واردات خودروی کارکرده : آزادسازی یا دستاوردسازی؟!

مصوبه دولت سیزدهم برای آزادسازی واردات خودروهای خارجی نو و کارکرده به رغم هدف کاهش انحصار، با چالش‌هایی چون تعیین منشاء ارز و کارت بازرگانی مواجه است و به نظر می‌رسد بیش‌تر یک بازی رسانه‌ای برای دستاوردسازی باشد.

جهان صنعت نیوز – دولت سیزدهم مصوبه‌ای برای آزادسازی واردات خودروهای خارجی نو و کارکرده (با سال تولید از ۲۰۱۹ به بعد) برای همه ایرانیان تصویب کرده است، که این خودروها باید استانداردهای سازمان ملی استاندارد ایران را داشته باشند و تأمین ارز آن‌ها باید توسط بانک مرکزی تأیید شود؛ این اقدام برای کاهش انحصار در صنعت خودروسازی و پاسخ به نیازهای جامعه انجام شده اما با چالش‌هایی مانند تعیین منشاء ارز و اخذ کارت بازرگانی همراه است، و به نظر می‌رسد بیش‌تر یک بازی رسانه‌ای برای دستاوردسازی و ایجاد مسئولیت برای دولت آینده باشد.

واردات خودرو برای همه ایرانیان آزاد شد!

سرویس خودرو، در پی سال‌ها ممنوعیت و محدودیت در واردات خودرو به کشور، دولت سیزدهم در اقدامی، مصوبه‌ای را به منظور آزادسازی واردات خودروهای خارجی نو و کارکرده (با سال تولید از ۲۰۱۹ به بعد) برای همه ایرانیان به تصویب رساند.

آنگونه که علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت اعلام کرده آزادسازی واردات خودروهای با سال ساخت ۲۰۱۹ به بالا و دارای استانداردهای مد نظر شامل همه ایرانیان می‌شود. این مصوبه با تأیید مجلس و بانک مرکزی اجرایی شده و واردات خودرو از مناطق آزاد به داخل کشور نیز به تصویب رسیده است. این اقدامات بخشی از برنامه‌های دولت برای اصلاح بنیادین در صنعت خودروسازی و کاهش انحصار است.

هر چند این مصوبه در ظاهر گامی مهم در جهت تعدیل بازار خودرو و پاسخ به نیازهای جامعه تلقی می‌شود اما در عین حال با چالش‌ها و ابهاماتی نیز همراه است.

مفاد کلیدی مصوبه جدید واردات خودرو

  • مجاز شدن واردات خودرو برای همه ایرانیان: بر خلاف رویه گذشته که واردات خودرو فقط به اشخاص حقوقی محدود می‌شد، این مصوبه امکان واردات خودرو را برای همه افراد حقیقی نیز فراهم می‌کند.
  • شرایط سنی خودرو: خودروهای قابل واردات باید دارای سال ساخت ۲۰۱۹ به بعد باشند.
  • استانداردهای لازم: خودروهای وارداتی باید از استانداردهای مورد نظر سازمان ملی استاندارد ایران برخوردار باشند.
  • تعیین شرایط تأمین ارز توسط بانک مرکزی: این موضوع نشان می‌دهد که تأمین ارز از طریق بازار آزاد برای واردات خودروهای کارکرده امکان‌پذیر نخواهد بود.

موانع پیش روی واردات خودروهای کارکرده

  • تعیین منشاء ارز: مهم‌ترین مانع برای واردات خودروهای کارکرده توسط اشخاص حقیقی، تعیین منشاء ارز است. به نظر می‌رسد که واردات خودروهای کارکرده فقط از طریق صادرات خود کالا امکان‌پذیر باشد.
  • لزوم اخذ کارت بازرگانی: در روش واردات خودرو از طریق صادرات خود، شخص حقیقی باید کارت بازرگانی داشته باشد که خود یک محدودیت است.

نقش وزارت صمت و بانک مرکزی

وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و بانک مرکزی وظیفه دارند تا شرایط، ضوابط و دستورالعمل‌های نهایی مربوط به واردات خودرو را تعیین و ابلاغ کنند.

دستاوردسازی با آزادسازی؟!

هر چند در ظاهر این مصوبه دولت در خصوص آزادسازی واردات خودرو، گامی مثبت در جهت رفع کمبودها و تعدیل بازار خودرو تلقی می‌شود. با این حال این مصوبه موضوع جدیدی نیست. به بیان دیگر واردات خودروهای کارکرده نیاز به مصوبه دولت نداشته و بر اساس قانون تصویب شده در مجلس پیش از این نیز ممکن بود. مسئله اصلی در خصوص واردات خودروهای کارکرده به نحوه تخصیص ارز باز می‌گردد که در شرایط کنونی بانک مرکزی قادر به انجام این موضوع نیست. آنگونه که به نظر می‌رسد، اقدام اخیر دولت سیزدهم بیش‌تر یک بازی رسانه‌ای برای دستاوردسازی در روزهای پایانی و همچنین ایجاد مسئولیت برای دولت چهاردهم است.

اخبار برگزیدهخودرو

شناسه : 439416
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا