اطلاعات مهم درباره خرید ارز دینار زائرین اربعین

بانک مرکزی از ۷ مرداد ۱۴۰۳ دستورالعملی برای فروش ارز دینار به زائرین اربعین حسینی به هفت بانک عامل ابلاغ کرد که شامل شرایط خرید، مدارک مورد نیاز، و نحوه بازخرید ارز مازاد است.

به گزارش سرویس طلا و ارز جهان صنعت نیوز ؛ با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی (ع)، بانک مرکزی به منظور تسهیل شرایط عزیمت هموطنان ایرانی به عتبات عالیات، دستورالعمل «ترتیبات تامین و عرضه ارز دینار به زائرین اربعین حسینی (ع) در سال ۱۴۰۳» را به هفت بانک عامل ابلاغ کرد. این بانک‌ها شامل ملی ایران، تجارت، صادرات ایران، ملت، پست بانک، پارسیان و سپه هستند.

جزئیات دستورالعمل عرضه ارز دینار

بانک مرکزی اعلام کرد که از تاریخ هفتم مرداد ۱۴۰۳ تا پایان روز سوم شهریور ۱۴۰۳، زائرین اربعین حسینی می‌توانند ارز دینار عراق را به صورت اسکناس با شرایط زیر تهیه کنند:

میزان و نرخ فروش ارز

هر زائر می‌تواند حداکثر ۲۰۰,۰۰۰ دینار عراق به نرخ فروش اسکناس مرکز مبادله ارز و طلای ایران (ETS) دریافت کند. دریافت هرگونه کارمزد یا هزینه اضافی به جز معادل ریالی ارز درخواست شده ممنوع است.

تأمین و پرداخت ارز

تأمین و پرداخت ارز از محل منابع امانی بانک مرکزی انجام می‌شود و بانک‌های عامل باید با اداره عملیات ارزی بانک مرکزی هماهنگی لازم را انجام دهند.

مدارک مورد نیاز

زائرین بالای پنج سال می‌بایست با ارائه اصل کارت ملی و گذرنامه یا «برگه تردد اربعین» معتبر، به سامانه «نظارت ارز (سنا)» مراجعه کرده و کد رهگیری خود را دریافت کنند. برای زائرین بین ۵ تا ۱۵ سال، اصل شناسنامه به جای کارت ملی ارائه شود.

ساعات کاری شعب

بانک‌های عامل موظفند در کلیه ایام غیرتعطیل از تاریخ هفتم مرداد تا سوم شهریور ۱۴۰۳ به فروش ارز به زائرین بپردازند و در صورت نیاز، باید آمادگی لازم برای ادامه فعالیت در ایام تعطیل را نیز داشته باشند.

خرید ارز برای اعضای خانواده

سرپرستان خانوار می‌توانند با در دست داشتن مدارک هویتی خود و اعضای خانواده، نسبت به خرید ارز برای اعضای خانواده خود از شعب بانک‌های منتخب اقدام کنند.

سیاست‌های مربوط به ارز مسافرتی

فروش ارز اربعین هیچ محدودیتی برای خرید ارز مسافرتی در سال جاری ایجاد نمی‌کند.

فروش ارز اینترنتی

در صورت فراهم بودن شرایط، بانک‌های عامل می‌توانند ارز دینار را از طریق سامانه‌های اینترنتی با احراز هویت کامل مشتری به فروش برسانند. بانک‌ها باید قبل از این اقدام، هماهنگی لازم را با اداره پایش بازار ارز انجام دهند.

بازخرید ارز مازاد

بانک‌های عامل باید ارز مازاد فروخته شده را تا روز چهارشنبه، ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ با نرخ خرید اسکناس مرکز مبادله ارز و طلای ایران (ETS) بازخرید کنند و این عملیات فاقد هرگونه کارمزد خواهد بود. بازخرید ارز صرفاً توسط بانک اولیه عامل فروش مجاز است.

این دستورالعمل به منظور تسهیل سفر زائرین به عتبات عالیات و رفاه حال آنان در ایام اربعین حسینی (ع) طراحی شده است. برای دریافت اطلاعات بیشتر و جزئیات کامل، زائرین می‌توانند به شعب بانک‌های عامل مراجعه کنند.

طلا و ارز

شناسه : 438190
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا