افزایش قیمت یا مشکل ارز ؛ چرا فروش خودروسازان کاهش یافت؟

بر خلاف سال گذشته، فروش ایران خودرو و سایپا در بهار امسال کاهش یافت. دو سناریو برای این اتفاق مطرح است: انتظار برای افزایش قیمت خودرو یا مشکل تخصیص ارز.

جهان صنعت نیوز – در بهار امسال، عملکرد تولید و فروش دو خودروساز بزرگ ایران، ایران‌خودرو و سایپا، کاهش یافته است. ایران‌خودرو با فروش ۱۰۹,۸۱۳ دستگاه خودرو، کاهش حدود ۸ درصدی نسبت به سال گذشته داشته و تولید آن نیز با کاهش ۱۰ درصدی به ۱۱۸ هزار دستگاه رسیده است. سایپا با فروش ۷۴ هزار دستگاه، کاهش ۱۰ درصدی و با تولید ۸۹ هزار دستگاه، افزایش جزئی ۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را تجربه کرده است. در حالی برخی از فعالان بازار خودرو،‌ کاهش فروش را ناشی از انتظار برای اعلام قیمت‌های جدید می‌دانند که وزیر صمت، کاهش عملکرد خودروسازان را به دلیل تغییر روند تخصیص ارز عنوان کرده است.

افت عملکرد تولید و فروش ایران خودرو و سایپا در بهار امسال

به گزارش سرویس خودرو، آمارهای رسمی نشان می‌دهد فروش ایران خودرو و سایپا در بهار امسال کاهش پیدا کرده است. ایران خودرو در سه ماه ابتدایی امسال در مجموع ۱۰۹هزار و ۸۱۳ دستگاه خودرو فروخته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش حدود ۸ درصدی را نشان می‌دهد. سایپا نیز در بهار امسال حدود ۷۴ هزار دستگاه فروخته که نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۱۰ کاهش را نشان می‌دهد.

بررسی تیراژ تولید دو خودروساز بزرگ کشور نشان می‌دهد که سایپا در بهار امسال با افزایش نسبی تیراژ تولید همراه بوده اما ایران خودرو کاهش تولید را تجربه کرده است.

سایپا در بهار امسال مجموعا حدود۸۹ هزار دستگاه خودرو تولید کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که سایپا توانسته بود بهار سال گذشته افزایش بیش از ۱۶ درصدی تیراژ تولید را ثبت کند.

ایران خودرو تیراژ تولید حدود ۱۱۸ هزار دستگاهی را در بهار امسال ثبت کرد که نسبت به فصل مشابه سال گذشته کاهش ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد. کاهش تیراژ تولید ایران خودرو در بهار امسال در حالی است که بهار سال گذشته این شرکت افزایش تیراژ ۵ درصدی را ثبت کرده بود.

ایران خودرو و سایپا منتظر افزایش قیمت خودرو هستند؟

کاهش فروش ایران خودرو و سایپا در حالی است که زمزمه افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو و همچنین خروج خودروسازان از قیمت گذاری دستوری با ابلاغ برنامه هفتم توسعه بیش از گذشته شنیده می‌شود. باید توجه داشت که در قانون برنامه هفتم توسعه قیمت‌گذاری دولتی ممنوع است.

طبق بند ث ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم توسعه «به منظور توسعه اشتغال و رشد اقتصادی از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تعاونی قیمت‌گذاری دولتی به استثنای کالاهای اساسی یارانه‌ای و کالاها و خدمات انحصاری و عمومی ممنوع است.»

در این شرایط برخی از کارشناسان و فعالان بازار خودرو معتقدند که ایران خودرو و سایپا منتظر ابلاغ افزایش قیمت خودرو هستند و تا آن زمان سطح تولید و فروش خودرو را کاهش داده‌اند.

مشکل ارزی خودروسازان

با این وجود عباس علی آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) در تازه‌ترین اظهارات خود کاهش تولید ایران خودرو و سایپا در سه ماه ابتدایی امسال را ناشی از چالش‌های ارزی دانسته است.

وزیر صمت دولت سیزدهم اعلام کرد که محدودیت‌های ارزی صنعت خودرو را تحت فشار قرار داده است. اما این تنها بخشی از ماجرای کاهش تیراژ تولید خودرو نیست. طبق اظهارات علی آبادی، شیوه جدید تخصیص ارز نیز یکی از عوامل مهمی است که باعث شده خودروسازان نتوانند به تولید مطلوب خود دست یابند.

شیوه جدید تخصیص ارز و اثرات آن بر صنعت خودرو

طبق گفته‌های وزیر صمت، ارز مورد نیاز خودروسازان برای تولید محصولاتشان بر اساس “پیش اظهاری” تخصیص پیدا می‌کند. این به این معناست که خودروسازان باید پیش از دریافت ارز، برنامه تولید خود را به وزارت صمت ارائه دهند. در صورتی که برنامه ارائه شده تأیید شود، فرآیند تخصیص ارز آغاز می‌شود.

این شیوه جدید تخصیص ارز به شرکت‌های خودروساز باعث شده تا تولید محصولاتشان با مشکلات جدی مواجه شود. علی آبادی تصریح کرد که همین موضوع یکی از دلایل کاهش تولید خودرو در بهار ۱۴۰۳ بوده است.

پیشنهاد ویژهخودرو

شناسه : 438987
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا