روزهای سرنوشت‌ساز خودروسازان

آزادسازی واردات خودرو و فروش سهام خودروسازها به بخش غیردولتی در روزهای پایانی دولت سیزدهم با ابهامات و انتقادات کارشناسان در مورد عجولانه بودن این تصمیمات و خطرات اقتصادی ناشی از خصوصی‌سازی‌های نادرست همراه است.

جهان صنعت نیوز –  آزادسازی واردات خودرو و فروش سهام خودروسازها به بخش غیردولتی در روزهای پایانی دولت سیزدهم با ابهامات زیادی همراه است. دولت که سهمی ۵ درصدی از نوع مدیریتی در خودروسازی‌ها دارد، در تلاش است تا مدیریت ایران‌خودرو را به بخش خصوصی واگذار کند، هرچند وزیر صمت در دوران حضورش اقدامی مؤثر برای بهبود صنعت و بازار خودرو انجام نداده است. کارشناسان پیشنهاد می‌دهند تصمیم‌گیری در این باره به وزیر بعدی سپرده شود تا با رویکردی همه‌جانبه و کارشناسی انجام گیرد، زیرا خصوصی‌سازی عجولانه می‌تواند خسارت‌های اقتصادی و شبهات رانتی به همراه داشته باشد. واگذاری صحیح و با ثبات مانع از زیان‌های انباشته مانند زیان بیش از ۲۰۰ همتی خودروسازان دولتی خواهد شد.

آزادسازی واردات خودرو و فروش سهام خودروسازها

سرویس خودرو: آزادسازی واردات خودرو برای همه ایرانیان در روزهای پایانی فعالیت قانونی دولت سیزدهم انجام می‌شود. از سوی دیگر، داستان فروش سهام خودروسازها به بخش غیردولتی نیز در دستور کار است. تصمیم‌هایی که ابهام‌های زیادی پیرامون آن وجود دارد.

سهام مدیریتی دولت در خودروسازی‌ها

در حال حاضر، سهم دولت در خودروسازی‌ها حدود ۵ درصد است، سهمی که البته از نوع سهام مدیریتی است. وزیر صمت در روزهای پایانی عمر دولت سیزدهم تصمیم گرفته تا در اقدامی عجولانه، مدیریت ایران‌خودرو را به بخش خصوصی واگذار کند. این در حالی است که او در مدت حضورش در وزارت صمت، اقدام مؤثری برای بهبود وضعیت صنعت خودرو و بازار خودرو انجام نداده است. حالا می‌خواهد در دقیقه ۹۰ برای دولت چهاردهم هزینه‌تراشی کند.

ضرورت نگاه همه‌جانبه در خصوصی‌سازی

کارشناسان می‌گویند بهتر است وزیر صمت هفته‌های باقیمانده از عمر وزارتش را در خیابان سمیه سپری کند و تصمیم‌گیری در این باره را بر عهده وزیر بعدی بگذارد. این تصمیم باید با نگاه همه‌جانبه و کارشناسی و نه عجولانه اتخاذ شود، زیرا تسریع در فرآیند خصوصی‌سازی می‌تواند خسارت‌های فزاینده‌ای به اقتصاد کشور وارد کند.

تجربه‌های خصوصی‌سازی‌های عجولانه

تجربه‌های خصوصی‌سازی‌های عجولانه نشان می‌دهد که شبهاتی از رانت و دلالی به دنبال داشته است. واگذاری صحیح، ثبات در تصمیم‌گیری و ترسیم چشم‌انداز روشن و هدف‌گذاری‌شده، مانع از تحمیل صدها همت زیان انباشته به خودروسازان و سهامداران آن خواهد شد. به عنوان نمونه، زیان بیش از ۲۰۰ همتی خودروسازان دولتی می‌تواند به خودروسازان و سهامداران آن خسارت وارد کند.

اخبار برگزیدهخودروویدئو

شناسه : 439584
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا