نوسازی بافت فرسوده در کشور باید توسط دولت چهاردهم هم تقویت شود

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: نوسازی بافت‌های فرسوده طی یک سال گذشته رشد بیش از ۲ برابری داشته که این سیاست باید توسط دولت چهاردهم هم ادامه یابد.

به گزارش سرویس مسکن جهان صنعت نیوز، نوسازی بافت های فرسوده یکی از مهم ترین اقدامات در حوزه مسکن به شمار می رود. که‌ زمینه ساز بهبود وضعیت بازار مسکن و افزایش تولید واحدهای مسکونی در کشور شده بود. و اجرای این سیاست را دولت سیزدهم به خوبی اجرایی کرد.

متناسب با سیاست های نهضت ملی مسکن باید طی چهار سال ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده ساخته شود.

بر اساس آمارهای ارائه شده، فعالیت‌ها در این زمینه چندان مثبت نبوده است. و رسیدن به هدف ساخت سالانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده نیاز به پیگیری بیشتری دارد. در همین راستا در شرکت بازآفرینی شهری ایران سامانه ستاد ملی راه اندازی شد. تا از طریق آن زمینه برای نوسازی بافت های فرسوده فراهم شود.

همچنین در این راستا شهرداری‌ها هم موظف‌ هستند. تمام اطلاعات مربوط به صدور پروانه‌ها از سال گذشته تاکنون را روی این سامانه بارگذاری کنند .

نوسازی بافت های فرسوده

براساس این گزارش در همین رابطه محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران. با بیان اینکه فرآیند نوسازی واحدها مسکونی در بافت‌های فرسوده شهری از مرز ۲۸۸ هزار واحد عبور کرده است. گفت: به زودی مناطقی که نوسازی و بازآفرینی شده‌اند. از لیست محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری خارج شده و جشن خروج از بافت برای آن‌ها گرفته می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سرعت نوسازی از فرسودگی پیشی گرفته است، گفت: هم اکنون آمار نوسازی مسکن از مرز ۲۸۸ هزار واحد عبور کرده و این بدان معناست که رکورد تولید مسکن در بافت‌های فرسوده طی این دو سال و نیم شکسته شده است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به این که در دو سال اخیر ۱۰۴ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده نوسازی شده و به بهره‌برداری رسیده است، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر مناطق جدیدی به محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری اضافه شده است ، اما مناطق نوسازی شده هنوز از لیست محلات هدف خارج نشده است. بنابراین به زودی مناطقی که به طور کامل نوسازی شده‌اند از لیست محدوده‌های هدف خارج شده و جشن خروج از بافت برای آن‌ها گرفته می‌شود.

کیفیت بافت های در حال احداث

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که در نوسازی بافت‌های فرسوده کمیت و کیفیت همزمان مورد توجه قرار دارد، تصریح کرد: در نوسازی واحدهای مسکونی نکته مهم کیفیت واحدهای در دست احداث است. در جایی که هدف نوسازی و نجات جان انسان‌هاست ساخت بناهای بی‌کیفیت بی معناست. در این راستا همکاری خوبی با سازمان نظام مهندسی داریم و کیفیت ساخت و ساز از سوی بازرسان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

آیینی با بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی همواره بر همکاری با شهرداری‌ها تاکید دارد و از شهرداری‌ها به عنوان شرکای راهبردی وزارت راه و شهرسازی یاد می‌کند گفت: خوشبختانه در دولت سیزدهم همکاری و ارتباط تنگاتنگی بین شرکت بازآفرینی شهری ایران و شهرداری‌های سراسر کشور به خصوص در زمینه اجرای بسته تشویقی ۱۹ بندی کالبدی وجود دارد.

آیینی افزود: خوشبختانه در دولت سیزدهم با همکاری خوب وزارت راه و شهرسازی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شاهد اتفاقات خوبی در حوزه بافت‌های فرسوده تاریخی خواهیم بود. همچنین بسته تشویقی مخصوص بافت‌های فرسوده تاریخی در دست تدوین است و به زودی ابلاغ خواهد شد.

تسهیلات برای نوسازی

معاون وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده برای نوسازی بافت‌های فرسوده عنوان کرد: تاکنون بانک‌های عامل همکاری خوبی در این زمینه داشته‌اند؛ هر چند ممکن است در برخی از شعب بانک‌ها پرداخت تسهیلات بافت‌های فرسوده با کندی انجام شود اما پرداخت این وام همچنان ادامه دارد.

آیینی اظهار کرد: برای رونق در حوزه تولید مسکن باید به بخش نوسازی بافت های فرسوده در کشور توجه کرد و دولت چهاردهم هم نباید این نکته را فراموش کند که طبق قانون باید سالانه ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در بخش نوسازی بافت های فرسوده ساخته شود و تنها راه در این بخش توجه به فرهنگ سازی و تقویت توان مالکان در این حوزه است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسکن

شناسه : 439235
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا