پیش‌بینی تولید فولاد در دولت جدید

امروزه تمامی صنایع جهانی، وابسته فولاد است. از گذشته‌های دور تا به امروز، فرآورده‌های فولادی نقش بسزایی را در زندگی روزمره ما ایفا می‌کنند و هر کجا، می‌توان رد پای آن‌ها را مشاهده کرد. در گذشته، تولیدکنندگان برای تولید کالا و اجناس مختلف صنعتی مجبور به واردات فولاد از کشورهای دیگر با قیمت بسیار بالا و کیفیت نسبی بودند. اما خوشبختانه امروزه کشورما، جزء بهترین و برترین تولیدکنندگان فولاد در جهان بوده و توانسته رتبه ۹ را به خود اختصاص دهد. عوامل مختلفی بر روی صنعت تولید فولاد در کشور تأثیر گذارند. رعایت برخی از اصول و قوانین خاص، می‌تواند پیشرفت زیادی را برای صنعت تولید فولاد به ارمغان آورد. امید است در آینده نه چندان دور در دولت جدید، صنعت تولید فولاد با پیشرفت خوبی مواجه شود. در این بخش، می‌خواهیم به پیش‌بینی تولید فولاد در دولت جدید بپردازیم پس با ما همراه باشید.

نقش تولید فولاد در اقتصاد کشور

نقش تولید فولاد در اقتصاد کشور چیست؟ خوشبختانه کشورما از نظر منابع طبیعی و معدنی بسیار غنی است. اما فراموش نکنید که صادرات مواد خام و اولیه و واردات اجناس و کالاهای صنعتی همچون تیرآهن، چیزی بجز ضرر برای اقتصاد کشور به همراه ندارد. از طرفی دیگر، بسیاری از صنایع کشور اعم از خودروسازی، وابسته به فولاد هستند. وجود صنعت تولید فولاد در کشور، سبب کاهش وابستگی به کشورهای دیگر و پیشرفت اقتصاد شده است. از این رو، صنعت تولید فولاد را می‌توان یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد ایران دانست.

عوامل بین‌المللی مؤثر بر صنعت فولاد

همانطور که می‌دانید، عوامل بین‌المللی، نقش بسزایی را در صنعت تولید فولاد ایفا می‌کنند و هر کدام از آن‌ها، می‌توانند تأثیر پر رنگی در پیشرفت یا عقب نشینی صنعت فولاد داشته باشند. کاهش سود وام، قیمت دلار و مشتریان بین‌المللی، مهم‌ترین عوامل مؤثر بر صنعت فولاد کشور محسوب می‌شوند.

۱کاهش سود وام

گاهی از اوقات شرکت‌های تولید فولاد خصوصی یا دولتی برای بهبود و افزایش سرانه تولید، مجبور به دریافت وام و تسهیلات از بانک‌های داخلی و خارجی می‌شوند. اما سود و بهره سالیانه بالای بسیاری از تسهیلات بانک‌ها، می‌تواند مشکلاتی همچون ورشکستگی شرکت‌های تولید فولاد و تورم را به همراه داشته باشد. از این رو، کارشناسان برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی، سود وام تولیدکنندگان را به حداقل رسانده‌اند.

۲-قیمت دلار

امروزه نرخ مهم‌ترین ارز جهانی یعنی دلار، بر صنعت تولید فولاد و تمامی صنایع تأثیر پر رنگی را ایفا می‌کند. واردات دستگاه‌های تولید فولاد و برخی از متریال اولیه مورد نیاز، توسط ارز دلار انجام می‌شود. از این رو، اگر قیمت دلار در جهان بالا برود، واردات متریال اولیه و قطعات دستگاه‌ها برای تولیدکنندگان دشوارتر شده و در نتیجه سرانه تولید فولاد دچار افت شدیدی می‌شود. اما اگر قیمت فولاد کاهش یابد، سرانه تولید فولاد با رشد خوبی مواجه شده و واردات و صادرات به شیوه بهتری انجام می‌شود.

۳-مشتریان بین‌المللی

یکی دیگر از عوامل مؤثر بر سرانه تولید فولاد کشور، مشتریان بین‌المللی می‌باشد. همانطور که گفته شد، ما توانسته‌ایم رتبه و جایگاه بالایی را در عرصه تولید فولاد جهانی نصیب خود کنیم. البته برخی از مشکلات همچون تحریم‌های پی در پی، سبب کاهش سرعت پیشرفت صنعت فولاد کشور شده است. از اوایل سال ۱۴۰۳ تا به امروز، تعداد مشتریان بین‌المللی فولاد ایران روز به روز در حال افزایش است و این امر می‌تواند یک چراغ سبز برای افزایش سرانه تولید فولاد محسوب شود.

۴-قیمت نفت

شاید این مسئله کمی عجیب به نظر برسد که قیمت نفت، تأثیر پر رنگی بر روی صنعت تولید فولاد در کشور دارد. طبق نظر کارشناسان و متخصصان، هرچقدر که قیمت نفت بالاتر برود، سرانه تولید فولاد کاهش یافته و قیمت فولاد نیز به همان مقدار افزایش می‌یابد و بالعکس.

نرخ فولاد چگونه تعیین می‌شود؟

مهم‌ترین عامل مؤثر بر روی قیمت فولاد، نرخ روز دلار است. دلار مهم‌ترین ارز جهان محسوب می‌شود و به همین دلیل، تأثیر مستقیمی بر روی قیمت فولاد دارد. هرچقدر که قیمت دلار بیشتر باشد، نرخ فولاد نیز به همان مقدار افزایش می‌یابد و بالعکس.

سرانه تولید نیز یکی دیگر از عوال مهم و مؤثر بر روی فولاد به شمار می‌آید. طبیعتاً هرچقدر که سرانه تولید بیشتر باشد، قیمت فولاد نیز به همان مقدار افزایش می‌یابد. البته اگر سرانه تولید کمتر از حد تعیین شده باشد، فولاد در بازار کمیاب شده و در نتیجه قیمت آن به صورت نجومی بالا می‌رود. از طرفی دیگر، میزان عرضه و تقاضا فولاد در بازار داخلی و جهانی نیز بر روی قیمت این محصول ارزشمند و پر استفاده تأثیرگذار است. همچنین شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت روز فولاد و محصولات فولادی به فروشگاه‌ها و سایت‌های معتبر چون آرسینکو مراجعه نمایید.

پیشرفت فولاد در دولت جدید

از اوایل سال ۱۳۹۸ تا به امروز، صنعت تولید فولاد پیشرفت چشمگیری داشته است. در گذشته‌های نه چندان مشکلات اقتصادی، تحریم‌ها و… موانع زیادی را در مسیر پیشرفت صنعت تولید فولاد ایجاد کرده‌اند. اما طبق تصمیمات اخیر و اقدامات به عمل آمده، امید است که در دولت جدید با ریاست جمهوری دکتر پزشکیان، صنعت تولید فولاد با پیشرفت خوبی مواجه شود. کنار زدن تحریم‌ها و بومی‌سازی تمامی دستگاه‌های تولید فولاد، می‌تواند گامی بلند در عرصه پیشرفت این صنعت محسوب شود. از طرفی دیگر، شما می‌توانید با حمایت از تولید داخل و کالای ایرانی، گامی بلند در عرصه پیشرفت اقتصاد و صنعت تولید فولاد بردارید.

کلام پایانی

صنعت فولاد نقش پر رنگی را در اقتصاد کشور ایفا می‌کند و اهمیت بسزایی در صنایع دیگر دارد. خوشبختانه امروزه تولیدکنندگان فولاد بجای متکی بودن به کشورهای دیگر، توانسته‌اند با دستگاه‌های بومی‌سازی شده، بهترین وبرترین فولاد جهان را به تولید برسانند و از این طریق، گامی بلند در عرصه پیشرفت کشور بردارند. شما به عنوان یک ایرانی، می‌توانید با حمایت از تولید داخل، در کمترین زمان ممکن شاهد پیشرفت بسیاری از صنایع کشور از جمله تولید فولاد باشید. امید است تا اواخر سال ۱۴۰۳ با دولت دکتر پزشکیان، صنعت تولید فولاد به اوج خود برسد.

 

  • این مطلب توسط جهان صنعت نیوز نوشته نشده و انتشار آن به منزله تایید محتوا نیست

خواندنی

شناسه : 438569
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا