یک میلیارد دلار : خودرو کارکرده یا آیفون رفرش؟

در حالی که واردات آیفون‌های ریپک به اسم آیفون نو سود هنگفتی را برای واردکنندگان به همراه دارد که می‌توان با ارز آن خودرو کارکرده وارد کرد.

جهان صنعت نیوز – بحث واردات آیفون‌های رفرش و ریپک با تعیین سودبازرگانی ۹۶ درصدی و موانع جدی در واردات خودروهای کارکرده مجدداً مطرح شده است؛ در مصوبه جدید دولت، مسیری برای رفع تعهد ارز حاصل از صادرات برای واردات خودروهای کارکرده دیده نشده و واردات آیفون‌های رفرش و ریپک شده به عنوان کالای نو در گمرک اظهار می‌شود که منجر به سودهای خلاف و زیان دولت و مصرف‌کنندگان می‌گردد. این مسئله در گزارش سازمان توسعه تجارت نیز مطرح شده بود و پیشنهاد شده است که ارز تخصیصی به واردات آیفون‌های قدیمی به واردات خودروهای کارکرده اختصاص یابد.

چالش‌های واردات آیفون‌های رفرش و ریپک و موانع واردات خودروهای کارکرده

بحث واردات آیفون‌های رفرش و ریپک پس از تعیین سودبازرگانی ۹۶ درصدی همزمان با موانع جدی در مسیر ورود خودروهای کارکرده با عمر بین ۳ تا ۵ سال، به یکی از موضوعات مهم در حوزه تجارت خارجی تبدیل شده است.

موانع واردات خودروهای کارکرده

در مصوبه ۲۸ تیر ماه هیئت دولت در مورد خودروهای کارکرده، هیچ مسیری برای رفع تعهد ارز حاصل از صادرات برای واردات این خودروها دیده نشده است. همچنین، با توجه به شرط قانونی تأیید منشا ارز، واردات خودرو کارکرده با کد ملی اشخاص حقیقی نیز بسیار دشوار به نظر می‌رسد.

چالش‌های واردات آیفون‌های رفرش و ریپک

واردات آیفون‌های ۱۳ و مدل‌های قدیمی‌تر به دلیل عدم تولید مجدد، به تعداد کمی در بازار وجود دارد و بخش قابل توجهی از آنها رفرش و ریپک شده هستند. واردکنندگان این کالاها مبلغ بسیار کمتری نسبت به گوشی نو پرداخت می‌کنند، اما این آیفون‌های رفرش و ریپک شده به عنوان کالای نو در گمرک اظهار می‌شوند که نوعی بیش‌اظهاری در رویه واردات است. این امر سبب سودهای خلاف و بادآورده برای واردکنندگان و زیان دولت و مصرف‌کنندگان می‌شود.

این مسئله در گزارش کارشناسی سازمان توسعه تجارت در شهریور سال گذشته نیز مطرح شده بود، اما تاکنون تغییری در این رویه دیده نمی‌شود. در حال حاضر با واردات آیفون ۱۳ و مدل‌های قبلی، بخشی از ارز تخصیص‌یافته به واسطه بیش‌اظهاری انجام شده در مورد آیفون‌های رفرش و ریپک به جیب متخلفان می‌رود.

پیشنهاد تخصیص ارز به واردات خودروهای کارکرده

این سوال مطرح است که آیا نمی‌توان ارزی که هم‌اکنون برای واردات مدل‌های قدیمی اَپل تخصیص داده می‌شود را برای مصارف دیگری مانند واردات خودروهای کارکرده که موانع جدی در مسیر واردات آن در مصوبه جدید دولت وجود دارد، اختصاص داد؟ ذکر این نکته ضروری است که نزدیک به یک میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ برای واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار (عمدتاً آیفون) تخصیص پیدا کرده است و مدل رفع تعهد ارز صادراتی می‌تواند منجر به ورود تعداد قابل توجهی خودرو به کشور شود.

اخبار برگزیدهخودرو

شناسه : 439831
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا