معضلی به نام اشتغال ناقص

در بهار 1403، 7.9 درصد از جمعیت شاغل به دلیل دلایل اقتصادی کمتر از 44 ساعت در هفته کار کرده‌اند، که نشان‌دهنده کاهش نسبت به سال گذشته و بیشتر بودن اشتغال ناقص در مردان و مناطق روستایی است.

جهان صنعت نیوز – در بهار ۱۴۰۳، ۷.۹ درصد از جمعیت شاغل ۱۵ ساله و بیشتر به دلیل دلایل اقتصادی مانند رکود کاری و فصل غیرکاری، کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار کرده و آماده انجام کار اضافی بودند، در حالی که این سهم نسبت به فصل مشابه سال قبل ۰.۴ درصد کاهش یافته است. همچنین، اشتغال ناقص در میان مردان و در مناطق روستایی بیشتر از زنان و مناطق شهری مشاهده شده و تعداد افراد با اشتغال ناقص به حدود یک میلیون و ۹۵۲ هزار و ۴۴۸ نفر کاهش یافته است. بسیاری از کارفرمایان با تفسیر نادرست از قانون کار، از ارائه خدمات و مزایای قانونی به این گروه از نیروی کار خود امتناع می‌کنند.

وضعیت اشتغال ناقص در بهار ۱۴۰۳

اقتصاد کلان: بر اساس تعریف آماری، «اشتغال ناقص» به شاغلانی اطلاق می‌شود که به دلایل اقتصادی نظیر رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیشتر، قرار داشتن در فصل غیرکاری و سایر دلایل مشابه، کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار می‌کنند و در عین حال آماده و خواهان انجام کار اضافی هستند. این وضعیت به دلیل محدودیت‌های مختلف باعث می‌شود این افراد نتوانند به میزان استاندارد ساعت کار کنند.
سهم جمعیت دارای اشتغال ناقص

در بهار ۱۴۰۳، ۷.۹ درصد از جمعیت شاغل ۱۵ ساله و بیشتر به دلایل اقتصادی، کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بودند. این در حالی است که ۳۸.۵ درصد از شاغلین این گروه سنی بیش از ۴۹ ساعت در هفته کار کرده‌اند.

تفاوت‌های جنسیتی و جغرافیایی

بررسی‌ها نشان می‌دهد که سهم اشتغال ناقص در میان مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری است. نسبت به فصل مشابه سال قبل، سهم اشتغال ناقص در بهار ۱۴۰۳ به میزان ۰.۴ درصد کاهش یافته است.

آمار اشتغال ناقص

تعداد افراد با اشتغال ناقص در بهار ۱۴۰۳ حدود یک میلیون و ۹۵۲ هزار و ۴۴۸ نفر بوده است، در حالی که این رقم در بهار ۱۴۰۲ حدود ۲ میلیون و ۹ هزار و ۹۸۲ نفر بود، که نشان‌دهنده کاهش نسبت به فصل مشابه سال قبل است.

مسائل قانونی و کارفرمایی

با توجه به ماده ۵۱ قانون کار که تصریح می‌کند مجموع ساعات کار در هر هفته نباید از ۴۴ ساعت تجاوز کند، بسیاری از کارفرمایان به این تفسیر که حداقل ساعت کار باید ۴۴ ساعت باشد، از ارائه خدمات و مزایای قانونی و تأمین اجتماعی به نیروی کار خود سر باز می‌زنند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 439840
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا