مرز حساس شاخص کل حفظ می‌شود؟

کارشناسان در پیش بینی بورس بر این باورند که حفظ مرز 2.2 میلیونی شاخص به عنوان سیگنال مثبت برای رشد میان‌مدت بازار خواهد بود.

جهان صنعت نیوز – پیش بینی بورس امروز (شنبه ۳۰ تیر) بر اساس روند بازار در روز چهارشنبه انجام شده است؛ در آخرین روز معاملاتی هفته، شاخص کل رشد هزار و ۵۵۸ واحدی و شاخص کل هم‌وزن افزایش ۸۲۵ واحدی داشتند. شرکت‌های سیمان غرب، سیمان فارس و پرداخت الکترونیک پاسارگاد در بورس و مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان، لیزینگ ایران و شرق و شیمیایی رنگین در فرابورس بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در مقابل، نمادهای پارسیان، به پرداخت ملت و پارس سرام در بورس و شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی، بیمه سامان و فروسیلیسیم خمین در فرابورس بیشترین کاهش قیمت را داشتند. با وجود کاهش ۲۸ درصدی ارزش صف‌های خرید و ۱۸ درصدی صف‌های فروش، شاخص کل با پیشرانی نمادهای شتران، وپاسار و حکشتی بالا آمد. مشکلات ساختاری اقتصاد ایران مانند کمبود برق و ادامه خروج سرمایه از بازار موجب شده که تقاضا در بازار رشد نکند، هرچند تحلیلگران معتقدند حفظ مرز ۲.۲ میلیونی شاخص سیگنال مثبتی است و بازار می‌تواند در میان‌مدت رشد کند.

پیش بینی بورس امروز: شنبه ۳۰ تیر

سرویس بورس: برای پیش بینی بورس امروز – شنبه ۳۰ تیر – به روند بازار سهام در روز چهار‌شنبه نگاه می‌کنیم. در آخرین روز معاملاتی هفته، شاخص کل رشد هزار و ۵۵۸ واحدی داشت و شاخص کل هم‌وزن ۸۲۵ واحد بالا آمد. شاخص کل فرابورس ۶۲ واحد رشد کرد و شاخص هم وزن فرابورس ۲۷۵ واحد افزایش یافت.

بیشترین افزایش قیمت‌ها

روز شنبه در بورس، شرکت سیمان غرب (سغرب)، شرکت سیمان فارس (سفار) و شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد (پی‌پاد) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان (زماهان)، شرکت لیزینگ ایران و شرق (ولشرق) و شرکت شیمیایی رنگین (شرنگی) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت‌ها

در بورس، نمادهای پارسیان (شرکت بیمه پارسیان)، پرداخت (شرکت به پرداخت ملت) و کسرام (شرکت پارس سرام) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت را داشتند. در معاملات فرابورس، شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی (غپآذر)، شرکت بیمه سامان (بساما) و شرکت فروسیلیسیم خمین (فروس) بیشترین کاهش قیمت را ثبت کردند.

وضعیت صف‌های خرید و فروش

در معاملات چهارشنبه، ۳۹ نماد صف خرید داشتند و ۷۹ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۲۸ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۱۴۱ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۱۸ درصدی به ۱۵۱ میلیارد تومان رسید.

بررسی روند هفتگی شاخص کل

در هفته گذشته، شاخص کل پس از ثبت چهارمین روز نزولی در روز شنبه، روز یکشنبه اندکی رشد کرد و پس از تعطیلی دو روزه میانه هفته، در روز چهارشنبه نیز هزار و ۵۵۸ واحد رشد کرد. با اینکه روند خروج سرمایه ادامه داشت، ارقام آن روند نزولی داشت.

افت ارزش معاملات خرد

در این هفته، ارزش معاملات خرد سهام نیز افت کرد و میانگین آن در محدوده دو هزار میلیارد تومان قرار گرفت. چهارشنبه، شاخص با پیشرانی نمادهای شتران، وپاسار و حکشتی بالا آمد و در مقابل نمادهای وپارس، ومعادن و کگل مانع رشد بیشتر شاخص شدند.

خروج پول حقیقی از بازار

روز چهارشنبه برای هفتمین روز متوالی شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم که رقم آن ۲۹ میلیارد تومان بود. نماد وبملت بیشترین خروج پول حقیقی را داشت و پس از آن، نمادهای فملی، وپاسار، ثفارس و خودرو در رتبه‌های بعدی بودند.

انتظارات مثبت بازار نسبت به دولت چهاردهم

ناظران معتقدند انتظارات در بازار نسبت به دولت چهاردهم مثبت است، اما مشکلات ساختاری اقتصاد ایران مانند کمبود برق موجب شده که تقاضا در بازار رشد نکند و همچنان خروج سرمایه ادامه داشته باشد. با این همه، حفظ مرز ۲.۲ میلیونی سیگنال مثبتی است. تحلیلگران تکنیکی معتقدند این مرز، سطح حمایت شاخص است و بازار می‌تواند در میان‌مدت رشد کند.

اکوایران

بورس

شناسه : 439906
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا