از ابتدای سال ۳۲ هزار تن پنبه وارد شده است

مدیر عامل صندوق پنبه گفت: بنابر آمار از ابتدای سال ۳۲ هزار تن پنبه وارد کشور شده که مابقی کسری نیاز صنعت نساجی نیز تا پایان سال به مرور وارد می‌شود.

به گزارش سرویس کشاورزی جهان صنعت نیوز، محمدحسین کاویانی، مدیرعامل صندوق پنبه گفت. امسال برنامه وزارت جهاد کشت پنبه در ۱۱۳ هزار هکتار بود. اما بر اساس برآوردهای صورت گرفته سطح زیر کشت پنبه به ۹۰ هزار هکتار می رسد. که از این سطح حدود ۲۰۰ هزار تن وش و ۶۰ تا ۶۵ هزار تن پنبه محلوج تولید می شود.

به گفته او، با توجه به گرمای هوا، کشاورزانی که آب کافی در اختیار دارند. نسبت به آبیاری به موقع اقدام کنند و از طرفی در برخی مزارع تا ۲ نوبت علیه کرم غوزه مبارزه کرده‌اند.

کاویانی با بیان اینکه برداشت پنبه از اوایل شهریور در استان گلستان آغاز می شود. افزود: هم اکنون نگرانی ما در خصوص نرخ پنبه است. چراکه دیگر کشورها به سبب پرداخت یارانه به تولیدکنندگان، نرخ پنبه را پایین نگه داشتند. از این رو باید حمایت های لازم از کشاورزان پنبه کار داخل صورت بگیرد.

مدیرعامل صندوق پنبه قیمت کنونی هر کیلو پنبه وارداتی را زیر ۲ دلار اعلام کرد. و گفت: هم اکنون واردات هر کیلو پنبه برای صنایع نساجی ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان تمام می شود. در شرایطی که اگر دولت یارانه به تولیدکنندگان داخل ندهد، رغبتی به خرید پنبه داخل با نرخ ۱۲۰ هزار تومان ندارند. از این رو دولت ناچار است وش کشاورزان را با قیمت ۳۷ هزار تومان خریداری کند. یا همانند دانه های روغنی که اجازه می دهد. در مقابل خرید یک کیلو دانه روغنی سویا، کلزا و آفتابگردان، ۴۷ کیلو دانه یا ۷ کیلو روغن وارد شود. بر این اساس اگر دولت به دنبال پایداری تولید پنبه یا توسعه سطح زیرکشت است. باید چنین امتیازات و حمایت هایی قبل از برداشت پنبه را قائل شود.

سالانه ۲۰۰ هزارتن پنبه مورد نیاز صنعت نساجی است

او درباره آخرین وضعیت واردات پنبه گفت: بنابر آخرین آمار از ابتدای سال ۳۲ هزار تن پنبه وارد کشور شده است، همچنین سال گذشته ۱۰۷ هزار تن پنبه کسری نیاز صنعت نساجی وارد شده که پیش بینی می شود امسال هم همین میزان وارد شود.

کاویانی ادامه داد: صنعت نساجی مدعی است که سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن پنبه نیاز دارد که با احتساب ۶۵ هزار تن تولید داخل، کسری نیاز کشور باید وارد شود.

خودکفایی ۱۰۰ درصدی پنبه نیازمند پرداخت یارانه به تولید

مدیرعامل صندوق پنبه افزود: اگر بدنبال کاهش واردات پنبه هستیم، نمی توانیم صنعت نساجی را تعطیل کنیم. لذا برای کاهش واردات باید تولید داخل را افزایش دهیم که تحقق این امر نیازمند برنامه مدون چندساله است چراکه پتانسیل تولید ۵۰۰ هزار تن پنبه تصفیه شده در کشور را داریم.

او با بیان اینکه پتانسیل خودکفایی ۱۰۰ درصدی پنبه در کشور وجود دارد، افزود: طی یک برنامه منسجم ۵ ساله امکان تولید ۵۰۰ هزارتن پنبه در کشور وجود دارد چراکه نمی توان کشاورز را وادار کرد که در صورت عدم صرفه اقتصادی زراعت پنبه این محصول را کشت کند یا صنعت نساجی را مکلف کرد که در شرایطی که پنبه خارجی ۸۰ تا ۸۵ هزارتومان تمام می شود، پنبه داخل را گرانتر خریداری کند.

او با بیان اینکه خودکفایی پنبه در برنامه هفتم تنها با حمایت از زراعت این محصول تحقق می یابد، گفت: وزارت صمت و وزارت جهاد برای تحقق خودکفایی پنبه باید برنامه منسجم ۵ ساله اجرا کند به طوریکه همانند دیگر کشورها به تولید پنبه یارانه تخصیص دهند تا زراعت این محصول برای کشاورز مقرون به صرفه باشد. به عنوان مثال وقتی کشاورز ۳ تن در هکتار پنبه از زمین برداشت می کند که ۱۱۰ میلیون تومان درآمد برای کشاورز در بردارد و از طرفی باید ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان برای آن هزینه کند و در مقابل برای خیلی زراعت ها ۱۲۰ میلیون تومان از کشاورز اجاره می کنند، بدیهی است که کشاورز پنبه نمی کارد که براین اساس دولت باید برای تحقق خودکفایی پنبه در برنامه هفتم هزینه تولید را کاهش و قیمت را افزایش دهد به طوریکه این محصول قابل رقابت با پنبه خارجی باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کشاورزی

شناسه : 439850
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا