نفت در برابر چای!

بدهی ۲۵۱ میلیون دلاری سریلانکا به ایران از ۱۲ سال پیش تاکنون، عمدتاً با چای تسویه شده و نیاز به بازنگری در سیاست‌های تجاری برای جلوگیری از تکرار مشکلات مشابه احساس می‌شود

جهان صنعت نیوز – از ۲۵۱ میلیون دلار بدهی ۱۲ سال پیش سریلانکا به ایران تا امروز حدود ۵۵ میلیون دلار آن تسویه شده است؛ آن هم با چای! هرچند تهاتر بخشی از برنامه فروش نفت ایران با کشورهای خریدار به شمار می‌آید، اما این تهاتر دیگر تاریخی است.

بدهی سریلانکا به ایران؛ از چای تا نفت

سرویس اقتصاد کلان: سریلانکا از ۱۲ سال پیش به ایران بدهی ۲۵۱ میلیون دلاری بابت خرید نفت داشته است. تا به امروز حدود ۵۵ میلیون دلار از این بدهی تسویه شده که البته با چای به جای پول پرداخت شده است. هرچند تهاتر بخشی از سیاست‌های فروش نفت ایران با کشورهای خریدار به شمار می‌رود، اما این روش تهاتر به نظر می‌رسد دیگر منسوخ شده است.

وضعیت کنونی بدهی سریلانکا

بر اساس گزارش‌های رسمی، بدهی سریلانکا به ایران مربوط به خرید نفت در سال ۲۰۱۲ است. از آن زمان تا کنون، به دلیل مشکلات اقتصادی این کشور، نتوانسته است بدهی‌های خود را به طور کامل تسویه کند و از سال گذشته به جای پرداخت بدهی‌های نفتی، چای به ایران صادر کرده است.

نگرانی‌ها درباره آینده بدهی‌های نفتی

رضا پاکدامن، کارشناس حقوق انرژی، با طرح این سوال که آیا پول صادرات نفت ایران به ۱۷ کشور دیگر نیز به سرنوشت «چای سریلانکا» دچار خواهد شد، ابراز نگرانی کرده است. وی می‌پرسد که آیا کماکان سریلانکا مقصد نفت صادراتی ایران خواهد بود و چند قرن دیگر ملت ایران باید تاوان این توافقات «خلاقانه» را بدهند؟

لزوم تغییر در سیاست‌های تجاری

کیومرث کرمانشاهی، عضو اتاق بازرگانی و معاون کل اسبق سازمان توسعه تجارت، در گفتگو با «جهان‌صنعت» تاکید می‌کند که برای بهبود وضعیت تجارت و داد و ستد باید به مکانیسم‌های جهانی تجارت خارجی برگردیم. وی اظهار می‌دارد که باید بدون محدودیت‌ها و مشکلاتی که در سال‌های اخیر با آن مواجه بوده‌ایم، از جمله تحریم‌های تجاری، اقدام کنیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانویدئو

شناسه : 440231
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا