واردات خودرو کارکرده با طعم جهش قیمت دلار
دکتر وحید شقاقی شهری معتقد است که مصوبه واردات خودروهای مدل بالای 2019 به دلیل عدم هماهنگی با شرایط اقتصادی و فشارهای ارزی، غیرقابل اجرا و نمایشی است.
جهان صنعت نیوز – دکتر وحید شقاقی شهری، اقتصاددان، با انتقاد از مصوبه واردات خودروهای مدل بالای ۲۰۱۹، معتقد است که این سیاست به دلیل عدم هماهنگی با متغیرهای کلان اقتصادی، به ویژه بازار ارز، قابلیت اجرایی ندارد و ممکن است مشکلاتی جدی ایجاد کند. او تأکید میکند که هر سیاست اقتصادی باید در قالب یک استراتژی بلندمدت و نقشه راه تعریف شده باشد و به دلیل فشارهای ارزی و عدم تخصیص مناسب ارز، این مصوبه در عمل نمایشی و غیرقابل اجرا خواهد بود و میتواند به بهمریختگی بازار ارز و هزینهزایی اجتماعی و اقتصادی منجر شود.
واردات خودروهای مدل بالای ۲۰۱۹: ابهامات و چالشها
سرویس خودرو: یک اقتصاددان با انتقاد از مصوبه واردات خودروهای مدل بالای ۲۰۱۹، بر این باور است که این سیاست بهویژه از لحاظ عدم هماهنگی با متغیرهای کلان اقتصادی، از جمله بازار ارز، با مشکلاتی جدی مواجه است. دکتر وحید شقاقی شهری، با اشاره به ابلاغ آییننامه واردات خودروهای کارکرده، تصریح کرد: «هر سیاست اقتصادی باید با شرایط متغیرهای کلان اقتصادی سازگار باشد و در قالب یک استراتژی بلندمدت و نقشه راه اقتصادی تعریف شود.» او تأکید کرد که این موارد در خصوص واردات خودرو نیز صادق است.
فشار بر بازار ارز و مدیریت ارزی
وی ادامه داد: «واردات خودرو باید با شرایط متغیرهای اقتصادی، بالاخص مساله ارز، سازگار و هماهنگ باشد.» او به فشار مضاعف بر بازار ارز ناشی از کسریهای تجاری غیرنفتی طی سال گذشته و سه ماهه ابتدایی سال جاری اشاره کرد و گفت: «مدیریت ارزی توسط بانک مرکزی صورت میگیرد و این فشار موجب شده که خالص داراییهای بانک مرکزی رشدی منفی و فزاینده داشته باشد.»
ابهامات تأمین ارز و قابلیت اجرایی
شقاقی شهری به منتقدان آییننامه واردات خودروهای کارکرده توصیه کرد که پاسخگوی منشاء ارز واردات خودرو باشند و گفت: «در شرایط اقتصادی کنونی، تخصیص ارز برای صنایع کلیدی و مادر به صورت قطرهچکانی انجام میشود و تامین ارز برای واردات خودرو چگونه صورت خواهد گرفت؟» او معتقد است که «با فشار ارزی که بر بانک مرکزی وجود دارد، تامین ارز واردات خودرو از سوی بانک مرکزی به هیچ عنوان جزو اولویت نخواهد بود و عملاً این مصوبه قابلیت اجرایی نخواهد داشت و صرفاً اقدامی نمایشی خواهد بود.»
قانونگریزی و فشار بر بازار ارز
اقتصاددان افزود: «اگر افراد بخواهند تامین ارز را از بازار غیررسمی انجام دهند، که مصداق قاچاق و غیرقانونی است، فشار سنگینی بر بازار ارز تحمیل خواهد شد که مخالف سیاستهای مدیریتی بانک مرکزی است.» از این رو، او نتیجهگیری کرد که این سیاست اقتصادی «سازگاری و هماهنگی با شرایط متغیرهای کلان اقتصادی از جمله بازار ارز ندارد و در حد مصوبه نمایشی و غیرقابل اجرا و غیرهدفمند تلقی میشود.»
نیاز به استراتژی بلندمدت در صنعت خودروسازی
شقاقی شهری تأکید کرد که باید واردات خودروهای مدل بالا در قالب یک استراتژی بلندمدت و نقشه راه اقتصادی قابل تعریف بوده و بخشی از پازل سیاست اقتصادی بلندمدت باشد. او تصریح کرد: «متاسفانه صنعت خودروسازی کشور به هیچ وجه استراتژی بلندمدتی ندارد و در شرایط سردرگمی به سر میبرد.» وی افزود: «دولت باید ابتدا استراتژی بلندمدت صنعت خودروسازی کشور را تدوین و مصوب کند و سپس نظام تعرفهای و واردات خودروهای خارجی را در قالب این نقشه راه بلندمدت تعریف نماید.»
وی ادامه داد: «مصوبات و رفتارهای کوتاهمدت، قطعا برای هر صنعت مضر است و جز هزینه و رانت گذرا و موقتی نتیجهای حاصل نخواهد کرد.»
منبع : جماران
خودرولینک کوتاه :