تورم کالاهای خوراکی در خرداد ماه

بررسی تغییرات قیمت 8 کالای اساسی در بهار امسال نشان می‌دهد که گوشت گوسفندی بیشترین افزایش و تخم مرغ بیشترین کاهش را در 3 ماهه نخست امسال تجربه کرده‌اند.

به گزارش سرویس اقتصاد کلان جهان صنعت نیوز، در خرداد ماه سال ۱۴۰۳ شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به ۲۴۹.۷ رسیده است. که نسبت به اسفندماه سال قبل، ۸.۴ درصد افزایش یافته است. بررسی تغییرات قیمت اقلام اساسی در بهار نشان می‌دهد. قیمت مرغ با کاهش همراه بوده. این در حالیست که قیمت گوشت گوسفند با افزایش ۱۶ درصدی مواجه شده است. قیمت روغن مایع هم تقریبا ثابت مانده، همچنین چای خارجی و برنج هم پس از گوشت گوسفند بیشترین افزایش را داشته اند.

گوشت در قله تورمی بهار

میانگین قیمت یک کیلو گوشت گوسفندی در پایان سال گذشته ۵۶۰ هزار تومان بوده، این رقم در پایان ۳ ماهه سال جاری به ۶۵۳ هزار تومان رسیده است. به عبارت دیگر گوشت گوسفندی به طور متوسط در بهار امسال ۱۶.۳ درصد افزایش قیمت داشت. البته تورم کل در کانال ۸ درصدی بوده، بنابراین سرعت رشد قیمت گوشت در ۳ ماهه نخست امسال حدودا دو برابر سرعت رشد سطح قیمت‌ها در کشور بود.

شتاب بالای افزایش قیمت گوشت به مرور زمان باعث می‌شود تا این کالا به یک کالای لوکس تبدیل شود. ادامه این روند باعث می‌شود تنها گروه خاصی از مردم توانایی خرید و مصرف گوشت را داشته باشند و مابقی مجبور به حذف یا جایگزینی آن با سایر مواد غذایی شوند.

این افزایش قیمت می‌تواند عوامل متعددی داشته باشد، همانند کاهش عرضه دام، افزایش هزینه‌های تولید (مانند خوراک دام ،حمل و نقل و …)، نوسانات نرخ ارز (به دلیل واردات بخش قابل توجهی از نهاده‌های دامی مانند ذرت و سویا و…) و سایر عوامل.

ارزانی مرغ و تخم مرغ و روغن

قیمت مرغ در پایان سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ نسبت به پایان سال ۱۴۰۲ نه تنها افزایش نداشت بلکه کاهش قیمت هم داشت. به عبارت دیگر قیمت مرغ در بهار امسال تورم ۱.۸- درصدی را تجربه کرد. با کاهش قیمت مرغ در مقابل افزایش قیمت گوشت شاهد افزایش جذابیت مرغ برای جایگزینی گوشت گوسفندی خواهیم بود.

قیمت تخم‌مرغ هم از کیلویی ۶۸ هزار تومان پایان سال قبل به کیلویی ۶۷ هزار تومان در پایان خرداد سال جاری رسیده است. به عبارتی تخم مرغ حدود ۲ درصد کاهش قیمت داشته است؛ البته کاهش قیمت تخم‌مرغ بعد از به پایین رسیدن ماه‌های سرد اتفاقی است که اغلب هر ساله رخ می‌دهد.

قیمت یک بطری روغن مایع نسبتا ثابت ماند. قیمت آن در پایان سال ۱۴۰۲ حدود ۶۳ هزار تومان بود و در پایان سه ماهه سال جاری به ۶۲ و ۹۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است. به عبارتی روغن مایع با کاهش ناچیز ۰.۲ درصدی همراه بوده است.

چای دومین رتبه تورم بهار

متوسط قیمت چای خارجی در پایان سال قبل ۲۳۰ هزار تومان بوده است و با افزایش ۱۰ درصدی به قیمت ۲۵۶ هزار تومان رسیده و پس از گوشت گوسفند با تورم ۱۶ درصدی دومین رتبه تورم در سه ماهه اول سال را به خود اختصاص داده است. بر این اساس سرعت رشد قیمت چای یک و نیم برابر سرعت شد تورم ۸ درصدی کل بوده است. افزایش قیمت جهانی چای در این تورم ۱۰ درصدی داخلی آن بی‌تاثیر نبوده است.

افزایش قیمت برنج

قیمت برنج ایرانی در ماه‌های اخیر افزایش یافته و شاهد تورم ۸ درصدی نسبت به اسفند سال قبل بوده است و از قیمت ۱۰۹ هزار تومان به ۱۱۸ تومان در سال جاری رسید. دلایل متعددی برای این افزایش قیمت وجود دارد، از جمله کاهش تولید و خشکسالی و کمبود آب در سال زراعی گذشته که سبب کاهش قابل توجه تولید برنج در ایران شد. به گفته کارشناسان، حجم تولید برنج در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافت.

منبع: اکوایران

اقتصاد کلان

شناسه : 438174
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا