شرایط واردات خودروهای کارکرده : محدودیت کد ملی، ارز و حجم موتور

احمد آقایی، سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صمت شرایط و ضوابط واردات خودروهای کارکرده و دست دوم را اعلام کرد.

جهان صنعت نیوز– احمد آقایی، سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صمت، در خصوص آزاد شدن واردات خودروهای مدل ۲۰۱۹ به بعد اعلام کرد که آیین‌نامه مربوطه پس از بررسی و اعمال ملاحظات ارزی به دولت ارسال شد. وی با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی تولید خودرو و افزایش کاذب قیمت‌ها در پنج سال گذشته، علل این وضعیت را محدودیت‌های ارزی و تحریم‌ها دانست. قانون ساماندهی بازار خودرو با هدف رقابت‌پذیر کردن تولید تصویب و اجرایی شد. آیین‌نامه جدید به هر فرد اجازه واردات خودروی مورد نظرش را می‌دهد، به شرط رعایت استانداردهای روز و محدودیت حجم موتور. همچنین، توجه ویژه‌ای به واردات خودروهای برقی و هیبریدی شده و تعرفه‌های آنها کاهش یافته است.

شرایط واردات خودرو کارکرده و دست دوم

سرویس خودرو: احمد آقایی، سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد که پس از ابلاغ قانون آزاد شدن واردات خودروهای مدل ۲۰۱۹ میلادی به بعد به وزارت صمت، آیین‌نامه مربوطه طی یک ماه به دولت ارسال شد. این آیین‌نامه در کمیسیون‌های مختلف بررسی و ملاحظات تخصیص ارز نیز در آن لحاظ گردید.

آقایی به شرایط حاکم بر بازار خودرو در پنج سال گذشته اشاره کرد و گفت که بعد از سال ۹۶ و تولید بیش از ۱.۵ میلیون خودرو در سال، محدودیت‌هایی در واردات خودرو اعمال شد. این محدودیت‌ها ناشی از مدیریت منابع ارزی و تحریم‌ها بود که ارتباط صنعت خودروی کشور با دنیا را محدود کرده بود.

نحوه واردات خودروهای مدل ۲۰۱۹ به بعد

آقایی درباره واردات خودروهای مدل ۲۰۱۹ به بعد توضیح داد که آیین‌نامه مربوط به ثبت سفارش برای شرکت‌های واردکننده و ثبت آماری برای عموم مردم است. هر فرد دارای کدملی می‌تواند خودروی مورد نظر خود را وارد منطقه گمرکی کرده و پس از پرداخت حقوق گمرکی، آن را ترخیص نماید.

محدودیت‌ها و ضوابط واردات خودرو

وی تاکید کرد که سن خودروهای وارداتی کارکرده باید بین ۳ تا ۵ سال باشد و استانداردهای روز اروپا را داشته باشند. تنها محدودیت مربوط به خودروهای آمریکایی و حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی است. همچنین، محل ارز واردات خودرو باید از منابع خارجی باشد و به تأیید بانک مرکزی برسد.

واردات خودروهای برقی و هیبریدی

آقایی با اشاره به واردات خودروهای برقی و هیبریدی گفت که تعرفه واردات خودروهای برقی ۴ درصد و هیبریدی ۱۵ درصد است. وی افزود که برای تسهیل استفاده از خودروهای برقی، شرکت‌های واردکننده اقدامات زیادی برای تأمین ایستگاه‌های شارژ انجام داده‌اند.

اخبار برگزیدهخودرو

شناسه : 439677
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا