راه اندازی اولین قطار از ایران به مقصد چین

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به گزارش معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در جلسه امروز این کمیسیون گفت: طبق صحبت‌های آقای صفری، FATF مانع کار اقتصادی کشور نیست؛ همچنین فردا اولین قطار از ایران به سمت چین می‌رود.

به گزارش سرویس سیاسی جهان صنعت نیوز، ابراهیم رضایی امروز شنبه (۳۰ تیرماه) در توضیح آخرین جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که به مدت سه روز در مشهد مقدس برگزار شد به خبرنگاران گفت: کمیسیون امنیت ملی میزبان مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه بود و ایشان گزارشی از حوزه کاری و ماموریتی خود و فعالیت‌های انجام شده در این حوزه ارائه کرد.

وی افزود: معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه توضیح داد که هدف کلی اقدامات این معاونت، رسیدن به استقلال اقتصادی کشور، رفع نیازهای اقتصادی، ارزآوری و تحقق اقتصاد مقاومتی است. همچنین ایشان گزارشی از اقدامات صورت گرفته در حوزه‌های ترانزیت و حمل‌ونقل، صدور خدمات فنی و مهندسی، انتقال تکنولوژی، سوآپ گاز و برق و واردات و صادرات محصولات دانش‌بنیان و کریدورها، تسهیل مبادلات مالی و ارزی و توسعه زیرساخت‌ها برای حمل‌ونقل و تجارت ارائه کرد.

نماینده مردم دشتستان در مجلس اضافه کرد: طبق گزارش ارائه شده در حوزه ترازیت و حمل‌ونقل، محورهای کریدور شمال – جنوب از طریق سرخس و اینچه‌برون اعم از ریلی و جاده‌ای فعال شده که حجم ترانزیت آن در سال ۱۴۰۱ به ۹.۲ میلیون تن و در سال ۱۴۰۲ به ۱۷.۵ میلیون تن رسیده است.

ساخت پل آستاراچای بعد از ۵۰ سال

رضایی با اشاره به بخش دیگر گزارش صفری مبنی بر اینکه پل آستاراچای بعد از ۵۰ سال ساخته شده است، یادآور شد: پیش از آن محدودیت عبور ۲۰۰ دستگاه کامیون در این محور وجود داشت که با ساخت این پل به ظرفیت عبور هزار دستگاه کامیون رسیده است. همچنین قرارداد خط آهن آستارا – رشت با روسیه با وام ۱.۶ میلیارد یورویی منعقد شده که از تیرماه امسال اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه طبق گزارش ارائه شده، مسیر ترانزیت آق‌بند به ایران و به نخجوان در حال ساخت است، اظهار داشت: کریدور شرق به اروپا یعنی از چین به قزاقستان، ترکمنستان، ایران و اروپا شکل گرفته و قرارداد با راه‌آهن و یکسان کردن تعرفه امضا شده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره بخش دیگر این گزارش گفت: بر اساس این گزارش قرارداد همکاری در منطقه چابهار با سرمایه‌گذاری ۱۳۰ میلیون دلاری کشور هند و فاینانس ۲۵۰ میلیون دلاری به جمع‌بندی رسیده است. همچنین ۱۰ روز قبل نخستین قطار چین به ایران حرکت کرد و فردا نخستین قطار از ایران به سمت چین حرکت خواهد کرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس درباره بخش دیگر گزارش صفری که به حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی اختصاص دارد، تصریح کرد: طبق این گزارش در حال حاضر خدمات فنی و مهندسی به کشورهای عراق، ترکمنستان، ارمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، ونزوئلا و برخی کشورهای آفریقایی صادر می‌شود که درآمد حاصل از صدور این خدمات در بخش انرژی، جاده و ساختمان مجموعا به ۱۲ میلیارد دلار می‌رسد.

خدمات فنی و مهندسی در ونزوئلا

رضایی با اشاره به سخنان صفری ادامه داد: ایشان توضیح داد که فقط در ونزوئلا ۵۰۰ میلیون دلار صدور خدمات فنی و مهندسی داریم که بخش‌های پالایشگاهی، احداث ترمینال، شبکه‌های انتقال گاز، کارخانه آلومینیوم و تراکتور و خودرو را دربر می‌گیرند. همچنین در کشورهای آفریقایی همچون نیجر، تانزانیا، زیمبابوه و سریلانکا ساخت مسکن، جاده و احداث سد به میزان ۵ میلیارد دلار در دست اجرا است.

وی درباره گزارش معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در حوزه سوآپ گاز و برق عنوان کرد: برای نخستین بار سوآپ گاز ترکمنستان، آذربایجان و عراق عملیاتی شده و شرایط انعقاد قرارداد سوآپ گاز با روسیه فراهم شده است تا ایران تبدیل به هاب گازی منطقه شود. همچنین سوآپ برق به پاکستان، ترکیه، عراق، ارمنستان، ترکمنستان و اتصال به شبکه برق روسیه از طریق آذربایجان در دست کار است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس درباره گزارش صفری در خصوص دانش‌بنیان ها اظهار داشت: درآمدزایی از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۰ به حدود ۳۰۰ میلیون یورو رسید که این میزان در سال ۱۴۰۱ به ۶۵۰ میلیون یورو و در سال ۱۴۰۲ به ۲.۵ نیم میلیارد یورو رسیده است.

رضایی اضافه کرد: خانه‌های فناوری ایران در ارمنستان، کنیا، ازبکستان، ونزوئلا، قزاقستان، اوگاندا، آفریقای جنوبی، زیمبابوه و تاجیکستان راه‌اندازی شده که هدف آن صادرات محصولات دانش‌بنیان کشورمان به این کشورها و انتقال تکنولوژی است.

واردات کالای اساسی

وی درباره بخش دیگر گزارش صفری درباره واردات کالاهای اساسی از طریق کشورهای همسایه گفت: طبق گزارش ارائه شده، این رویه سبب صرفه‌جویی ارزی شده که نمونه آن صرفه‌جویی ارزی ۹۰۰ میلیون دلاری در غلات است. همچنین همکاری و روابط تجاری ما با کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع در دولت شهید رئیسی بیش از ۲۵۰ درصد رشد داشته است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس اضافه کرد: تلاش شده بقیه کالاهای اساسی مانند گوشت، غلات و کود شیمیایی با اولویت واردات از کشورهای همسایه انجام شود. به همین دلیل تاکنون صرفه‌جویی خوبی حاصل شده است. همچنین سال گذشته صادرات در بخش کشاورزی ۲۲.۵ درصد افزایش داشته است.

رضایی افزود: آقای صفری در این جلسه تاکید کرد که FATF مانع کار اقتصادی کشور نیست. اگر برجام فعال شود، قیمت نفت پایین خواهد آمد.

وی گفت: اعضای کمیسیون امنیت ملی تاکید داشتند که همه توافقات کشور و ماموریت‌های وزارت خارجه در حوزه دیپلماسی اقتصادی در دولت جدید پیگیری شود. کمیسیون نیز اولویت‌های تقنینی و نظارتی خود را در تعامل با مسئولان وزارتخانه‌های اطلاعات، خارجه، دفاع و سایر دستگاه‌ها پیش ببرد.

ایرنا

سیاسیمسکن

شناسه : 440057
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا