شورای راهبری انتخاب وزرا دولت چهاردهم منحل می‌شود؟

پس از پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات، اختلافات و انتقادات درباره ترکیب کابینه و معیارهای انتخاب وزرا که توسط شورای راهبری به ریاست ظریف تعیین شده، فضای سیاسی کشور را متشنج کرده است.

جهان صنعت نیوز – پس از پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری، فضای سیاسی کشور همچنان پر از حواشی است، به ویژه در مورد انتخاب وزرا و ترکیب کابینه دولت چهاردهم. پزشکیان با تأکید بر کارشناس‌محور بودن، انتخاب وزرا را به شورای راهبری به ریاست محمود جواد ظریف سپرد. ظریف معیارهای انتخاب وزرا را در تلویزیون تشریح کرد که شامل امتیازدهی به جوانان، زنان و اقلیت‌های مذهبی است. آنگونه که برخی منابع آگاه گفته‌اند روند فعلی، انتقادات و اختلاف‌نظرهایی را در تیم پزشکیان برانگیخته، به ویژه در مورد حضور نزدیکان حسن روحانی که به نظر برخی نمی‌تواند همسو با شعارهای پزشکیان باشد و ممکن است به انحلال شورای راهبری بینجامد.

دولت چهاردهم گرفتار در حواشی شورای راهبری

سرویس سیاسی: پس از پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات پر حاشیه ریاست جمهوری، نه تنها فضای سیاسی کشور آرام نشد بلکه هر روز شاهد اخبار و حواشی متعددی هستیم. این موضوعات حول محور انتخاب وزرا و ترکیب کابینه دولت چهاردهم می‌چرخد. مسعود پزشکیان که از همان ابتدا بر کارشناس محور بودن دولت خود تأکید داشت، انتخاب وزرای دولت را به شورایی تحت عنوان «شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم» به ریاست محمود جواد ظریف سپرد. در این مدت نیز گمانه‌زنی‌ها در مورد اعضای این شورا، وزرای پیشنهادی و معیارهای انتخاب وزرا بر بازار حواشی و گمانه‌زنی‌ها افزود تا اینکه ظریف برای پایان دادن به این شرایط با حضور در تلویزیون به تشریح سازوکار انتخاب وزرا پرداخت.

معیار انتخاب وزرا در شورای راهبری

ظریف در شبکه خبر گفت: «ما چهار شاخص وتویی داریم و اگر کسی در این شاخص‌ها وتو شود، نمره او صفر خواهد بود. از دیگر شاخص‌ها توانمندی‌های رفتاری، توان مدیریت، توان کار جمعی، احترام به کار کارشناسی و اینکه افراد جوان باشند، است. هر که جوان‌تر باشد امتیاز بالاتری می‌گیرد. لذا افراد بالای ۵۰ سال امتیاز سنی نمی‌گیرند و هرچه بیشتر زیر ۵۰ سال باشند، امتیاز بیشتری می‌گیرند. همچنین اگر نامزدی مرد باشد، امتیازی نمی‌گیرد، ولی اگر زن باشد ۱۰ امتیاز می‌گیرد. همچنین اگر از مذاهب و ادیان دیگر باشد امتیاز می‌گیرد و اگر مسلمان شیعه باشد، امتیازی نمی‌گیرد.»

ظریف تأکید کرد: «بنابراین می‌خواهیم امتیاز بدهیم تا بتوانیم از سایر اقوام و گروه‌هایی که حضور کمتری در کابینه‌ها داشته‌اند از جمله زنان و جوانان استفاده کنیم. تلاش ما این است که ۶۰ درصد اعضای کابینه برای اولین بار عضو کابینه باشند.»

شورای راهبری در یک قدمی انحلال

پس از این صحبت‌های ظریف بود که انتقادات به نحوه انتخاب وزرا به اوج رسید. انتقاداتی که حالا به نظر می‌رسد اختلاف‌نظرها در خصوص عملکرد شورای راهبری در تیم مسعود پزشکیان را افزایش داده است. آنگونه که برخی منابع آگاه به جهان صنعت نیوز گفته‌اند، اختلاف‌نظرها در خصوص نحوه انتخاب وزرا میان اعضای تیم مسعود پزشکیان به حدی است که حتی گفته می‌شود امکان انحلال شورای راهبری وجود دارد.

موضوع دیگر که باعث ایجاد اختلاف میان تیم پزشکیان و امکان انحلال شورای راهبری شده، حضور پررنگ نزدیکان حسن روحانی است. آنگونه که منابع آگاه گفته‌اند، برخی از اعضای پزشکیان بر این باورند که با توجه به عملکرد ضعیف دولتمردان حسن روحانی به ویژه در دولت دوم او، حضور این افراد در کابینه نمی‌تواند همسو با شعارهای انتخاباتی مسعود پزشکیان باشد و با فرآیند فعلی انتخاب وزرا، دولت چهاردهم قادر نخواهد بود کابینه قوی برای تحقق شعارهای پزشکیان را تشکیل دهد

اخبار برگزیدهسیاسی

شناسه : 439819
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا