پیش‌بینی‌ صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد جهانی

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که رشد اقتصادی جهانی در ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵  به ترتیب ۳.۲و ۳.۳ درصد، رشد اقتصادی ایران به ۳.۳ درصد کاهش یابد و نرخ تورم جهانی کاهش یابد، در حالی که قیمت نفت در سال ۲۰۲۵ کاهش خواهد یافت.

جهان صنعت نیوز – صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که رشد اقتصاد جهان در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ به ترتیب ۳.۲ و ۳.۳ درصد باشد، رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سال جاری به ۳.۳ درصد کاهش یابد و در سال ۱۴۰۴ به ۳.۱ درصد برسد، حجم تجارت جهانی در سال‌های جاری و آینده به ترتیب ۳.۱ و ۳.۴ درصد افزایش یابد، نرخ تورم جهانی از ۶.۷ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۵.۹ درصد در سال جاری و ۴.۴ درصد در سال ۲۰۲۵ کاهش یابد، و قیمت نفت در سال جاری ۰.۸ درصد افزایش یابد اما در سال ۲۰۲۵ با کاهش ۶ درصدی روبرو شود.

پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد جهانی

سرویس اقتصاد کلان، صندوق بین‌المللی پول (IMF) در گزارش به‌روزرسانی شده «چشم‌انداز اقتصاد جهانی»، رشد اقتصاد جهان را در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ به ترتیب ۳.۲ و ۳.۳ درصد پیش‌بینی کرده است که نسبت به گزارش آوریل تغییری نداشته است.

رشد اقتصادی ایران

طبق این گزارش، رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) ایران در سال جاری با کاهش ۱.۳ واحد درصدی نسبت به سال ۱۴۰۲ به ۳.۳ درصد کاهش می‌یابد و انتظار می‌رود در سال ۱۴۰۴ نیز با کاهش اندکی به ۳.۱ درصد برسد.

رشد اقتصادی جهانی

رشد GDP در اقتصادهای پیشرفته و نوظهور در سال ۲۰۲۴ به ترتیب ۱.۷ و ۴.۳ درصد پیش‌بینی شده است و انتظار می‌رود این رشد در سال ۲۰۲۵ نیز بدون تغییر باقی بماند. همچنین، IMF پیش‌بینی می‌کند که رشد اقتصادی در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی در سال ۲۰۲۵ با افزایش ۱.۶ واحد درصدی به ۴ درصد برسد.

حجم تجارت جهانی و نرخ تورم

حجم تجارت جهانی کالا و خدمات در سال‌های جاری و آینده به ترتیب ۳.۱ و ۳.۴ درصد افزایش خواهد یافت. همچنین، نرخ تورم مصرف‌کننده جهانی از ۶.۷ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۵.۹ درصد در سال جاری و ۴.۴ درصد در سال ۲۰۲۵ کاهش خواهد یافت.

قیمت نفت

IMF انتظار دارد که قیمت نفت در سال جاری با رشد اندک ۰.۸ درصدی مواجه شود، اما در سال ۲۰۲۵ با کاهش قابل‌توجه ۶ درصدی روبرو خواهد شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 439249
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا