوده و هست. در برابر این دو گروه، اما یک گروه از اقتصاددانان نیز هستند که می‌توان آنها را نهادگرا نامید. این گروه از اقتصاددانان همواره منتقد همه دولت‌ها بوده و هستند.

توصیه به رییس‌جمهور منتخب و حلقه اول یارانش این است که یک بار هم که شده اداره اقتصاد کشور را به نیروهایی بدهند که آموزه‌های روز دنیا در سیاست‌گذاری پولی، ارزی و مالی را بلدند و می‌توانند گره‌ها را باز کنند. اما اگر چنین توصیه‌ای قبول نشد، توصیه این است که کار را به‌طور کلی به یک گروه سوم بدهد.

اخبار برگزیدهسیاسیویدئو

شناسه : 438137
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *