چه کسانی مالیات سالیانه خودرو می‌پردازند؟

در سال ۱۴۰۲، مالیات خودرو به دولت حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان درآمد رسانده و در سه‌ماهه ابتدایی سال جاری نیز حدود ۳۲۰ میلیارد تومان از این محل وصول شده است.

جهان صنعت نیوز مالیات بر دارایی، یکی از پایه‌های مالیاتی کلیدی در کشورهای مختلف است که علاوه بر ظرفیت بالا برای درآمدزایی و تأثیر بر تورم، می‌تواند به بهبود عدالت مالیاتی و کاهش نابرابری‌های درآمدی کمک کند. در این راستا، مالیات سالیانه خودرو به عنوان یک نمونه از مالیات بر دارایی در کشور ما، با هدف درآمدزایی و تنظیم بازار خودرو از طریق وضع مالیات بر خودروهای گران‌قیمت، به خوبی عمل کرده است. در سال ۱۴۰۲، این مالیات به دولت حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان درآمد رسانده و در سه‌ماهه ابتدایی سال جاری نیز حدود ۳۲۰ میلیارد تومان از این محل وصول شده است.

اهمیت مالیات بر دارایی در کشورهای مختلف‌‌‌‎

به گزارش سرویس اقتصاد کلان،  مالیات بر دارایی، یکی از پایه‌های مالیاتی مهم و مورد استفاده در کشورهای مختلف است. این مالیات علاوه بر ظرفیت درآمدی بالا و اثرگذاری بر تورم، می‌تواند باعث بهبود عدالت مالیاتی و تقسیم بار مالیاتی در دهک‌های مختلف درآمدی کشور شود. نابرابری دارایی در عموم کشورها بیشتر از نابرابری درآمد است. زیرا یکی از منابع درآمدی خانوارها، منابعی است که از دارایی‌های خود کسب می‌کنند و افزایش نابرابری در دارایی در بلندمدت نیز می‌تواند نابرابری‌های درآمدی را دوچندان کند. افرادی که بهره‌مند از دارایی نیستند، به مرور از نظر درآمدی نیز با مشکلات جدی مواجه می‌شوند که این موضوع در کشورهایی که تورم بالا دارند، شدیدتر است.

مالیات سالیانه خودرو و نقش آن در کاهش نابرابری‌

مالیات سالیانه خودرو، یکی از فصل‌های پر استفاده مالیات بر دارایی در جهان است که با همین هدف به صورت سالیانه بر خودروها وضع می‌شود. در کشور ما، عوارض سالیانه خودرو که توسط شهرداری‌ها اخذ می‌شود، می‌تواند مصداقی از این نوع مالیات باشد.

همچنین در سال‌های اخیر، اخذ مالیات سالیانه از خودروهای لوکس، مالیات دیگری است که همان هدف را دنبال می‌کند. با توجه به شرایط بازار خودرو در کشور، می‌توان از این مالیات جهت مصارف درآمدی و جنبه‌های تنظیمی استفاده کرد. مالیات سالیانه خودرو، خودروهایی با مشخصه‌های خاص از جمله مشخصه‌های قیمتی، وزنی و موتوری را متناسب با شرایط و پلکان مشخص شده، مشمول نرخ‌های مالیاتی می‌کند.

مالیات سالیانه خودرو

این پایه مالیاتی می‌تواند مکمل خوبی برای عوارض سالیانه خودرو باشد. چراکه صرفاً بر خودروهای گران‌قیمت وضع می‌شود و علاوه بر اثر درآمدی برای دولت، آثار تنظیم‌گری و بازتوزیعی مناسبی نیز خواهد داشت. اجرای این مالیات سال به سال وضعیت بهتری پیدا کرده و در عملکرد ۸ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲، حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان از مجموع ۷۰۰۰ میلیارد تومان که برای سال ۱۴۰۲ مصوب شده بود، از این محل برای دولت درآمد حاصل شده است. لازم به ذکر است، در سه ماهه ابتدایی سال جاری نیز حدود ۳۲۰ میلیارد تومان از این محل وصول شده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانخودرو

شناسه : 438734
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا